Monday, December 12, 2011

Antara Hafal dan Faham

Sejak dulu lagi, aku selalu respek dengan orang yang mempunyai kuat hafalan. Hafal al-Quran, hadith, kata-kata ulama, hafal equations, hafal jadual berkala, hafal nota kelas, hafal lirik lagu, hafal apa-apa lah.

Kalau tengok riwayat hidup ulama' salaf dulu pun, memang diorang ni jenis kuat menghafal. Sampai dulu pernah aku anggap siapa yang mahu menjadi salafi, mereka perlu ada daya ingatan yang kuat. Itulah characteristic khusus diorang.

Bayangkanlah, Imam Shafi'ie - Imam agung si pembela sunnah - bagaimana beliau boleh menghafal seluruh kitab Muwatta' Imam Malik? Kalau ulama taraf dia ni setakat al-Quran tu tak payah cerita banyaklah, memang dari kecil dah jadi "mainan" diorang. (sebab tu kita rasa "amazing" bila ada penulis salafi cakap sebab Imam Shafi'ie tak berpendapat sekian-sekian, sebab Imam Shafi'ie tak jumpa hadith! padahal hadith yang dimaksudkan tersebut ada dalam Muwatta' dan Imam Shafi'ie hafal keseluruhan Muwatta'!)

Lihat pula ulama' bermanhaj salaf yang terkemudian. Lihatlah tulisan Sheikh al-Albani. Bagaimana mungkin beliau tulis buku menilai kedudukan hadith-hadith melainkan beliau hafal kebanyakan sanad-sanad hadith tersebut!

Demikian Sheikh Abdul Aziz Bin Baz yang buta di mata - tetapi celik di hati. Kalaulah dapat kita bayangkan bagaimana beliau menuntut ilmu tanpa penglihatan, dan mensyarah serta menulis berjilid-jilid kitab yang berkualiti. Rasa-rasanya, dapat tak dia buat semua tu -sehingga diangkat menjadi mufti Saudi - sekiranya beliau tidak menghafal ilmu-ilmu tersebut? Tak mungkin!

Pernah beberapa kali aku pergi majlis ilmu Ustaz Dr Zahazan Mohamed. Bagi aku, dari sekian ulama yang wujud di Malaysia ni, beliaulah yang paling aula dari sudut hafalan. Memang betul-betul terbukti kalau beliau syarah sesuatu tajuk, cair je mulut beliau menukil ayat al-Quran, hadith, doa, kata-kata ulama', sehingga syair arab pun beliau ingat!

Semoga Allah memberkati ilmu mereka dan meninggikan darjat mereka! Amin!

Tapi bila fikir-fikir balik, tak mungkin mereka ini mampu menghafal ilmu-ilmu tersebut, sebelum memahami apa yang mereka hafalkan. Memanglah boleh nak hafal tanpa faham, tapi ilmu tersebut akan dibazirkan seperti bahan mentah. Sebagaimana bahan mentah perlu diproses untuk digunakan, demikian ilmu, ia akan menjadi useless tanpa disuntik dengan kefahaman yang benar.

Kalau orang macam aku, tak perlu tengok jauh-jauh. Ambil je contoh subjek-subjek engineering. Aku akan mudah menghafal jika suatu topik tu aku faham. Teringat kata-kata seorang lecturer yang dihormati, beliau kata hafallah sebuah buku yang tebal dari kulit ke kulit sekalipun, kamu takkan mampu menjawab soalan exam kalau kamu tak faham apa yang kamu hafal!

Patutlah banyak subjek engineering yang open book. Dahlah open book, tu pun ramai yang fail!

And if I've been given a license to choose between memorizing and understanding, I would pick up understanding anytime!

Baca tak hafal = Rugi

Hafal tak ingat = 2x rugi

Ingat tak faham = 3x rugi

Faham tak amal = Rugi infiniti

Tak baca langsung = USELESS

Sunday, December 11, 2011

Lajnah Daimah: Wajib Sokong Hizbi Yang Mahu Tegakkan Hukum Syariah!

Baru-baru ni aku ada terjumpa sebahagian fatwa ulama Salafi Saudi berkenaan bagaimana berinteraksi dengan demokrasi. Ia telah dipost oleh Dr Maszlee Malik di wall FB beliau. Fatwa ni aku terjemah secara bebas dan publish sebagai note FB.


Cuma satu benda yang aku pelik, kenapa fatwa ni seakan-akan disembunyikan?


Kenapa tak ada pun yang war-warkan sedangkan ia adalah fatwa lajnah daimah? Malu ke? Atau tak berani?


Atau taknak buka minda membaca pendapat yang berlainan daripada pendapat yang diwarisi secara tradisi turun-temurun?

---------------------------------------------


Fatwa Lajnah Daimah :


Wajib atas orang Islam dalam negara yang tidak melaksanakan hukum Syariah Islamiah untuk bersungguh-sungguh dan mengerah segala kemampuan untuk menegakkannya. Mereka perlu bersatu berganding tangan dalam membantu hizbi (parti) yang diketahui akan berhukum dengan Syariah Islamiah. Sebaliknya, memberi bantuan kepada mereka yang menyeru supaya tidak berhukum dengan Syariah Islamiah maka ini tidak boleh, bahkan berpotensi menjerumuskan pelakunya kepada kufur.


Kerana Allah berfirman (al-Maidah ayat 49-50, maksudnya):


Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik. Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyah? Padahal - kepada orang-orang yang penuh keyakinan - tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah.


Demikian, apabila Allah menyatakan kekufuran bagi sesiapa yang tidak berhukum dengan Syariah Islamiah, Dia memberi amaran terhadap sesiapa yang membantu atau menjadikan mereka ketua, dan menyuruh orang Mukmin supaya bertaqwa jika mereka benar-benar beriman. Maka Allah berfirman (al-Maidah ayat 57, maksudnya):


Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang menjadikan agama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan - dari orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum kamu, dan orang-orang kafir musyrik itu: menjadi penolong-penolong; dan bertaqwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang yang beriman.


Wabillahit tawfiq. Wa shallallahu 'ala nabiyyina Muhammad wa alihi wa sahbihi wasallam.


al-Lajnah al-Daimah Penyelidikan Ilmiah dan Fatwa:


al-Sheikh Abdul Aziz Bin Abdillah Bin Baz

al-Sheikh Abdul Razak al-'Afifi

al-Sheikh Abdullah Bin Ghadayan


Tamat Fatwa Lajnah Daimah 1/373


Sumber: http://www.islamqa.com/ar/ref/107166


Jika ada kesalahan terjemahan, mohon diberitahu. Barakallahufikum.

