Tuesday, April 28, 2009

Mengapa Aku Tinggalkan Nasyid







Setiap kali berjumpa sahabat lama atau saudara mara, pasti aku akan dihujani soalan-soalan begini:

"Hasan, bila nak buat album? Bukan dulu ko artis ke?"

"Ko dah tak nasyid lagi ke sekarang?"

"Apsal ko tak join dak2 nasyid tu?"

Hakikatnya, aku bukanlah pesimis sangat tentang nasyid. Terbuka. Aku pun penasyid juga. Asal lirik baik, tiada unsur syirik, khurafat,bid'ah, maksiat, aku jalan je..

Cumanya, aku juga sedar bahawa bab muzik adalah termasuk bab khilaf. Jumhur ulama' mengatakan haram secara total. Hanya ada beberapa yang mengatakan halal. Itu pun bersyarat. Antara mereka ialah Dr Yusuf Qardhawi, Ibn Hazm al-Zahiri, dan Imam al-Ghazali.

Persoalannya, adakah khilaf ini merupakan khilaf mu'tabar? Itu yang menjadi masalah. Terlalu banyak ulama yang sudah radd balik pendapat ketiga-tiga imam di atas. Lagipun dalil yang mereka lampirkan juga tidak kuat.

Namun begitu, perlu diketahui ijma' ulama bersepakat muzik yang mempunyai unsur yang tidak baik(khurafat, syirik,maksiat,ikhtilath etc) adalah haram. Ini yang kita perlu pegang sampai mati.

Adapun aku secara peribadi, muzik sudah ibarat darah daging dan nadi. Sukar dibayangkan satu hari berlalu tanpa muzik. Kosong. Pudar. Lesu tidak bermaya. Malah ia bisa melentur sebuah hati yang duka.

Oleh itu, aku suka mengambil langkah berjaga-jaga. Biarlah aku berehat dulu daripada persada muzik ini. Bukan aku tak minat, malah minat aku terhadap muzik terlalu mendalam. Cuma, biarlah aku utamakan agamaku dulu.

Nak layan sikit-sikit tu boleh la. Tengah-tengah boring atau dalam kereta(kalau tak ngantuk).

Tapi untuk jadikan muzik satu hobi dan sumber pendapatan...aku rasa tidak. Sekurang- kurangnya bukan waktu sekarang.

Anda dengarlah video di atas, kemudian nilaikan sendiri.

p/s:Ustaz di dalam video tersebut ialah Ustaz Asri Sobri, seorang pegawai di Jabatan Mufti Negeri Perlis. Beliau baru berusia 22 tahun, lebih muda daripada aku. Tapi melihat ilmu beliau, dan kepetahan mengulas soalan membuatkan aku tabik spring kepada beliau.

KOMENTAR HADITH YANG BERKAITAN. Sila layari FORUM INI.


Monday, April 27, 2009

Bergembiralah Wahai Ibu!

Ketika bercuti di Cameron Highlands minggu lepas, aku mendapat sebuah berita mengejutkan daripada seorang sahabat di Perlis.

"Sheikh, doakan ana. Anak ana baru je meninggal", suara beliau tersekat-sekat.

"Innalillah. Sabar, sabar. Redhalah. InsyaAllah ada hikmah Allah nak bagi tu", aku membalas spontan tanpa sempat menyusun kata.

Sebenarnya aku agak terkejut. Baru beberapa hari sebelum itu beliau dikurniakan tiga orang anak kembar. Aku diberitahu memang ketiga-ketiga anal kecil tu lahir tak cukup bulan. Baru 21 minggu katanya. Tapi aku rasa standardlah anak kembar lahir tak cukup bulan. Aku pun dulu lahir tak cukup bulan.

Namun, lihatlah. Betapa cepatnya sebuah berita gembira bertukar menjadi sebuah berita duka. Semuanya hak ALLAH. Jika DIA mahu sesuatu perkara terjadi, ia pasti akan jadi. Bila-bila masa saja DIA bisa menarik segala kurnian nikmat yang diberi kepada hambaNYA.

