Monday, June 30, 2008

Chelsea Sign Deco - Official

Yeah,Felipao's first signing!

Pemain terbaik portugal sepanjang EURO 2008, without any doubt. £8m for a player of his calibre should be a great bargain!

Setiap new signing musti ade pro n cons. Jom tengok antara yang aku sempat senarai( kalo sesape nk tambah pon bleh):

Pro

1. Antara playmaker terbaik di dunia, if not the best.
2. Bakal menambah sentuhan 'samba' ala Brazil ke dlm style of play. Beliau sendiri adalah
Brazilian born.
3. Memudahkan komunikasi antara teammate. Scolari tu bkan pandai sgt ckp omputih. Ade mamat ni sekurang2nye bleh la nk instruct yg basic2 dlu.
4. Kehadiran beliau, Scolari n Bosingwa ke Chelsea akan membantu memujuk Carvalho untuk stay season depan. Diorg main same2 dlm kesebelasan utama Portugal along with Ferreira.

Contra

1. Ade brape byk playmaker daa...Ballack, Lamps, Essien, Sidwell. Tue tak masuk lagi midfield lain cam Mikel, Maka, Joey, Malouda, SWP, n Kalou. Someone will be axed surely.
2. Sape yg nk main 'beautiful football' ngan die? kalo ade pon mereka ialah Joey n Kalou je. Chelsea mane ade player cam Ronaldinho, Xavi n Messi nak 'one touch' ngan die. Except kalo beli lagi satu pemain kesayangan aku, Robinho
3. Chelsea terpakse ubah formation. In fact maybe the style of play. We leave it to Scolari to think about that.


Tanpa ragu lagi (without any doubt), yang paling pahit aku nk telan ialah Frank Lampard musti unsettled n maleh nk sign new contract lagi. Padahal die la central figure chelsea wat mase ni. Deco no way near his standard! Tapi kalo Scolari nak pair diorg due mmg terbaik la. Best midfield in the world. Tapi die musti pk nk deploy Ballack kat ne. Maybe care terbaik ialah rotate antara Lampard n Ballack. Sbb 2 2 same je style. lagipun diorg ni kan dah 30-an. Kaki musti xlarat nk main sume game. Skang la mase seswai nk gune 'rotation system' tuh!


Wallahua'lam...Just my 2 cents....

Sunday, June 29, 2008

Ya Allah, Pelihara kami daripada fitnah Dajjal

Aku kira semua sudah maklum. 'Kiamat kedua' yang aku takuti sudah tiba. 'Kiamat pertama' pada tahun 1998 masih segar di ingatan. Mana ada satu akal yang waras dapat menerima satu fitnah terbesar kepada seorang Muslim yang soleh. Seorang pejuang yang ikhlas dalam jalan dakwah, akhirnya disabit kesalahan meliwat? Itulah realiti yang direka oleh si zalim terhadap manusia bernama Anwar Ibrahim!

Namun itulah sepertimana yang telah ditulis Allah. Mereka merancang dan Allah juga merancang. Kelekaan mereka menyebabkan mereka lupa bahawa Allah adalah sebaik-baik perancang. Arus kebangkitan rakyat telah bertitik tolak dari peristiwa itu. Laungan Reformasi bertempiaran di mana-mana. Segala percaturan jahat si zalim satu persatu dibongkar. Bersamanya segala bukti sahih. Nak tak nak si zalim harus melakukan sesuatu untuk menghentikan si reformis ini.