Wednesday, November 30, 2011

Dulu-dulu

Dulu-dulu:

Hanya fakta dan hujah!

Jangan bertaklid buta, itu dibenci agama...

Kita tidak melihat siapa, tapi apa yang disampaikannya..

Setiap perkataan manusia diterima dan ditolak kecuali Rasulullah..

Adillah dalam menilai!

Semua ulama terbuka kepada kritikan, termasuk Imam Syafi'ie!


Kini:

Ada hujah? betul ke tu...

Kalau ulama kita dah cakap macam tu, tak perlu lagi nak pertikai!

Ala, dia ni dah tau apa nak cakap. Dia kan selalu 'serang' ulama kita!

Isyy, takkan Sheikh Allamah Muhaddith al-Imam al-Albani rahimahullah tersilap kot. Kena tengok balik apa yang korang tulis tu...

Jangan dengar! Jangan pergi! Jangan layan majlis ahli bid'ah!

Kerja diorang ni asyik nak kritik "ulama salaf kita". Ketahuilah mereka adalah para pendusta!

------------------------------

Rupa-rupanya:

Semua yang dulu-dulu kini terpaksa ditelan

Kata-kata yang buta makna cukup sekadar slogan

Slogan-slogan retorika penyeri halwa telinga

Penutup kelemahan sendiri yang segan membaca

Tuesday, November 29, 2011

Seni Ketika Berhujah?

Di bawah ini adalah sedikit petikan yang diambil daripada kutaib kecil karangan al-Sheikh 'Aid Abdullah al-Qarni yang telah diterjemahkan dengan tajuk "PESONA CINTA". Aku terbaca halaman yang sangat menarik masa jalan-jalan kat kedai buku al-Syabab Bandar Baru Bangi. So, tanpa membeli (sebab duit aku tak banyak, poket pulak dah nak kering), aku sempat snap guna halaman ni guna henset murah aku.

Petikan ini diletakkan dalam bab "Adab-adab Ikhtilaf". Iaitu point kesembilan daripada list adab yang perlu diikuti siapa pun yang mahu berhujah ilmiah dengan pihak lawan.

Secara tak langsung, al-Sheikh seolah-olah berkata kepada kita, "Anda ingin berhujah dengan seseorang, bagaimana anda menghadapinya? Inilah caranya!". Terima kasih al-Sheikh kerana mengajar kami art of the war dalam medan ilmiah ini!
______________________________________________________

Kesembilan: Menjauhi Tindakan Mencela Dan Menjatuhkan Martabat Orang Lain

Ibnu Qudamah, pengarang kitab al-Mughni, jika hendak berdebat dengan seseorang, maka beliau terlebih dahulu memberikan senyum ke wajah lawan debatnya. Sehingga ada salah seorang ulama kemudian berkomentar, "Yang seperti ini, demi Allah, sungguh dapat membunuh orang lain dengan senyumannya."

Al-Mutanabbi mengatakan:

Orang-orang merdeka tidak bisa dibunuh (dikalahkan hujahnya), kecuali dengan memaafkan mereka

Dan apa yang bisa engkau lakukan terhadap orang merdeka yang selalu menjaga kedua tangannya

Artinya, bahwa senyuman dan kemurahan hati serta sifat ramah itu bisa membunuh lawan. Sebab, sebenarnya lawan itu ingin agar engkau terpengaruh dan terbakar oleh emosi yang ada di jiwamu. Jika engkau menunjukkan kepadanya bahawa engkau tidak terpengaruh, dan bahwa engkau tetap tenang, maka sarafnya menjadi terbakar dengan sendirinya.




Sunday, August 7, 2011

Selawat Antara Tarawih...?

Jam dah tunjuk pukul 2.16 am. Tapi mata tak boleh nak lelap. Puas aku pusing sana pusing sini masih tak boleh tidur. Sampai doa ini aku ulang baca:

اللهم غارت النجوم و هدأت العيون و أنت حي قيوم لا تأخذك سنة ولا نوم يا حي يا قيوم أهدئ ليلي وأنم عيني

Maksudnya: "Ya Allah, telah malap bintang-bintang, dan telah tenang mata manusia, dan Engkau Maha Hidup Lagi Maha Kekal, Engkau Tidak Mengantuk Dan Tidak Tidur. Wahai Yang Maha Hidup Lagi Maha Kekal, tenangkanlah malamku dan lelapkanlah mataku" (Dhaif: HR Ibn al-Sunni. Lihat syawahid-syawahidnya di sini. Tidak mengapa berdoa dengan hadith dhaif asalkan tidak disandarkannya kepada Rasulullah s.a.w)

Mungkin juga penangan Mochacino yang aku minum masa berbuka tadi. Niat asal nak hilangkan mengantuk sebelum bertarawih, alih-alih melarat sampai ke larut malam!

Tadi aku solat di Masjid al-Hasanah BBBangi. Dah lama tak solat tarawih di sini. Tiba-tiba mak aku ajak solat kat sini, so aku taat je lah.

Sebelum tu, dulu aku pernah boikot masjid ni sebab pernah dulu kat sini diorang akan buat tahlilan arwah sebelum tarawih dan selepas isya'. Memang sangat mengganggu! Bid'ah tu satu hal la, memang tak boleh kata apa. Lagi satu tak fikir ke ramai yang datang untuk bersolat tarawih. Bukannya melayan majlis hantar pahala berbayar tu!

Tahun ni - alhamdulillah- tiada lagi tahlilan sebelum tarawih. Dengar kata diorang bawak pegi sebelum berbuka! apa2 lah janji jangan mengganggu jemaah yang hadir untuk solat tarawih.

Ada satu perkara yang aku nak ulas. Pasal selawat yang orang Melayu buat di celah2 solat Tarawih. Bagi aku ada beberapa problem, antaranya:

Pertama, amalan ni tak pernah dilakukan oleh Rasulullah. Rasanya orang yang dok berselawat tu pun tau nabi tak buat, tapi diorang nak buat jugak! Alasan standard, "oklah isi ruang antara solat dengan benda berfaedah. Ni kan benda baik". Aku katakan, apa2 ibadah yang "baik", tentulah tak sempat ke kita, para sahabat yang paling taat kepada perintah nabi tu yang akan buat dulu.