Mendengar berita ini, lantas aku teringat akan sebuah hadith Nabi tentang ibu yang kematian anak. Betul-betul membuat aku insaf.
Dari Abu Sa’id al-Khudri Radhiyallahu ‘anhu, dia berkata, “Kaum wanita pernah berkata kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Kami dikalahkan oleh kaum laki-laki untuk belajar kepadamu, kerana itu, berikanlah satu hari untuk kami dari waktumu”. Lalu beliau menjanjikan kepada mereka satu hari untuk menemui mereka, lalu beliau menasihati mereka sekaligus menyuruh mereka, dimana di antara yang diucapkan oleh beliau kepada mereka adalah: “Tidak ada seorang wanita pun di antara kalian ditinggal mati oleh tiga orang anaknya(meninggal semasa hayatnya), melainkan mereka akan menjadi pembatas daripada Neraka”. Kemudian ada seorang wanita berkata, “Termasuk juga dua orang anak?” Beliau menjawab, “Termasuk juga dua orang anak.” (HR Bukhari)

Tiba-tiba aku berasa tenang. Bahkan diganti dengan perasaan iri hati pula.

Oh sahabatku, isterimu itu dijanjikan syurga. Maka gembirakanlah dia bahawa kematian anakmu itu adalah pendinding dirimu daripada api neraka. Apakah ada lagi kegembiraan selepas itu?

Ketika pulang, aku membelek kembali Hisnul Muslim versi ebook. Rupa-rupanya ada doa yang thabit daripada Rasulullah untuk mayat anak kecil. Izinkan aku berkongsi sedikit di sini untuk manfaat bersama.

اَللَّهُمَّ أَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ

"Ya Allah, lindungilah dia dari siksa kubur" (HR. Malik dalam Al-Muwaththa’ I/288,
Ibnu Abi Syaibah dalam Al-Mushannaf 3/217, dan Al-Baihaqi 4/9. Syu’aib Al-Arnauth menyatakan, isnad hadits di atas shahih dalam tahqiqnya terhadap Syarhus Sunnah, karya Al-Baghawi 5/357)


Apabila membaca doa berikut, maka itu lebih baik:

اَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ فَرَطًا وَذُخْرًا لِوَالِدَيْهِ، وَشَفِيْعًا مُجَابًا. اَللَّهُمَّ ثَقِّلْ
بِهِ مَوَازِيْنَهُمَا وَأَعْظِمْ بِهِ أُجُوْرَهُمَا، وَأَلْحِقْهُ بِصَالِحِ
الْمُؤْمِنِيْنَ، وَاجْعَلْهُ فِيْ آَفَالَةِ إِبْرَاهِيْمَ، وَقِهِ بِرَحْمَتِكَ عَذَابَ
الْجَحِيْمِ، وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ،
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لأَسْلاَفِنَا، وَأَفْرَاطِنَا وَمَنْ سَبَقَنَا بِاْلإِيْمَانِ

“Ya Allah! Jadikanlah kematian anak ini sebagai pahala pendahulu dan simpanan bagi kedua orang tuanya dan pemberi syafaat yang dikabulkan doanya. Ya Allah! Dengan musibah ini, beratkanlah timbangan perbuatan mereka dan berilah pahala yang agung. Anak ini kumpulkan dengan orang-orang yang shalih dan jadikanlah dia dipelihara oleh Nabi Ibrahim. Peliharalah dia dengan rahmatMu dari siksaan Neraka Jahim. Berilah rumah yang lebih baik dari rumahnya (di dunia), berilah keluarga (di Syurga) yang lebih baik daripada keluarganya (di dunia). Ya Allah, ampunilah pendahulu-pendahulu kami, anak-anak kami, dan orang-orang yang mendahului kami dalam keimanan” (Lihat Al-Mughni, karya Ibnu Qudamah 3/416 dan Ad-Durusul Muhimmah li ‘Aammatil Ummah, oleh Syaikh Abdul Aziz bin Abdillah bin Baz, halaman 15)

اَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لَنَا فَرَطًا وَسَلَفًا وَأَجْرًا

“Ya Allah! Jadikan kematian anak ini sebagai simpanan pahala dan amal baik serta pahala buat kami.” (HR. Al-Bukhari 2/80; Muslim 2/636)

Sunday, April 26, 2009

KLIBF 09: Akhirnya....

Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga berkunjung ke Pesta Buku Antarabangsa di PWTC setelah sekian lama memendam rasa akibat masalah kesihatan.