Akhirnya, Anwar Ibrahim ditangkap. Terus sahaja dibicarakan atas tuduhan kesalahan yang aku rasa dunia logik langsung tidak mampu menerima. Juga, masih aku ingat apa yang berlaku semasa beliau di dalam tahanan. Walaupun tidak semua yang mampu diingat, tapi paling kurang dua peristiwa hitam tidak mungkin lekang dari dalam ingatan. Pertama, ketika beliau ditumbuk sehingga muka beliau berubah menjadi 'two face'. Mungkin ketua polis pada waktu itu mengimport Evander Holyfield, wallahua'lam. Kedua, ketika mana beliau diracun dengan arsenik. Aku mengagak si zalim ketika itu mahu hapuskan saja Anwar dari muka bumi ini. Maka, tidak sukar untuk meneka sebab musabab Anwar berlindung di kedutaan Turki ketika ini. Tentulah beliau tidak mahu ditebuk buat kali kedua!

Ada andaian yang dibuat dalam beberapa blog pro Pas yang menyatakan konspirasi ini sengaja dicipta untuk melarikan pandangan masyarakat daripada kes Altantuya tempoh hari. Mereka sedar dan kita juga sedar bahawa 'Melayu mudah lupa'. Tidak keterlaluan jika dikatakan ungkapan yang dicipta oleh si zalim itu adalah antara senjata ampuh golongan yang sezalim dengannya untuk menutup kebenaran. Maka andai andaian yang dibuat itu benar, maka ia bukanlah sesuatu yang mengejutkan untuk orang yang berakal. Isteri Anwar yang dikasihi pun menyatakan perkara yang sama.

Tapi kebodohan apakah ini, yang menggunakan taktik sama yang telah diketahui kesudahannya oleh pihak lawan? Kalau mahu 'copycat' pun, buatlah tuduhan yang lain pula. Mengapa perlu liwat? Padahal ada berjuta - juta lagi konspirasi yang boleh dibuat! Tidak perlu IQ yang tinggi untuk meletakkan beberapa keraguan terhadap tuduhan tersebut. Adalah sesuatu yang pelik seorang yang berumur 23 tahun tewas di tangan seorang yang berumur 57 tahun. Takkan beliau tidak melawan? 'Flying kick' saja lah. Sedangkan si betina pun melawan. Ini bukan lagi soal kes cabul atau ragut. Kalau ragut beg tangan pun ada yang sanggup bergadai nyawa, inikan pula ragut kehormatan! Jelas sekali betapa rendahnya IQ dan tahap mentaliti orang kedua terpenting dalam negara ini! Kelulusannya memberitahu segalanya....

Aku bukanlah peminat politik. Tapi kalau cerita bab politik, 'sekali petik sepuluh yang datang'. Betapa penangan politik sehingga tiada dijumpai seorang yang tidur dalam ceramah - ceramahnya seperti tidurnya seorang pelajar di dalam kelas calculus. Aku pasti selepas hari ini akan terjadi sesuatu yang besar dalam negara ini. Gelombang reformasi akan mengambil tempat gelombang tajdid buat seketika waktu. Sorakan emosi akan dilaungkan di mana - mana. Jika itulah akibatnya, maka aku khuwatir akan ada yang mengambil kesempatan. Bukan sedikit yang akan bertepuk tangan melihat kejatuhan umat ini. Kemudian apabila umat sudah lemah dan tidak mampu berbuat apa - apa lagi, mereka akan diserang di kiri dan kanan sambil mereka akan kaku dan berdiam diri seperti diamnya orang di dalam kubur (sekadar meminjam kata - kata al-Qardawi).

Harus diambil pengajaran daripada peristiwa yang berlaku kepada rakan - rakan kita yang lain. Algeria, turki, dan Indonesia pernah menghadapi perkara yang sama atau hampir sama dengan apa yang berlaku di negara kita sekarang. Anjuran untuk duduk semeja tidak lama dulu yang bagi aku adalah jalan penyelesaian terbaik telah ditolak mentah - mentah. Si menteri dan Tok guru tidak mahu bertolak ansur. Maka, apa yang mampu dilakukan sekarang terutama pemuda yang seperti aku ialah janganlah kita bertindak terburu - buru. Dahulukanlah al-Quran dan al-Sunnah melebihi persepsi akal dan emosi yang terbatas. Jika ada ajakan kearah kehancuran maka lemparkan ia ke belakang dinding. Pejuang sejati bukanlah diukur dengan betapa hebat dia berlawan, tetapi yang dapat mengawal dirinya ketika marah (hadith riwayat Tirmidzi).

