Friday, May 27, 2011

Tunggu 300 Tahun



Dulu kita terkejut tengok video seorang ustaz menghina seorang mufti sebagai "bapak setan".

Sekarang tiba giliran seorang penceramah pula menggelar Mufti Perak dengan "Haramsani".

Yang ironi, mereka berceramah atas pentas yang mempunyai background yang sama. Background yang dipenuhi dengan bendera parti Islam. Maka tidak keterlaluan kalau kita menganggap ini adalah ceramah atas pentas politik.

Parti dan gerakan Islam yang aku sayangi sudah lama dicemari dengan akhlak penceramah-penceramahnya yang langsung tidak mencerminkan perjuangan mereka. Mulut mereka menuturkan perjuangan al-Quran dan al-Sunnah, tapi tindakan mereka menunjukkan sebaliknya. Kata-kata dan tindakan mereka sangat jauh berbeza, sejauh timur dan barat.

Tanpa syak, aku katakan inilah antara punca Allah menangguhkan kemenangan gerakan-gerakan Islam di bumi Malaysia ni. Bagaimana pertolongan Allah itu akan datang ketika kita membelakangi ajaranNYA?!

Kita terlalu gopoh, gelojoh, isti'jal, dan kurang kesabaran.

Kalau Allah takdirkan kemenangan itu akan datang dalam masa 10 tahun akan datang, sanggupkah kita tunggu? Bagaimana kalau 20 tahun? 50 tahun? 100 tahun?!

Akan sabarkah kita?!

Kita selalu mengulang-ulang Surah al-Kahf yang mencatatkan satu faedah yang sangat berguna buat seluruh pejuang kebenaran. Bahawa dakwah itu jalannya panjang, jauh, dan berliku-liku.

Apakah yang kita rasa ketika rakyat ketika zaman Ashab al-Kahfi bersabar atas kezaliman pemerintah sehingga sanggup menunggu selama 309 tahun, baru dikurniakan pemerintah yang adil dan soleh?

Di mana kita dengan mereka?

Sabarlah wahai para pejuang, kemenangan itu pasti akan datang. Dan ia sangat dekat!

Allahua'lam.

Jom layan video ni...

No comments:

Post a Comment