Walaupun badan masih lemah, tapi dikuatkan juga azam. Semalam boleh tengok bola, takkan nak beli buku pun tak boleh.

Last day katakan, PWTC punyala sesak dengan lautan manusia. Boleh dikatakan jumlah manusia yang hadir mungkin lebih banyak berbanding 80 000 penonton yang hadir ke final Piala FA semalam. Orang keluar masuk tak putus-putus. Bezanya cuma kali ini ada air-cond, jadi tak adalah panas gila macam semalam!

Tahun ni tak banyak booth yang aku singgah. Hanya beberapa booth di sekitar booth Jahabersa, Galeri Ilmu dan al-Hidayah publication yang sempat aku pusing. Tak larat nak jalan, lagipun ramai sangat orang. Nak jalan pun susah!

Sebelum pergi, beberapa buah buku sudah di'shorlisted'kan agar usaha pencarian menjadi lebih mudah. Antara target aku tahun ni (tajuk lebih kurang):

1. Hisnul Muslim by al-Qahtani
2. Jawapan Ahl al-Sunnah kepada Syiah Dalam Persoalan Khilafah(3 jilid) by Hafiz Firdaus
3. Sunnah Hari Jumaat by Mohd Fikri Che Hussin
4. Indahnya Bernikah Menurut Sunnah by Nasir Ulwan
5. Sifat Solat Nabi by al-Albani
6. Tafsir al-Quran(full) by Ibn Kathir
7. Kitab al-Tauhid by Ibn Wahab

Ada yang rancang nak dijadikan hadiah untuk orang lain. Ada juga yang mahu dibuat koleksi peribadi.

Namun, disebabkan kegawatan ekonomi dan masalah kesihatan yang sedikit mengganggu, hanya beberapa yang sempat disapu. Ada juga buku yang tiada dalam senarai dibeli. Ini disebabkan samada boleh dapat harga diskaun atau setelah teruja membaca sinopsis di belakang buku yang cambest.

Akhirnya, inilah final list buku-buku yang dibeli pada KLIBF 09 kali ni:

1. Mari Berkenalan Dengan ASWJ by Hafiz Firdaus
2. Hisnul Muslim by al-Qahtani
3. Pembongkaran Jenayah Ilmiah buku Salafiah Wahabiah by Hafiz Firdaus

Jawapan kepada Zamihan al-Ghari
tentang sindrom wahabi (dah baca ebook)

4. Jawapan Ahl al-Sunnah kepada Syiah Dalam Persoalan Khilafah by Hafiz Firdaus
5. 13 Perkara Yang Mencemari Kemurnian Tauhid by Hafiz Firdaus
6. Bid'ah Hasanah Istilah Yang Disalah Fahami by Dr Asri

"Dah baca, tapi saja nak dibuat koleksi"

Walaupun sedikit, hanya 6 buah, tapi rasanya hujung tahun ni baru habis dibaca semuanya. Aku ni lambat sikit nak cerna ilmu-ilmu agama. Kena baca dua tiga round baru faham.

Bagi aku, buku-buku yang seperti ini seharusnya dibaca dari KULIT KE KULIT. Biarlah lambat, sedikit, asalkan faham keseluruhan isinya. Berbanding banyak dari segi kuantiti, seperti sebuah perpustakaanlah gamaknya, tetapi amat sedikit yang difahami.

Wallahua'lam

Wednesday, April 22, 2009

Pardon me...What's His Name Again?....

Dia bukanlah seorang superstar
Bukan seperti Cristiano Ronaldo
Bukan juga Kaka atau Messi
Frank Lampard?Jauh sekali

Dia ialah Andrei Arshavin!



Kenapa tetiba muncul nama dia?

Mane taknya, siapa lagi yang mampu jaring 4 gol di Anfield?

Lampard yang power pun tak boleh buat tu...haha

Kalaulah dia main untuk Chelsea...ngenge~~

Do we need him?

Certainly!

[BARU] Rindu Bau Pohon Tin


Sebuah lagi karya Ustaz Hasrizal Abd Jamil aka Abu Saif. Kali ini, beliau mempertaruhkan cerita suka duka pengalaman sepanjang menjalani kehidupan seharian sebagai pendakwah. Bermanfaat untuk tatapan saudara saudari sekalian yang sedang menempuh alam pembelajaran kampus dan bergiat dengan gerak kerja jamaah.