Fitnah(baca konspirasi) ini boleh jadi sengaja diturunkan oleh Allah untuk menguji orang - orang beriman. Tapi aku dan kamu juga sebagai hamba yang lemah memohon agar Allah selamatkan kita dari fitnah - fitnah ini. Betapa kita sedari bagaimana keadaannya ketika Rasulullah menceritakan perihal fitnah dajjal. Fitnah besar sebegini sepatutnya mendorong kita untuk menekan butang kecemasan tentang iman yang tersemat di dada. Tiadalah daya upaya seorang insan melainkan memohon kepada Tuhannya pagi dan petang agar diselamatkan daripada fitnah al-masih al-dajjal.

Ya Allah, pelihara kami daripada fitnah Dajjal!

Hola Espana!

Euro 2008 telah melabuhkan tirai pagi tadi. Seingat aku, inilah antara kejohanan besar yang paling berjaya antara yang pernah aku saksikan. Ingin aku menunjukkan 'two thumbs up' selepas kejayaan Spain menewaskan Germany 1-0, sebuah perlawanan yang tidak mungkin dilupakan oleh seluruh peminat bolasepak.

Spain sekali lagi bergaya dengan falsafah 'beautiful football' dan mendominasi sepenuhnya perlawanan. Tidaklah diingati satu saat Germany mengacam melainkan ia adalah bola bias dan akhirnya menjadi 'bola leleh' ke pangkuan Casillas. Sehingga Fabregas menyifatkan perlawanan ini sebagai suatu 'keadilan terhadap bolasepak' dan mengungkap satu ungkapan yang selalu dicanang oleh Wenger sendiri sebagai sebuah 'kejayaan besar oleh permainan bolasepak yang cantik'.

Namun satu kredit besar buat pasukan Germany atas penyertaan mereka kali ini. Pujian khusus ditujukan kepada kapten berpengaruh, Michael Ballack atas inspirasi terhadap pasukan. Namun, hakikatnya tiada siapa mengingati pasukan yang tewas. Ingin sekali aku berbisik kepada Loew bahawa masa depan mungkin lebih bersinar andaikata beliau sejak awal tidak melakukan 'kerja gila' memberi Lehmann jersi no 1. Hakikatnya perlawanan ini adalah salah satu episod antara sekian banyak episod 'kesilapan budak sekolah'(schoolboys' error) yang akhirnya membunuh pasukan.

Akhir kata, Adios EURO2008.....

Saturday, June 28, 2008

Vote For The Best Team!


Ku hitung waktu. Tiada lagi demam. Tiada lagi insomnia. Tiada lagi sorakan emosi. Tiada lagi qiamul-bola...

Yang tinggal hanyalah satu lagi catatan sejarah dunia. Samada ia Jerman atau Spain, ku hanya pasrah. Masakan tidak, pasukan feveret aku sudah bungkus. Mujur saja aku sempat beli baju Spain kat Pdg Besar tempoh hari. Sekurg2nya bleh la aku cipta "ayat cover" nanti....hehe

Sangkaan ku meleset. Di mana France dan Russia? Semua telah ditunjuk jalan keluar. Maka harapnya segala penantian ini berakhir dgn satu noktah yg tinggi (high note - tak reti nk translate dlm BM)

Sama2 kita nantikan....

Thursday, June 26, 2008

Pendakwah Mesti Sertai Politik?

video
Kali ini, harus aku mulakan bahawa aku sangat-sangat menghormati Tuan Guru Nik Aziz (TGNA). Jasa beliau terhadap perkembangan Islam tanahair tidak perlu dipertikaikan lagi. Tidak keterlaluan untuk aku menyatakan bahawa aku membesar dalam suasana dakwah yang dibawa oleh Tuan Guru sendiri.

