Thursday, June 2, 2011

Dunia Baru...........

Aku sekarang sedang melalui hari-hari terakhir di Denso.

Tamat sudah riwayat hidup aku sebagai seorang design engineer. Macam tak percaya akhirnya aku berjaya memakai baju seorang engineer. Teringat pulak baju masa belajar dulu tertera tulisan "Trust me, I'm an engineer!", yet you are not!...hahaha

Selepas tamat FYP dalam awal Bulan Januari 2011, aku dan member2 seakan masuk ke alam yang baru. Alam mencari pekerjaan! Ia bukanlah suatu yang manis bagi kebanyakan kami, minta sana kena reject, minta sini tak cukup syarat pula. Akhirnya our worst nightmare about menganggur akhirnya menjadi realiti.

Aku sendiri menganggur hampir sebulan lebih. Masa tu pula bukanlah masa yang sesuai untuk cari kerja sebab awal tahun memang industri tak cari sangat pekerja baru. Tetapi Allah telah membuka dan memudahkan jalan untuk aku - segala puji hanya untuk Allah- apabila aku diterima kerja pada kali pertama hadir interview. "First time lucky" la kata omputih...huhu

Empat bulan bukanlah jangka masa yang panjang untuk sebuah pengalaman. Aku mulanya memang plan nak masuk industri, kenal sistem yang ada secara real application, bercampur dengan orang industri, dan lepas beberapa tahun (plan 2 tahun) barulah kembali ke education line.

Tapi itulah, kita hanya mampu merancang, hanya di sisi Allah jua segala perkara-perkara yang ghaib yang kita tak tau.

Akhirnya selepas 3 bulan bekerja, aku dapat tawaran Academic Trainee di UIA. Aku tak meletakkan harapan yang tinggi untuk dapat tawaran ni. Nak pulak UIA letak syarat yang sangat ketat. Diorang nak student yang dapat solid 3.5. Alahai tengok CGPA aku, jauh panggang daripada api.

Tapi aku tetap mencuba. Aku bertanya Afif, sahabat aku yang dah dapat tawaran ni awal2 lagi. Aku download borang, isi borang (borang yang agak panjang), kemudian hantar ke MSD UIA. Aku turun sendiri ke UIA untuk hantar.

Alhamdulillah, beberapa hari kemudian Department of Mechatronics call masa aku tengah khusyuk mereka-reka design. Akak secretary (tak ingat pulak nama dia) tu cakap HOD MCT, Dr Asan Ghani nak jumpa. Aku kata "ok, anytime". So, aku buat appointment untuk diinterview pada hari Sabtu.

Masa interview (which is borak2 santai) aku cuba convincekan dia yang aku memang berminat nak sambung belajar. Dia tanya, kenapa nak sambung belajar, u kan dah dapat kerja. Aku cuba jawab dengan yakin, "going into education line is always in my mind, Dr". Pastu aku goreng la pasal bidang yang aku rasa nak sambung lepas ni.

Alhamdulillah, dia nampak yakin dengan penerangan aku, dan cakap "I will recommend your name to the dean". Dia sempat bagitau, kalau dah lepas dengan dia, dan dia pula dah recommend nama aku, insyaAllah peluang nak dapat tu lebih besar. What happens next is just a formality.

Aku tak ambil port sangat kata2 dia. Bahkan aku selalu update dengan dean's office, dengan MSD. Akhirnya tanggal 16 Mei 2011 aku diinterview oleh rektor UIA masa tu, Syed Arabi Idid (dengar kata dah jadi mantan). Seingat aku, itulah interview paling sempoi dan paling singkat penah aku lalui. Tak sampai 5 minit rasanya! you dont even have to introduce yourself!

Dia hanya tanya dan provoke aku satu soalan berkaitan bidang yang aku nak sambung. Aku jawab sikit je, the rest Dr Amin Akramin (dean Kuliyyah of Engineering) yang tolong jawabkan untuk aku..haha..Cayalah dean, ni sayang lebih ni...kohkohkoh

Apa yang menarik, kat dalam form tu ada suruh mention "book title that has made a significant impact to your understanding of Islam". Aku tulis je Kitab al-Tauhid by Muhammad Bin Abdul Wahhab al-Tamimi. Aku cakap inilah antara kitab yang menghurai aqidah dari sudut factual, hujahnya hanya diambil dari sumber2 yang sahih, dan ia pula mudah difahami.

Sebenarnya ada satu pengajaran berharga yang aku ingin kongsi. Iaitu usaha tangga kejayaan. Allah tidak ubah apa yang ada pada suatu kaum sehingga mereka sendiri mengubah apa yang ada pada diri mereka. Itulah sunnatullahnya. Bahawa jika nak berjaya, kita perlu usaha. Apabila sudah berusaha, buat dengan bersungguh-sungguh, istiqamah dan ikhlas, kemudian kita serahkan selainnya pada Allah pada yang menentukan. Inilah konsep tawakkal.

Bukankah yang dilihat Allah adalah usaha dan bukannya pada berjaya atau gagalnya suatu usaha? Yakinlah dengan janji Allah, bahawa jika kamu berusaha kamu pasti berjaya. Dan bahawa setiap kepayahan adanya kesenangan.

Allahua'lam.

7 comments:

  1. marilah bersama sama berada di education line.. hehe tahniah! ^__^

    ReplyDelete
  2. congrats Prof Hasan, InsyaAllah. :)

    ReplyDelete
  3. tahniah hassan firdaus,,

    ReplyDelete
  4. Thanx. Can't imagine myself as a lecturer....lol

    ReplyDelete
  5. SALAM..
    NK TYE.. UTK ACADEMIC TRAINEE AKAN DISERAP TRUS JD LECTURER ATAU JUST DIA SPONSOR BELAJAR SAJA..
    NK TRY MTK..KALAU ADE TIPS2 N EXPERIENCE BLEH SHARE YE..TQ..

    ReplyDelete
  6. salam,
    anda apply utk master?

    ReplyDelete