Namun, apa yang lebih mengujakan ialah sebuah cerita beliau yang ada kena mengena dengan diri aku. Ia sebuah kisah tentang arwah pak cik aku, Zikri rahimahullah yang meninggal dunia ketika perjalanan ke rumah Ustaz Hasrizal di Mu'tah, Jordan akibat kemalangan ngeri dengan sebuah treler. Untuk pengetahuan, ketika itu aku masih bercuti di Jordan dan menetap di ibu negara Amman. Silalah membeli buku tersebut untuk mengetahui lebih lanjut.

p/s: Bercadang untuk menyerang KLIFB 09 dalam masa terdekat. Nak beli buku apa ek?

Type rest of the post here

Tuesday, April 21, 2009

Unity Government - Pas + UMNO: Setuju Atau Tidak?

Sumber dari Al-Ahkam.net

Ramai yang ingat, ia adalah kerajaan campuran. Ada juga yang menyangka PAS akan menyertai BN. Dan macam-macam lagi..

Nanti dulu.. Dengar dulu apa yang Presiden PAS katakan tentang Unity Government di bawah ini, kemudian anda setuju ataupun tidak mengenainya.

Monday, April 13, 2009

Bid'ah Atas Bid'ah?

Dari Harian Metro

Satu lagi inovasi dalam agama. Kita sentiasa mengalu-alukan umat Islam berkreatif dan berinovasi dalam hal-hal keduniaan seperti membangunkan senjata dan teknologi. Namun, kita membantah sekeras-kerasnya inovasi yang cuba direka-reka dalam syariat. Kalaulah bukan kerana nabi sendiri yang melaknat pembuat bid'ah, nescaya tiada siapa yang beriya-iya mahu bercakap tentang bid'ah. Silalah baca, anda tentukan sendiri. Wallahua'lam.

TANGLUNG biasanya dikaitkan dengan masyarakat Cina, malah ada satu aktiviti khusus dinamakan pesta tanglung yang kebiasaannya berlangsung pada hari ke-15 dalam kalendar lunar pertama, iaitu 14 hari selepas sambutan Tahun Baru Cina.

Pesta tanglung atau lebih dikenali di kalangan masyarakat Cina sebagai Yuanxao Jie juga secara simboliknya turut menandakan berakhirnya sambutan Tahun Baru Cina untuk tahun berkenaan.


Pada malam perayaan itu, masyarakat Cina akan keluar ke jalanan untuk bermain tanglung di bawah sinaran bulan sambil menyaksikan tarian singa dan naga.

Namun, jangan terkejut jika pesta tanglung turut disambut oleh satu komuniti Melayu di Kelantan hampir setiap tahun dan lebih istimewa lagi, ia diadakan setiap kali tibanya Maulidur Rasul atau 12 Rabiul Awal dalam kalendar Islam.

Itulah aktiviti istimewa penduduk Mukim Sri Gedombak di Jalan Jelor, dekat Pasir Puteh, Kelantan, namun sudah pasti pesta tanglung yang diraikan mereka berbeza jika dibandingkan dengan pesta tanglung yang diraikan masyarakat Cina.

Anggota jawatankuasa penganjur yang juga Setiausaha Masjid Ar Rahman Mukim Sri Gedombak, Abd Razak Abdullah, 51, berkata tahun ini adalah kali ketiga pesta tanglung sempena Maulidur Rasul diadakan di kampung itu.

Menurutnya, berbanding dua program yang berlangsung sebelum ini, tahun ini dianggap paling bersejarah kerana julung kali ia disertai oleh 170 pembawa tanglung berbanding 90 orang tahun lalu dan cuma 43 pada 2007.

“Saya memperoleh idea untuk mengadakan pesta tanglung ketika berkunjung ke rumah sepupu di sebuah taman perumahan di Kajang, Selangor, beberapa tahun lalu, apabila mendapati penduduk taman itu menyambut Maulidur Rasul dengan berarak tanglung, selain turut berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

“Justeru, saya berbincang dengan pihak masjid dan mereka bersetuju melakukannya dengan harapan generasi muda, terutama kanak-kanak dan remaja, akan sentiasa mengingati sambutan Maulidur Rasul,” katanya yang juga kakitangan Jabatan Pengairan Saliran (JPS).