Cumanya untuk mengatakan Tuan Guru benar dalam semua perkara, aku tidak setuju. Malah TGNA juga manusia biasa. Pendapatnya diterima dan ditolak. Kalaulah seseorang tidak melakukan kesalahan bermakna dia maksum. Sedangkan tidak ada seorang yang maksum melainkan seorang yang bernama Muhammad Bin Abdillah.

Dalam banyak perkara aku sehaluan dengannya. Mana tidaknya, manhajnya sama dengan manhaj aku. Malah dalam hal - hal politik juga aku terbuka untuk condong ke arah pendapat TGNA. Tidak kurang juga apabila masuk bab - bab lain yang lebih cabang.

STATEMENT DALAM TV PAS

Sedang melayari Youtube, aku terjumpa ulasan TGNA bertajuk "Pendakwah Mesti Sertai Politik". Dengan berbaik sangka aku terus tonton video tersebut untuk mengetahui lebih lanjut. Oh, rupanya ulasan TGNA ni dah pernah aku dengar. Tak silap aku di komputer kawan aku. Cumanya ulasan ini ditujukan khas untuk Mufti Perlis yang berpendirian tidak mau join mane2 parti politik. Pendirian TGNA jelas, pendakwah mesti join politik. Kalau kamu mahu Islam, kamu mesti ada kerajaan. Barulah boleh laksana hukum - hukum Islam katanya.

Aku bukan bertujuan untuk mengiya atau menidakkan statement itu. Langsung tidak. Namun setiap perkara berkaitan agama tidak boleh lari dari petunjuk al-Quran dan al-Sunnah. Maka aku melihat apa yang diperkatakan oleh TGNA ada betul dan ada salahnya.

PRO DAN KONTRA

Hakikatnya, umat memang memerlukan kerajaan untuk melaksanakan undang2 dan hukum Islam. Ya, boleh jadi apa yang berlaku di Kelantan baru2 ni seakan mengiyakan lagi statement itu. Andai kelantan tidak dimiliki oleh Pas, apakah kuatkuasa pengharaman pemakaian gincu dan tumit tinggi oleh wanita yang bekerja dapat dilaksanakan? Sudah tentu tidak!

Namun, ingin saya bertanya apakah matlamat dakwah? Adakah dakwah kita bertujuan untuk mendapatkan kerajaan? atau dakwah tidak mungkin berjaya jika tidak tertubuhnya kerajaan. Aduh, mungkin aku tersilap faham akan maksud sebenar TGNA atau pendokong Pas yang lain. Tapi hakikatnya begitulah yang aku faham. Malah banyak ceramah mereka dihiasi dengan mentaliti dan fahaman ini.

Jika benar sangkaan aku, maka - Wallahua'lam - Pendapat ini tertolak. Bahkan bukanlah ruh dakwah itu untuk tujuan mendapat pangkat dan kuasa akan tetapi tidak lain hanyalah untuk menyampaikan apa yang diseru oleh Rasulullah dan nabi2 yang sebelum ini.

Firman Allah di dalam Surah al-Nahl ayat 36:

Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut".

Adapun kalau sudah selesai misi dakwah ini - iaitu mengajak manusia untuk mengaku bahwa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah - disedari bahawa kerajaan diperlukan untuk kebaikan umat, maka berdoalah agar dikurniakan kuasa oleh Allah.

Kejayaan dakwah para anbiya' berpunca daripada keikhlasan dan ketekunan mereka dalam menjalankan prinsip Islam. Kejayaan bukanlah kemestian dalam dakwah. Malah berdasarkan beberapa hadith terutama hadith sahih dalam Bukhari dan Muslim yang menceritakan bahawa ada nabi yang tiada seorang pun pengikut.