Kedua, kenapa dilaung dengan kuat sehingga ada yang terjerit2? Bukan ke Allah suruh berzikir dengan suara yang perlahan dan merendah diri? Bukan saja kantoi tak ikut sunnah, malah berselisih dengan nas al-Quran!

Ketiga, apa signifikan dilaungkan nama khulafa al-Rasyidin yang empat? Hanya untuk menunjukkan betapa jelasnya sahabat tak buat amalan ni, sebab masa zaman Abu Bakar, Umar, Uthman, dan 'Ali mana tau diorang akan dilantik menjadi khalifah...:)

Keempat, kenapa perlu dibuat sahut menyahut? Bilal dan jemaah saling balas membalas selawat. Sebab senikata dia nampak macam tak sesuai untuk dibuat macam tu. Baca je la sama2!

Kelima, bila sampai part yang perlu sahut, tidak pula disahut. Selepas bilal sebut "al-badrul muniru muhammad" dan ramai2 laung "Sollu 'alaih" (Berselawatlah keatasnya!). Tak ada pulak yang sahut dengan berselawat ke atas nabi. Diorang suruh sape yang berselawat sebenarnya???

Demikian aku seru kawan2 agar meninggalkan selawat antara tarawih yang tiada asal dalam agama. Kalau mahu berselawat - malah perbanyakkanlah selawat- berselawatlah dengan selawat yang diajar oleh nabi dengan cara yang juga ditunjukkan baginda.

Ramadhan ini akan lebih indah jika ia dihayati dengan sunnah Rasulullah yang sahih. Allahua'lam.

Tuesday, July 5, 2011

Video Ilmuan Sepakat Keharusan Demo



1) Ini first video aku post kat Youtube.

2) Aku buat video ni untuk beritahu bahawa usrah ilmuan syariah bersepakat keharusan demonstrasi sebagaimana kata Ustaz Zaharuddin. Sebab ada yang tak percaya bila aku cakap kat forum al-Fikrah.net. Diorang kata mana buktinya? tak mainlah hearsay2 ni. Nah, aku kasi sebijik.

3) Ia adalah respons kepada satu video yang mengumpulkan beberapa qaul "ilmuan salafi yang mantap" yang mengharamkan demo.

4) Sesiapa saja boleh sebarkan video ni dan ambil manfaat. Tak perlu kasi kredit pun takpe.

5) Untuk ceramah penuh Ustaz Zaharuddin, boleh download DI SINI.

Demo: Define dulu, baru gebang

Bukalah mana2 buku ilmiah daripada subjek2 engineering sehinggalah kitab2 agama, cuba check apa perkara pertama yang penulis lakukan?

Ya, penulis akan memulakan tulisan dengan mukaddimah dan DEFINISI.

Ya, sebelum masuk mana2 bab, mesti kita akan dihidangkan dengan definisi sesuatu term, sistem, istilah, tajuk, atau subjek. Ada yang kadang2 sangat teknikal sampai buat kepala kita pening. Ada pula yang berikan kepelbagaian pendapat terhadap definisi sesuatu term.

Tujuannya cuma satu. Supaya pembaca tidak hilang fokus.

Sepanjang membaca buku atau bab tersebut, kalau pun kefahaman bercelaru dan bercampur-baur, paling kurang jangan sampai tergelincir daripada ruang lingkup definisi.

Demikian kitab2 fiqh dari dulu hingga kini. Pasti, pasti, dan pasti (sekarang semua kena ulang 3 kali) memulakan apa2 perbincangan dengan ta'rif atau definisi. Malah kebanyakkannya akan membentangkan definisi dari sudut bahasa dan istilah.

Sebab tu aku berasa sedikit hairan sejak akhir2 ni, kenapa para ustaz dan penuntut ilmu terlalu cepat menjatuhkan hukum terhadap sesuatu isu tanpa melihat dulu kepada definisi isu yang diperbincangkan?

Adakah akibat terlalu ghairah, gopoh, atau tergesa-gesa dalam menghukum? Atau apa? Menjatuhkan hukum bukan perkara yang ringan. Sedangkan Allah berfirman:


10:59

(Maksudnya) Katakanlah (kepada kaum yang mengada-adakan sesuatu hukum): "Sudahkah kamu nampak baik-buruknya sesuatu yang diturunkan Allah untuk manfaat kamu itu sehingga dapat kamu jadikan sebahagian daripadanya haram, dan sebahagian lagi halal?" Katakanlah lagi (kepada mereka): "Adakah Allah izinkan bagi kamu berbuat demikian, atau kamu hanya mengada-adakan secara dusta terhadap Allah?". [Yunus: 59]

Sekarang tengah hangat perbincangan pasal demonstrasi, adakah ia halal atau haram? Nampaknya perbincangan ni dah masuk dimensi baru bila demonstrasi BERSIH 2.0 telah dipersetujui dibuat di stadium malah direstui oleh ulil amri pula.

Aku katakan, sebelum nak gebang pung pang pung pang, bagi dulu definisi demonstrasi. Demonstrasi ni apa dia sebenarnya? Demonstrasi yang macam mana yang diharamkan? Atau semua demonstrasi haram secara mutlak, tanpa kompromi?

Kegagalan mendatangkan definisi yang kukuh untuk kalimah demonstrasi bagi aku adalah kerapuhan paling dahsyat dalam hujah mereka yang mengharamkan. Hatta yang mengharamkan secara mutlak juga gagal mengemukakan sebarang definisi. Bagaimana mereka jatuhkan hukum sedangkan mereka tak tahu menahu tentang perkara yang sedang mereka perkatakan. Tidak takutkah mereka dengan ancaman Allah dalam surah Yunus di atas?

Ada yang cuba2 beri alasan. Demo haram sebab menentang pemerintah dan haram nasihat pemerintah secara terbuka. Haram dan haram sebab menggangu jalanan dan buat kerosakan. Ia haram, haram, dan haram sebab tak ada dalil.
Maka ia haram secara mutlak!

Kalau itu alasan yang diberi, maka ia bukan haram mutlak pada zatnya ( li zaatih), tapi ia disebabkan faktor luaran yang mendatang (li ghairih)!

