Monday, December 12, 2011

Antara Hafal dan Faham

Sejak dulu lagi, aku selalu respek dengan orang yang mempunyai kuat hafalan. Hafal al-Quran, hadith, kata-kata ulama, hafal equations, hafal jadual berkala, hafal nota kelas, hafal lirik lagu, hafal apa-apa lah.

Kalau tengok riwayat hidup ulama' salaf dulu pun, memang diorang ni jenis kuat menghafal. Sampai dulu pernah aku anggap siapa yang mahu menjadi salafi, mereka perlu ada daya ingatan yang kuat. Itulah characteristic khusus diorang.

Bayangkanlah, Imam Shafi'ie - Imam agung si pembela sunnah - bagaimana beliau boleh menghafal seluruh kitab Muwatta' Imam Malik? Kalau ulama taraf dia ni setakat al-Quran tu tak payah cerita banyaklah, memang dari kecil dah jadi "mainan" diorang. (sebab tu kita rasa "amazing" bila ada penulis salafi cakap sebab Imam Shafi'ie tak berpendapat sekian-sekian, sebab Imam Shafi'ie tak jumpa hadith! padahal hadith yang dimaksudkan tersebut ada dalam Muwatta' dan Imam Shafi'ie hafal keseluruhan Muwatta'!)

Lihat pula ulama' bermanhaj salaf yang terkemudian. Lihatlah tulisan Sheikh al-Albani. Bagaimana mungkin beliau tulis buku menilai kedudukan hadith-hadith melainkan beliau hafal kebanyakan sanad-sanad hadith tersebut!

Demikian Sheikh Abdul Aziz Bin Baz yang buta di mata - tetapi celik di hati. Kalaulah dapat kita bayangkan bagaimana beliau menuntut ilmu tanpa penglihatan, dan mensyarah serta menulis berjilid-jilid kitab yang berkualiti. Rasa-rasanya, dapat tak dia buat semua tu -sehingga diangkat menjadi mufti Saudi - sekiranya beliau tidak menghafal ilmu-ilmu tersebut? Tak mungkin!

Pernah beberapa kali aku pergi majlis ilmu Ustaz Dr Zahazan Mohamed. Bagi aku, dari sekian ulama yang wujud di Malaysia ni, beliaulah yang paling aula dari sudut hafalan. Memang betul-betul terbukti kalau beliau syarah sesuatu tajuk, cair je mulut beliau menukil ayat al-Quran, hadith, doa, kata-kata ulama', sehingga syair arab pun beliau ingat!

Semoga Allah memberkati ilmu mereka dan meninggikan darjat mereka! Amin!

Tapi bila fikir-fikir balik, tak mungkin mereka ini mampu menghafal ilmu-ilmu tersebut, sebelum memahami apa yang mereka hafalkan. Memanglah boleh nak hafal tanpa faham, tapi ilmu tersebut akan dibazirkan seperti bahan mentah. Sebagaimana bahan mentah perlu diproses untuk digunakan, demikian ilmu, ia akan menjadi useless tanpa disuntik dengan kefahaman yang benar.

Kalau orang macam aku, tak perlu tengok jauh-jauh. Ambil je contoh subjek-subjek engineering. Aku akan mudah menghafal jika suatu topik tu aku faham. Teringat kata-kata seorang lecturer yang dihormati, beliau kata hafallah sebuah buku yang tebal dari kulit ke kulit sekalipun, kamu takkan mampu menjawab soalan exam kalau kamu tak faham apa yang kamu hafal!

Patutlah banyak subjek engineering yang open book. Dahlah open book, tu pun ramai yang fail!

And if I've been given a license to choose between memorizing and understanding, I would pick up understanding anytime!

Baca tak hafal = Rugi

Hafal tak ingat = 2x rugi

Ingat tak faham = 3x rugi

Faham tak amal = Rugi infiniti

Tak baca langsung = USELESS

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. oh! totally agreeddddddddddd........mr frank!
    cuba duduk sekali dalam kelas sejarah I, memang tak terkira manusia yang hafal POWERPOINT tapi tak penah faham apa mereka hafal. sangat membebankan otak melihat manusia yang ada sindrom "MSB" ni..

    ReplyDelete