Kalau dikatakan politik adalah kemestian untuk setiap pendakwah, maka hadith Rasulullah ini menyatakan sebaliknya:

"Kamu semua begitu bercita-cita terhadap jawatan kepimpinan, ia akan menjadi penyesalan pada hari kiamat. Ia sesuatu yang nikmat pada permulaannya tapi keburukan pada akhirnya" (riwayat al-Bukhari).

Sabda Rasulullah lagi:

Daripada Abu Musa katanya: Aku dan dua orang lelaki dari kaumku telah masuk kepada Nabi. Salah seorang daripada dua lelaki berkenaan berkata: Lantiklah kami menjadi ketua wahai Rasulullah! Seorang lagi juga berkata demikian. Lalu baginda bersabda: Sesungguhnya kami tidak melantik dalam urusan ini sesiapa yang memintanya atau bercita-cita untuk mendapatkannya (riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Malah tidak kurang juga seperti kisah Abdul Rahman bin Samurah ketika meminta jawatan daripada Rasulullah.

SURAT TERBUKA AL-NADWI

Akhir sekali, mari kita renung antara kata - kata al - Nadwi dalam surat terbuka kepada Gerakan Ikhwan tentang dakwah para rasul:

“Wahai tuan-tuan! Besarnya perbezaan antara matlamat yang dituju dan natijah yang muncul. Perbezaan ini akan zahir dalam jiwa yang bekerja untuk itu. Maka, yang bertujuan mendapatkan kerajaan, akan hilang kesungguhan dan diam apabila tidak memperolehinya, atau hilang harapan mendapatkannya. Dia akan berhenti dari dakwah. Dia juga akan melampau jika berjaya.

“Bahaya bagi setiap jemaah (kumpulan) yang pemikiran mereka dibentuk atas cinta (mendapatkan) kerajaan (kuasa) dan bekerja untuk itu. Kerana ia akan menyebabkan mereka meninggalkan jihad di jalan dakwah atau boleh terpaling dan terseleweng tujuan mereka. “Sebabnya, uslub (cara) untuk mendapatkan kerajaan berbeza dengan uslub dakwah. Wajib kepada kita membersihkan akal dan jiwa kita, semata-mata untuk dakwah. Hanya dakwah, khidmat, pengorbanan, mengutamakan saudara Muslim, mengeluarkan manusia – dengan izin Allah – dari segala kegelapan kepada cahaya (Islam), dari jahiliah kepada Islam, dari kesempitan dunia kepada keluasannya. Dari kekejaman agama-agama yang sesat, sistem-sistem yang zalim, mazhab-mazhab yang tidak menentu, kepada keadilan Islam dan lembayungnya.

“Jika pada satu peringkat dakwah, atau pada satu masa – setelah prinsip-prinsip dakwah dan akidah kukuh dalam jiwa pendakwah – tujuan dakwah tidak dapat dicapai melainkan dengan mendapatkan kerajaan, kita akan berusaha untuk mendapatkannya. Demi kemaslahatan dakwah. Dengan jiwa yang luhur dan bersih, benar dan amanat, khusyuk dan tulus, seperti kita bersungguh dalam tanggungjawab dan rukun agama, juga ibadah-ibadah yang lain. Tiada beza bagi seorang mukmin antara kerajaan dan ibadah yang lain, jika telah ikhlas dan betul niatnya. Kesemua itu dalam reda Allah, kesemuanya pada jalan Allah. Kesemuanya ibadah yang mendekatkan diri kepada Allah.” (rujukan: al-Qaradawi, al- Syeikh Abu al-Hasan al-Nadwi kama ‘araftu, m.s. 122-125, Damsyik: Dar al-Qalam).

Tuesday, June 24, 2008

Demam Euro08...Siapakah di hatimu?