Aku juga katakan, jika itulah alasan yang diberi, maka:

1) isu menentang pemerintah sudah tidak timbul. Demo ini direstui sendiri oleh pemerintah Malaysia dan beliau sendiri menggugurkan "hak" dinasihati secara sembunyi dan membenarkan rakyat meluahkan perasaan secara terbuka. Ini sebagaimana hal nikah mis-yar yang mana isteri menggugurkan hak diberikan nafkah oleh suami. Bila isteri redha haknya digugurkan, maka tanggungjawab suami memberi nafkah pun gugur.

2) menggangu jalanan? jika dibuat di stadium bagaimana?

3) carilah dalil demonstrasi memang sampai lubang cacing takkan jumpa! ini bukan masalah aqidah dan ibadah yang tawqifi yang memerlukan dalil pensyariatan sebelum dilakukan. Ini masalah fiqh yang memerlukan dalil pengharaman jika mahu mengharamkan!

Kita lihat betapa pentingnya definisi bila berinteraksi dengan sesuatu hukum.

Ia seakan ulangan isu di perhimpunan agung Umno dulu bila seorang ulama muda Umno menempelak pembangkang supaya menasihati Rosmah Mansor dengan cara tarik tangan dan sembunyi sebagaimana hadith nasihat kepada ulil amri.

Kita tertanya-tanya, bila pula masanya Rosmah kita angkat sebagai ulil amri?! Tidak, tidak, kami tak sanggup!

Sebab itu bila nak keluarkan hukum, rileks dulu, jangan gopoh. Back to basics. Kemukakanlah definisi dulu barulah nak gebang!

Wednesday, June 15, 2011

Sebesar-Besar Syirik!

http://2.bp.blogspot.com/-g6Xy5KOiWU4/Tcchy7WlxKI/AAAAAAAACGY/9hNms7_DCiU/s1600/banner%2BNajib.jpg
Sumber: Milosuam


Don't Bite The Hand That Feeds You...


Hanya yang bongkak, angkuh, dan pemakan rasuah je yang layak mengungkap kata-kata jijik seperti ini.

Sebijik macam kata-kata fir'aun.

"Ana robbukumul a'la" [akulah tuhan kamu yang maha tinggi!]

Seolah-olah mereka nak cakap "akulah yang memberi rezeki kat kamu. Ingat, duit gaji yang ko makan tu semua datang daripada kami. So, bersyukurlah dan jangan melawan!"

Haaaakkkk Ptuiiiiih!

Ugutan? Itulah yang dilihat orang kebanyakan.

Aku lebih memandangnya salah satu pintu syirik yang dahsyat. Malah bagi aku inilah sebesar-besar syirik, inilah seburuk-buruk bid'ah!

Syirik apakah yang lebih besar daripada kau mengaku ada Pemberi Rezeki yang lain selain Allah? Lebih teruk lagi kau mengaku engkaulah yang memberi rezeki!

Lalu, bid'ah apakah yang lebih buruk daripada bid'ah yang diada-adakan dalam hal 'aqidah?! Kalau bid'ah lafaz niat dan tahlilan tu dah teruk, ini sejuta kali lebih teruk!

Sabar dengan kemungkaran pemerintah?

Ooops, not this time....

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّاسُ ٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡۚ هَلۡ مِنۡ خَـٰلِقٍ غَيۡرُ ٱللَّهِ يَرۡزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِۚ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُؤۡفَكُونَ


"Wahai umat manusia, kenangkanlah nikmat Allah yang telah dikurniakanNya kepada kamu; tidak ada sama sekali yang menciptakan sesuatu selain daripada Allah; Ia memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi. Tiada Tuhan melainkan Dia, maka mengapa kamu rela dipalingkan (dari menyembahnya)?" [Faathir: 3]


Read Between The Lines

Kadang-kadang bila aku tak puas hati dengan sesebuah kenyataan, aku akan tinggalkan komen dengan nada sinis. Atau double meaning. Atau kadang-kadang celupkan sedikit retorik.

Aku buat macam tu sebab tak nak cakap terlalu direct dan takut ada yang terasa. Sebab selalunya bila kita terlalu transparent, orang akan nampak kita macam marah dan emotional. Kalau member2 tu mulalah ada yang menarik muka...

Tapi sekarang aku kena fikir dua tiga empat lima enam tujuh kali kalau nak buat ayat-ayat double meaning ni.

Bukan apa, sebab takut nanti ramai orang yang tak faham!

Kalau tak faham pastu ignore je takpe lagi, ni siap ada yang salah faham pulak.

Aku cakap A, dia faham B. Yang aku maksudkan putih, dia nampak sebagai hitam.

----------------------------------------------------------

Contohnya baru-baru ni kecoh pasal gambar kartun yang dikatakan "menghina Islam"



Sumber: malaysiakini.com

Banyak reaksi daripada pelbagai pihak -yang islamik mahupun yang tak berapa nak islamik-, kononnya kartun ni "menghina hukum syariah" dan perlu "didakwa di mahkamah".

Maaflah kalau aku tak dapat faham macamana yang korang faham, tapi bagi aku kartun ni "is an eye-opening" buat pelaung-pelaung slogan Hudud. Sebab realitinya, memang beginilah yang kebanyakan mereka faham!

Zina, liwat, rogol, semuanya mereka masukkan dalam bakul yang sama.

Media UMNO? Lupakanlah dulu akhbar Utusan tu milik siapa. Ini bukan masalah parti mana betul atau salah, tapi ia masalah sikap dan kefahaman.

Emosi yang mendahului ilmu.

Kawan, cubalah asah sikit otak tu, fikir dulu sebelum bertindak. Cuba baca "hidden message" dan bacalah sesuatu perkara "between the lines". Sebab itulah cara baca golongan Ulul Albab. So, jangan tersilap cara baca!

"Eh, betullah kes rogol kena ada 4 orang saksi. Kalau tak, macammana nak dakwa?"

Ini jawapannya...!





Tuesday, June 7, 2011

Asing, Ganjil, Pelik

Semalam bila balik keje aku tension, otak dah penat, badan pun letih.

Tiba2 Effy Saiful, member lama kat DQ dulu (yang sama2 membawa pemikiran melawan arus perdana...hahaha) post gambar kat bawah ni di FB beliau...

Gambar masjid DQ yang memahat seribu kenangan...

Terus terkenang balik kenangan2 pahit dan manis masa aku kat DQ dulu..Adehhh, hampeh ko Effy!

