Wednesday, June 15, 2011

Read Between The Lines

Kadang-kadang bila aku tak puas hati dengan sesebuah kenyataan, aku akan tinggalkan komen dengan nada sinis. Atau double meaning. Atau kadang-kadang celupkan sedikit retorik.

Aku buat macam tu sebab tak nak cakap terlalu direct dan takut ada yang terasa. Sebab selalunya bila kita terlalu transparent, orang akan nampak kita macam marah dan emotional. Kalau member2 tu mulalah ada yang menarik muka...

Tapi sekarang aku kena fikir dua tiga empat lima enam tujuh kali kalau nak buat ayat-ayat double meaning ni.

Bukan apa, sebab takut nanti ramai orang yang tak faham!

Kalau tak faham pastu ignore je takpe lagi, ni siap ada yang salah faham pulak.

Aku cakap A, dia faham B. Yang aku maksudkan putih, dia nampak sebagai hitam.

----------------------------------------------------------

Contohnya baru-baru ni kecoh pasal gambar kartun yang dikatakan "menghina Islam"



Sumber: malaysiakini.com

Banyak reaksi daripada pelbagai pihak -yang islamik mahupun yang tak berapa nak islamik-, kononnya kartun ni "menghina hukum syariah" dan perlu "didakwa di mahkamah".

Maaflah kalau aku tak dapat faham macamana yang korang faham, tapi bagi aku kartun ni "is an eye-opening" buat pelaung-pelaung slogan Hudud. Sebab realitinya, memang beginilah yang kebanyakan mereka faham!

Zina, liwat, rogol, semuanya mereka masukkan dalam bakul yang sama.

Media UMNO? Lupakanlah dulu akhbar Utusan tu milik siapa. Ini bukan masalah parti mana betul atau salah, tapi ia masalah sikap dan kefahaman.

Emosi yang mendahului ilmu.

Kawan, cubalah asah sikit otak tu, fikir dulu sebelum bertindak. Cuba baca "hidden message" dan bacalah sesuatu perkara "between the lines". Sebab itulah cara baca golongan Ulul Albab. So, jangan tersilap cara baca!

"Eh, betullah kes rogol kena ada 4 orang saksi. Kalau tak, macammana nak dakwa?"

Ini jawapannya...!





No comments:

Post a Comment