Tinggal 4 team je nk compete...germany, turki, spain, russia...ni ade sedikit analisis yg aku buat dlm mase 10 min

Germany
Key player semestinya midfield maestro Michael Ballack...permulaan yg hambar time grup stage... maybe disebabkn 1st eleven yg complacent...lihat saje camne player spt Mario Gomez, Marcell Jansen, n Frings...Mujur Joachim Loew sempat menghidu kesilapan awal dgn menampilkan skuad terbaik pd 2 game terakhir...klu diorg main cam lwn portugal arituh, rasenye turki tarak papa la jwbnye...

Man to watch : Micheal Ballack

Turki
Lupakn seketika isu sekularis di negara tersebut...kita berbicare ttg bola...game lwn germany musti game yg ditunggu2 oleh sebhgn plyr yg main kat bundesliga...Hamit (Bayern Munchen), Halil Altintop (Schalke), n Nuri Sahin (Borussia Dortmund)...Namun dgn skuad yg kecil akibat injury n suspended, x byk yg bleh diharapkn melainkn diorg dpt mempamerkn semangat juang yg tinggi - just like what they did before

Man to watch : Semih Senturk, Sanli Tuncay

Spain
klu tgk game2 diorg sblm ni, byk yg perlu diperbaiki...mungkin bernasib baik sbb memiliki seorg world-class GK...apart from that, nothing much to say about this team...except a dull draw against rusty Italians....maybe klu aragones brani ubah formasi, kite akn lihat perbezaan... fabregas for xavi, de la red(or guiza) for lacklustre torres, n pastu tolak silva main just behind the strikers...this simple numerical method could be the difference...kita tunggu dan lihat je la wat mase ni

Man to watch : David Silva, David Villa

Russia
Pas tgk diorgnye frenly before Euro, aku dah dpt agak diorg musti bleh gi jauhnye kali ni... Time awal2 dlu klu aku bitau Russia bleh wat kejutan, people will raise their eyebrows!...tp lps tgk beberape siri game yg menakjubkn persis arsenal dlm corak menyerang, tiade seorg pon dpt pertikai diorg adalah pasukan yg terakhir yg mahu kamu lwn! Ditambah dgn skill Arshavin yg talented, pasukan holland yg dianggap faveret senang2 je diorg sayor...malah klu la di dpn sane diletak Drogba atau Torres, maybe skorline bleh menjadi lebih mengancam

Man to watch : Andrei Arshavin, Akinfeev

Return To The Basics

"Kembali kepada yang asal".

Itulah terjemahan yang aku maksudkan. Malah ayat ini aku pilih untuk dijadikan tajuk utama kepada blog ini. Penting sangat nampaknya. Mengapa? Apa Sebabnya?

Mari aku bawakan secara ringkas penjelasan mengenai tajuk ini.

Firman Allah Azzawajal di dalam Sura an-Nisa' ayat 59:

"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya."

Beralih pula kepada Hadith Rasulullah:

Daripada Abi Nijih 'Irbadh bin Sariyah r.a. berkata, "Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw. akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami." Lalu baginda pun bersabda, "Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat
pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid'ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat." H.R. Abu Daud dan Tirmiz

Ya, 'Basics' yang aku maksudkan tidak lain hanyalah apa yang disebut al-amrain(al-Quran dan al-Sunnah)

Nah, sekarang apa lagi mahu dipersoalkan? Semuan penyelasaian ada dalam dua sumber itu.

Perhatikanlah!

Langkahku kini bermula....

Alhamdulillah,kini akhirnya aku bermula....

Setelah beberape siri percubaan utk memulakan blog, tiba jua waktunya utk aku berkongsi sesuatu kpd komuniti maya

lantaran kesibukan yg teramat pd sem2 yg sblm ini, aku hny menulis dlm waktu rehat - samada time takde klas or time tgh menggodek2 permainan FM aku...

segale penulisan dan luahan hati hny terpendam di dlm desktop yg akhirnye menjadi tatapan rakan sebilik or dibungkam shj ke dlm recycle bin....

mudah-mudahan bermanfaat utk semua

sekian