Yang lagi tak boleh tahan caption yang diletak kat gambar ni:

كم تذاكرنا زمانا نحن يوم كنّا سعداء
How many times when we remembered a time when we were happy
Berapa kali kau ingat kenangan indah kita bersama

بكتاب الله نتلوه صباحا أو مساءا
In the book of Allah, we recite in the morning and the evening
Dengan kitab Allah, kita membacanya pagi dan petang


Ia adalah lirik sebuah lagu yang menggegar jiwa bertajuk Ghuraba' nyanyian al-Sheikh Sa'ad Sa'id al-Ghamidi hafizahullah.



Lagu ni bukan saja mengingatkan aku pada kenangan2 di DQ dulu,tapi secara automatik membawa aku kepada sebuah hadith yang terlebih lagi menggegar jiwa. Aku kongsi kat sini dua hadith yang berkaitan dengan "ghuraba" atau "gharib":

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ وَابْنُ أَبِي عُمَرَ جَمِيعًا عَنْ مَرْوَانَ الْفَزَارِيِّ قَالَ ابْنُ عَبَّادٍ حَدَّثَنَا مَرْوَانُ عَنْ يَزِيدَ يَعْنِي ابْنَ كَيْسَانَ عَنْ أَبِي حَازِمٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ


Telah menceritakan kepada kami Muhammad Bin 'Abbad dan Ibnu Abi Umar semuanya daripada Marwan al-Fazari. Berkata Ibn Abbad, telah menceritakan kepada kami Marwan daripada Yazid -iaitu Ibn Kaisan - daripada Abi Hazim, daripada Abi Hurairah dia berkata: Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

"Islam bermula dalam keadaan gharib (asing) dan akan kembali menjadi asing sebagaimana ia bermula, maka beruntunglah al-Ghuraba' (mereka yang asing)" [Hadith Riwayat al-Imam Muslim]


Demikian sebuah hadith yang dimuatkan dalam Hadith 40 al-Imam al-Nawawi,

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَبُو المُنْذِرِ الطُّفَاوِيُّ عَنْ سُلَيْمَانَ الْأَعْمَشِ قَالَ حَدَّثَنِي مُجَاهِدٌ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَقُولُ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الصَّبَاحَ وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الْمَسَاءَ وَخُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ وَمِنْ حَيَاتِكَ لِمَوْتِكَ



Telah menceritakan kepada kami 'Ali Bin Abdillah, telah menceritakan kepada kami Muhammad Bin Abdul Rahman Abu al-Mundzir al-Thufawi, daripada Sulaiman al-A'mash dia berkata, telah menceritakan kepada kami Mujahid daripada Abdillah Bin 'Umar Radhiallahu 'anhuma dia berkata, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah memegang bahuku lantas bersabda,


"Jadilah di dunia seperti engkau orang asing atau seorang pengembara"

Dan Ibn Umar pernah berkata,

"Apabila engkau berada di waktu petang maka janganlah engkau menunggu datangnya waktu pagi, dan apabila engkau berada di waktu pagi maka jangan tunggu waktu petang. Dan pergunakanlah waktu sihatmu sebelum sakit dan hidupmu sebelum mati"

[Hadith Riwayat al-Imam al-Bukhari]

Indahnya jika kita berjaya menjadi ghuraba' sepertimana yang dianjur nabi. Aku kalau boleh nak syarah sikit perkataan "al-Ghuraba'" ni. Tapi mata dah ngantuk, badan dah layu. So lain kalilah kalau berkesempatan, insyaAllah...

Sunday, June 5, 2011

Hafal al-Quran Secara Part Time?

Jika orang bertanya aku pengalaman apa yang paling berharga pernah aku alami, aku akan menjawab, ia adalah pengalamanku menghafaz al-Quran di Darul Quran (DQ) sekitar tahun 2004/05.

Ia pengalaman singkat, namun memberi kesan paling mendalam buat diri aku.

Siang dan malam, pagi dan petang, sibuk dan lapang, masa-masa kami dipenuhi dengan al-Quran. Kami bangun dengan al-Quran, kami kembali ke kamar tidur juga dengan al-Quran.

Sekalipun ada kekurangan di sana-sini berkaitan hafazan aku - semoga Allah mengampuni dosaku - ia suatu yang berharga bila al-Quran itu dilazimi setiap masa. Dan sekurang-kurangnya aku tahu aku telah membuka jalan dan pendorong buat orang lain turut sama mengikut jejak aku dalam menghafaz al-Quran. Sepupu, anak buah, dan rakan-rakan ramai semakin berminat untuk "bertarung" di medan ini.

Dan aku selalu menggambarkan kepada semua yang belum menghafaz al-Quran, bahawa ia adalah salah satu nikmat hidup yang tiada tolok bandingnya. Engkau boleh membaca ayat-ayat Allah bila2 masa dan di mana saja, jika diizinkan Allah. Tengah driving, study atau sibuk bershopping engkau boleh basahkan lidah dengan kalimah-kalimah paling indah di alam maya ini. Engkau adalah walking al-Quran!

Ada yang bertanya, jika seorang yang tidak pernah jejak kaki ke sekolah tahfiz atau sekolah agama, ada peluangkah dia menghafaz al-Quran? Mengapa tidak! Wallahi, aku telah berjumpa ramai pemuda yang Allah pilih mereka untuk memahat ayat al-Quran di sanubari mereka. Mereka bukan pelajar tahfiz, bahkan ada antara mereka bakal-bakal engineer dan doktor!

Aku ada seorang kawan yang belajar sama di UIA dalam bidang engineering. Satu hari dia mesej aku boleh tak aku tasmi' (mendengar/menyemak) hafazan dia. Aku jawab boleh saja asalkan lapang daripada kelas, exam mahupun assignment. Bahkan malam itu juga dia bertandang ke bilik aku. Melihatkan semangat beliau yang begitu berkobar-kobar, aku menjadi tersentuh lagi terharu. Semoga Allah berkati ilmu dan umurnya.

Aku bertanya, "surah apa ko nak baca hari ni?"

"Emm, harap tak susahkan ko. Aku nak tasmi' Surah al-Syu'araa", jawab beliau.

"Uish, ko biar betul. Start2 hafal dah masuk surah ni?", aku cuba dapatkan kepastian.

Aku cuma terkejut kalau-kalau dia mula menghafaz al-Quran dengan surah al-Syu'araa. Pernah satu ketika senior aku di DQ berpendapat surah ni antara yang paling susah dihadam. Malah ada pendapat lain mengatakan "jika dapat surah ni, maka dapat seluruh al-Quran". Sebab itu aku risau jika kawan aku ni akan terasa terbeban dengan hafazan pertama.

