Wednesday, June 15, 2011

Sebesar-Besar Syirik!

http://2.bp.blogspot.com/-g6Xy5KOiWU4/Tcchy7WlxKI/AAAAAAAACGY/9hNms7_DCiU/s1600/banner%2BNajib.jpg
Sumber: Milosuam


Don't Bite The Hand That Feeds You...


Hanya yang bongkak, angkuh, dan pemakan rasuah je yang layak mengungkap kata-kata jijik seperti ini.

Sebijik macam kata-kata fir'aun.

"Ana robbukumul a'la" [akulah tuhan kamu yang maha tinggi!]

Seolah-olah mereka nak cakap "akulah yang memberi rezeki kat kamu. Ingat, duit gaji yang ko makan tu semua datang daripada kami. So, bersyukurlah dan jangan melawan!"

Haaaakkkk Ptuiiiiih!

Ugutan? Itulah yang dilihat orang kebanyakan.

Aku lebih memandangnya salah satu pintu syirik yang dahsyat. Malah bagi aku inilah sebesar-besar syirik, inilah seburuk-buruk bid'ah!

Syirik apakah yang lebih besar daripada kau mengaku ada Pemberi Rezeki yang lain selain Allah? Lebih teruk lagi kau mengaku engkaulah yang memberi rezeki!

Lalu, bid'ah apakah yang lebih buruk daripada bid'ah yang diada-adakan dalam hal 'aqidah?! Kalau bid'ah lafaz niat dan tahlilan tu dah teruk, ini sejuta kali lebih teruk!

Sabar dengan kemungkaran pemerintah?

Ooops, not this time....

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّاسُ ٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡۚ هَلۡ مِنۡ خَـٰلِقٍ غَيۡرُ ٱللَّهِ يَرۡزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِۚ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُؤۡفَكُونَ


"Wahai umat manusia, kenangkanlah nikmat Allah yang telah dikurniakanNya kepada kamu; tidak ada sama sekali yang menciptakan sesuatu selain daripada Allah; Ia memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi. Tiada Tuhan melainkan Dia, maka mengapa kamu rela dipalingkan (dari menyembahnya)?" [Faathir: 3]


2 comments:

  1. ada betulnya apa yang saudara tulis itu.
    tapi ada eloknya jika saudara gunakan bahasa yang lebih baik.Nabi Muhammad SAW menggunakan cara dakwah yang baik bukan?

    Sekadar nasihat sesama Islam.Maaf andai tersilap kata.Assalamualaikum.

    ReplyDelete
  2. Masing2 ade pendapat masing2..saudara sepertinya telah menghukumi..Saya lebih berpendapat ALLAH yg memberi rezeki tetapi melalui perataraan iaitu pekerjaan..Kalau betul ade bukti yg nyata tak ape..Kalau ianya andaian boleh jatuh hukum fitnah...

    Apa yg baik datang dari ALLAH..dan yg buruk dari kita sendiri..

    ReplyDelete