Dia kemudian membuka cerita sebenarnya dia memang sudah hafaz sampai surah al-Syu'araa! Aku terkejut. Macam mana boleh hafaz al-Quran dalam kesibukan sebagai pelajar engineering? Rupa-rupanya semenjak dari matrik UIA lagi dia dah mula menghafaz. Bertatih-tatih seorang diri menghafaz dan mengulang.

Katanya dia kecewa kerana tak diterima masuk ke Darul Quran. Beliau gagal semasa interview hafazan. Namun kegagalan itu malah menjadikannya lebih kuat dan bersemangat untuk menghadam kalam-kalam Allah. Ketika itu aku rasa cukup kerdil, kerana sebenarnya diterima masuk ke DQ adalah antara nikmat terbesar dalam hidup ini. Cuma aku yang tak sedar dan tak nampak.

Bila direnung dan diperhati, sebenarnya "menghafaz secara part time" basis ni bukanlah suatu yang mustahil. Jikalah katakan kita menghafaz sehari satu muka surat, maka boleh jadi al-Quran yang setebal lebih kurang 604 muka surat itu dapat dihabiskan dalam tiga atau empat tahun. Cuma ia ada prasyarat yang perlu dipegang; iaitu azam yang tinggi dan tawakkal yang jitu.

Dan KUNCI BAGI SETIAP HAFAZAN ADALAH MENGULANG (I'ADAH).

al-Imam Sudais hafizahullah, imam Masjidil Haram itupun bila ditanya bagaimana mendapat hafazan yang kukuh, jawab beliau, "perbanyakkan mengulang!!".

Ikut pengalaman aku, setiap orang berbeza-beza cara menghafaz. Antara yang aku amalkan ialah mengikut tertib berikut:

1) Baca ayat al-Quran yang ingin dihafaz.

2) Baca lagi ayat yang sama berulang kali. Sehingga lancar dan tiada langsung yang tersangkut-sangkut.

3) Dengar mp3 bacaan al-Quran: bandingkan dengan bacaan kita dan perbetul mana yang salah terutama dari segi makhraj dan hukum tajwid. (dicadangkan mendengar murattal imam-imam besar seperti al-Sudais, Shuraim, Salih Bukhatir dan lain2. Mp3 boleh didapatkan merata tempat di internet. Hanya perlu google)

4) Baca ayat pertama berulang kali, sehingga hadam. ( mengikut kemampuan masing2. Ada yang cepat dapat, ada yang lambat. Tak mengapa, semakin banyak kita membaca semakin banyak pahala kita insyaAllah)

5) Baca ayat kedua pula, dan ulang banyak kali seperti ayat pertama.

6) Combinekan kedua-dua ayat, dan ulang banyak kali sehingga hadam.

7) Teruskan untuk ayat-ayat berikutnya.

Ini cara aku menghafaz, dan ia bukanlah rigid tetapi boleh diubah-ubah mengikut kesesuaian. Ada ayat yang dalam bentuk penceritaan, maka aku prefer rujuk terjemahan, dan fahamkan kronologi sesuatu kisah. Contohnya seperti kisah ashabul kahfi dan kisah nabi Allah Yusuf. Kemudian perkukuhkanlah dengan "bertasmi' di hadapan Allah" iaitu membaca ayat-ayat tersebut di dalam solat. Ketika itu kita dapat "bayangan awal" bagaimana tahap kekuatan hafazan kita tadi.

Nah, menghafaz al-Quran bukanlah sesusah sebagaimana yang dimomokkan oleh orang kebanyakan. Ia boleh dan MAMPU DIHAFAZ OLEH SEMUA KAUM MUSLIMIN. Ia adalah mu'jizat, Kalamullah, wajib setiap orang Islam mencintai al-Quran dan tanda kita cintakan al-Quran adalah dengan menanamnya di dalam sanubari. Bukankah orang yang hangat bercinta itu akan mengulang-ulang kalimah kekasihnya setiap masa? Tiadalah cinta yang lebih agung daripada kita mencintai petunjuk yang tiada keraguan padanya.

Semoga Allah membantu kita dalam menghafaz dan memahami ayat-ayat al-Quran. Ya Allah, permudahkanlah!

Thursday, June 2, 2011

Dunia Baru...........

Aku sekarang sedang melalui hari-hari terakhir di Denso.

Tamat sudah riwayat hidup aku sebagai seorang design engineer. Macam tak percaya akhirnya aku berjaya memakai baju seorang engineer. Teringat pulak baju masa belajar dulu tertera tulisan "Trust me, I'm an engineer!", yet you are not!...hahaha

Selepas tamat FYP dalam awal Bulan Januari 2011, aku dan member2 seakan masuk ke alam yang baru. Alam mencari pekerjaan! Ia bukanlah suatu yang manis bagi kebanyakan kami, minta sana kena reject, minta sini tak cukup syarat pula. Akhirnya our worst nightmare about menganggur akhirnya menjadi realiti.

Aku sendiri menganggur hampir sebulan lebih. Masa tu pula bukanlah masa yang sesuai untuk cari kerja sebab awal tahun memang industri tak cari sangat pekerja baru. Tetapi Allah telah membuka dan memudahkan jalan untuk aku - segala puji hanya untuk Allah- apabila aku diterima kerja pada kali pertama hadir interview. "First time lucky" la kata omputih...huhu

Empat bulan bukanlah jangka masa yang panjang untuk sebuah pengalaman. Aku mulanya memang plan nak masuk industri, kenal sistem yang ada secara real application, bercampur dengan orang industri, dan lepas beberapa tahun (plan 2 tahun) barulah kembali ke education line.

Tapi itulah, kita hanya mampu merancang, hanya di sisi Allah jua segala perkara-perkara yang ghaib yang kita tak tau.

Akhirnya selepas 3 bulan bekerja, aku dapat tawaran Academic Trainee di UIA. Aku tak meletakkan harapan yang tinggi untuk dapat tawaran ni. Nak pulak UIA letak syarat yang sangat ketat. Diorang nak student yang dapat solid 3.5. Alahai tengok CGPA aku, jauh panggang daripada api.

Tapi aku tetap mencuba. Aku bertanya Afif, sahabat aku yang dah dapat tawaran ni awal2 lagi. Aku download borang, isi borang (borang yang agak panjang), kemudian hantar ke MSD UIA. Aku turun sendiri ke UIA untuk hantar.

Alhamdulillah, beberapa hari kemudian Department of Mechatronics call masa aku tengah khusyuk mereka-reka design. Akak secretary (tak ingat pulak nama dia) tu cakap HOD MCT, Dr Asan Ghani nak jumpa. Aku kata "ok, anytime". So, aku buat appointment untuk diinterview pada hari Sabtu.

Masa interview (which is borak2 santai) aku cuba convincekan dia yang aku memang berminat nak sambung belajar. Dia tanya, kenapa nak sambung belajar, u kan dah dapat kerja. Aku cuba jawab dengan yakin, "going into education line is always in my mind, Dr". Pastu aku goreng la pasal bidang yang aku rasa nak sambung lepas ni.

Alhamdulillah, dia nampak yakin dengan penerangan aku, dan cakap "I will recommend your name to the dean". Dia sempat bagitau, kalau dah lepas dengan dia, dan dia pula dah recommend nama aku, insyaAllah peluang nak dapat tu lebih besar. What happens next is just a formality.

Aku tak ambil port sangat kata2 dia. Bahkan aku selalu update dengan dean's office, dengan MSD. Akhirnya tanggal 16 Mei 2011 aku diinterview oleh rektor UIA masa tu, Syed Arabi Idid (dengar kata dah jadi mantan). Seingat aku, itulah interview paling sempoi dan paling singkat penah aku lalui. Tak sampai 5 minit rasanya! you dont even have to introduce yourself!

Dia hanya tanya dan provoke aku satu soalan berkaitan bidang yang aku nak sambung. Aku jawab sikit je, the rest Dr Amin Akramin (dean Kuliyyah of Engineering) yang tolong jawabkan untuk aku..haha..Cayalah dean, ni sayang lebih ni...kohkohkoh

Apa yang menarik, kat dalam form tu ada suruh mention "book title that has made a significant impact to your understanding of Islam". Aku tulis je Kitab al-Tauhid by Muhammad Bin Abdul Wahhab al-Tamimi. Aku cakap inilah antara kitab yang menghurai aqidah dari sudut factual, hujahnya hanya diambil dari sumber2 yang sahih, dan ia pula mudah difahami.

Sebenarnya ada satu pengajaran berharga yang aku ingin kongsi. Iaitu usaha tangga kejayaan. Allah tidak ubah apa yang ada pada suatu kaum sehingga mereka sendiri mengubah apa yang ada pada diri mereka. Itulah sunnatullahnya. Bahawa jika nak berjaya, kita perlu usaha. Apabila sudah berusaha, buat dengan bersungguh-sungguh, istiqamah dan ikhlas, kemudian kita serahkan selainnya pada Allah pada yang menentukan. Inilah konsep tawakkal.

Bukankah yang dilihat Allah adalah usaha dan bukannya pada berjaya atau gagalnya suatu usaha? Yakinlah dengan janji Allah, bahawa jika kamu berusaha kamu pasti berjaya. Dan bahawa setiap kepayahan adanya kesenangan.

Allahua'lam.

Friday, May 27, 2011

Tunggu 300 Tahun



Dulu kita terkejut tengok video seorang ustaz menghina seorang mufti sebagai "bapak setan".

Sekarang tiba giliran seorang penceramah pula menggelar Mufti Perak dengan "Haramsani".

Yang ironi, mereka berceramah atas pentas yang mempunyai background yang sama. Background yang dipenuhi dengan bendera parti Islam. Maka tidak keterlaluan kalau kita menganggap ini adalah ceramah atas pentas politik.

Parti dan gerakan Islam yang aku sayangi sudah lama dicemari dengan akhlak penceramah-penceramahnya yang langsung tidak mencerminkan perjuangan mereka. Mulut mereka menuturkan perjuangan al-Quran dan al-Sunnah, tapi tindakan mereka menunjukkan sebaliknya. Kata-kata dan tindakan mereka sangat jauh berbeza, sejauh timur dan barat.

Tanpa syak, aku katakan inilah antara punca Allah menangguhkan kemenangan gerakan-gerakan Islam di bumi Malaysia ni. Bagaimana pertolongan Allah itu akan datang ketika kita membelakangi ajaranNYA?!

Kita terlalu gopoh, gelojoh, isti'jal, dan kurang kesabaran.

Kalau Allah takdirkan kemenangan itu akan datang dalam masa 10 tahun akan datang, sanggupkah kita tunggu? Bagaimana kalau 20 tahun? 50 tahun? 100 tahun?!

Akan sabarkah kita?!

Kita selalu mengulang-ulang Surah al-Kahf yang mencatatkan satu faedah yang sangat berguna buat seluruh pejuang kebenaran. Bahawa dakwah itu jalannya panjang, jauh, dan berliku-liku.

Apakah yang kita rasa ketika rakyat ketika zaman Ashab al-Kahfi bersabar atas kezaliman pemerintah sehingga sanggup menunggu selama 309 tahun, baru dikurniakan pemerintah yang adil dan soleh?

Di mana kita dengan mereka?

Sabarlah wahai para pejuang, kemenangan itu pasti akan datang. Dan ia sangat dekat!

Allahua'lam.

Jom layan video ni...

Friday, May 6, 2011

Ketika ISLAM Hanya Sebagai "Added Value".

"Apa benda ni?", tanya aku kepada seorang rakan FB.

"Jam tawaf, keluaran terbaru syarikat XXX. RM450 je...", jawab beliau dengan penuh konfiden.

"Apa beza jam tangan ni dengan jam-jam yang lain?", aku mahu dapatkan kepastian.

"Jam ni pusing ikut arah tawaf kita kat Mekah, terbalik daripada jam yang biasa kita pakai. Otherwise, it's the same"

Jawapan yang berjaya menaikkan keningku secara spontan.

"
Oh, selalu promosi jam-jam lain ialah dari segi material quality, cost-effective, time precision,water resistance, n etc. Dia mahal sebab satu sebab tu je ke? sebab dia ikut arah tawaf?"

"Itu hanya sebagai added value je!"
-----------------------------------------------------

Beginilah tipikalnya sikap sesetengah peniaga "produk Islam" dalam mempromosi barangan. Hemat mereka, barangan ini berkualiti sebab ada nama Islam. Jangka mereka, produk ini mahal kerana jenamanya jenama Islam.

Ketika kita gembira dengan peningkatan kesedaran agama di kalangan masyarakat, ada pula pihak tak bertanggungjawab yang mengambil kesempatan. Ketika agama itu dilihat tinggi oleh orang banyak, ada yang cuba mengeksploitasi namanya demi sebuah keuntungan yang ada kalanya sedikit.

Kita lihat realitinya hari ini.

Mana-mana saja produk keluaran "orang Melayu" yang mahu untung lebih, selitlah sikit slogan agama, atau nama arab sebagai jenama. Confirm laku!

Kita tak hairan kalau doktor jadi duta untuk iklan produk kesihatan.

Kita faham jika seorang selebriti yang sudah bergelar ibu mempromosi produk susu tepung.

TAPI kita bingung bila Tok Guru tiba-tiba muncul di papan iklan jus kordial!

Kita menggaru-garu kepala mencari kaitan antara minuman pelangsing dengan Ustazah selebriti!

Ini yang kita katakan, oleh sebab nama ISLAM itu menjadi perhatian semua orang, maka ada saja manusia yang mengambil untung atasnya.

Jika fenomena ini berterusan, kita risau di masa depan umat Islam akan terus mundur ke belakang ditinggalkan arus dunia, sambil terus ditipu oleh mereka yang memakai "pakaian agama". Agama yang sepatutnya memandu manusia menuju negeri akhirat, telah ditukar peranannya oleh "ustaz" untuk mengaut keuntungan dunia.

Biarkan dunia terus maju dengan barangan mereka yang berkualiti itu.

Berterusanlah dunia Muslim dalam kemunduran dan terus MELAYU.

Saturday, March 5, 2011

PREJUDGEMENT Adalah Musuh Salafi

Nampaknya ramai yang marah dengan Ustaz Adlan@pemudaiman bila dia menulis artikel mengkritik buku emas Sheikh al-Albani yang termuka, Sifat Solat Nabi: Daripada Takbir Sehingga Salam Sebagaimana Engkau Melihatnya.

Kemarahan itu tambah membuak-buak bila beliau dan rakan-rakan mengadakan wacana ilmiah membincangkan isu sedekap tangan ketika solat.

Tajuk wacana tu pulak panas, lebih panas daripada suhu bumi di KL waktu tengahari.

“Bersedekap Di Dada Ketika Solat – Bukan Sunnah Salafussoleh”.

First time tengok tajuk wacana ni, aku fikir it can’t be any hotter!

Ha ha ha.

Maka marah para salafi, atau lebih tepat lagi orang yang menyandarkan diri mereka dengan label salafi, golongan yang mengambil sumber agama atas fahaman salafussoleh.

“Ini celaan buat Sheikhuna al-Albani!”

“Asyik bincang benda ni je, takde benda lain ke nak cite? Inikan perkara khilaf?!”

“Sape mamat ni? Seorang yang degreenya Bahasa Arab, Master pun dalam bahasa, ada hati mengkritik tokoh hadith zaman ini?”

Itu antara perkataan yang keluar daripada orang-orang yang marah. Tidak kurang pula ada yang menyentuh peribadi Ustaz Adlan dan macam-macam lagi.

Melihat apa yang terjadi, aku bertanya, kalau begitu apa beza pengikut salafi dan pengikut para khalaf? Tiada beza!

Dulu golongan traditionalis menuduh orang yang mengkritik secara ilmiah beberapa pandangan ulama yang dilihat bertentangan dengan sunnah sebagai “tak hormat ulama” atau “menghina para imam”.

Kita mengatakan “mereka itu jumud!”.

Pernah pula ketika kita mensyarah kitab-kitab sekolah pondok dan berkata sebahagian hadith di dalam kitab-kitab itu dhaif dan tidak boleh dijadikan hujah. Pelajar sekolah pondok menjawab, “inikan pandangan ulama. Ikut sajalah kata-kata ulama kalau nak selamat”

Kita katakan “mereka itu hanya pandai bertaklid buta!”

Maka hari ini, ketika karya dan pandangan ulama yang kita sanjungi dikritik secara ilmiah, dinilai semula atas manhaj ilmu, mengapa perangai kita tak ubah seperti “golongan jumud dan pentaklid buta” tersebut?

Benarlah kata para ulama’, taksub telah membunuh peranan akal dan ilmu.

Taksub telah menjadikan sebahagian manusia keluar daripada taklid, namun jatuh ke dalam lembah taklid yang lain. Seperti meludah ke langit, menuduh orang lain bertaklid, tanpa sedar diri sendiri yang sedang bertaklid buta.

Kalau tak banyak yang aku belajar daripada manhaj salaf, ada satu perkara yang bagi aku membezakan manhaj ini daripada selainnya , iaitu manhaj ini mencantas semua jenis taksub kepada pandangan guru atau Sheikh. Semua yang diperkatakan mesti berpijak atas fakta dan hujah. Bila orang membawa suatu pandangan dengan hujah, maka kita menjawabnya dengan hujah.

Para salafi tidak melenting bila pandangan guru mereka dinilai semula. Jika ternyata ada kesilapan yang dilakukan oleh mana-mana ulama dan terbukti bertentangan dengan fakta, maka mereka bersedia menarik balik pandangan lama dan tunduk kepada dalil dan hujah.

Bagi aku, inilah tulang belakang dan asas kepada manhaj salaf yang mulia ini.

Jika itu asas kita, mengapa perlu ada semua prejudis dan prejudgement kepada orang yang berbeza pandangan dengan kita? Bukankah al-Quran dan al-Sunnah mengajar kita untuk MENDENGAR TERLEBIH DAHULU apa-apa hujah yang didatangkan, sebelum memberi sebarang komen atas hujah-hujah tersebut?

ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُ ۥۤ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ هَدَٮٰهُمُ ٱللَّهُ‌ۖ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ

Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum agama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna. (al-Zumar ayat 18)

Inilah yang selalu kita lupa. Lupa untuk mendengar hujah daripada kawan dan lawan. Wacana belum lagi berjalan, sudah ada yang memberi komen negatif. Belum lagi orang itu membentangkan hujah, kita sudah mula mencantas. Konsistenlah dengan ilmu, dan jangan sekali tunduk kepada hawa nafsu.

Akhir sekali kita bertanya, apakah layak kita ini mengaku diri kita salafi yang mencontohi para salafussoleh dalam membebaskan diri mereka daripada belenggu taksub dan taklid?

Kalau ya, Alhamdulillah.

Kalau sebaliknya, maka bertakwalah kepada Allah!