Pengerusi dan juga Imam Tua masjid terbabit, Nik Razali Hamzah, 52, berkata matlamat utama program itu diadakan ialah mengimarahkan masjid, terutama di kalangan golongan remaja dan belia, selain menarik mereka supaya sentiasa mengingati kekasih Allah SWT.

Katanya, pada malam itu, selain berarak tanglung, pihak masjid mengadakan beberapa program pengisian agama, antaranya ceramah Maulidur Rasul, berselawat dan juga bertadarus al-Quran.

“Untuk tidak membebankan penduduk, semua alat kelengkapan membuat tanglung itu seperti kertas wau, lilin dan juga gam disediakan oleh pihak kami.

“Sebab itulah, pihak kami menganggap tidak salah jika menyambut Maulidur Rasul dengan berarak tanglung kerana sudah pasti selepas ini mereka (penduduk) itu akan sentiasa mengingatinya. Sama seperti Bubur Asyura yang dianggap sinonim dengan Tahun Baru Islam,” katanya.

Untuk menjayakan program itu, penduduk membabitkan tujuh kampung iaitu Kampung Tok Sudin; Gong Serapat; Jerat Semata; Bukit Gedombak; Gong Tasek; Gong Ketereh dan Taman Sri Gedombak, bersepakat mencipta serta membentuk sendiri tanglung.

Jika masyarakat Cina menghasilkan tanglung daripada lantera kertas berwarna merah, tanglung dihasilkan penduduk tujuh kampung itu membabitkan pelbagai warna, termasuk merah jambu, biru, kuning, hijau, oren, merah dan juga putih.

Tanglung yang dihasilkan mereka tidak sekadar berbentuk bulat, sebaliknya direka dalam pelbagai bentuk dan juga saiz, daripada sebesar saiz bola sepak takraw hinggalah sebesar saiz kanak-kanak setinggi 1.2 meter.

Penganjur membenarkan penduduk mereka serta membentuk tanglung secara bebas, menyebabkan penduduk mencipta tanglung dengan penuh kreatif dan unik.

Ada yang membentuk model tanglung seperti kubah masjid, ikan, Masjid Kristal, payung, jet pejuang Sukhoi, perahu, raga, bintang gergasi, tudung saji, gendang, tanglung bertingkat dan sangkar burung.

Menariknya, setiap tanglung yang dihasilkan mereka tidak membabitkan kerjasama orang luar, sebaliknya dihasilkan secara gotong royong dalam satu keluarga.

Bermula dari peringkat usia kanak-kanak sehingga ke warga emas, mereka bekerjasama menyiapkan tanglung yang majoritinya diperbuat daripada kertas wau dan juga buluh, selain menggunakan barang terbuang.

Pendakwah bebas, Tuan Muhamad Shaifuddin Tuan Ismail, berkata program seumpama itu tidak salah di sisi agama Islam kerana ia lebih berbentuk dakwah, selain mampu menarik minat generasi muda supaya sentiasa mencintai Rasulullah SAW.

“Ketika rombongan Nabi Muhammad SAW tiba di Madinah dari Makkah, baginda disambut dan diarak oleh kaum Al-Ansar dengan puluhan obor sambil berselawat dan bernasyid.

“Selain mampu mengukuhkan hubungan kekeluargaan, program terbabit boleh mengeratkan hubungan silaturahim antara penduduk,” katanya.

Surirumah, Rahimah Said, 61, berkata dia bersama anak dan menantunya mengambil masa seminggu bagi menyiapkan empat tanglung yang dibentuk daripada buluh dan barang terbuang.

“Saya menyertainya sekadar ‘suka-suka’ bagi memeriahkan lagi program terbabit, selain ingin menggalakkan cucu saya supaya sentiasa mengingati perjuangan Rasulullah.

“Antara bentuk tanglung yang dihasilkan kami sekeluarga ialah bot nelayan, kubah masjid, bintang dan sebuah masjid sebesar dua pemeluk dewasa,” katanya.

Monday, April 6, 2009

Teguran Buat Si Ghuraba'

Video lama, tapi dirasakan sangat berguna buat semua yang mengaku diri mereka salafi. Dalam menunaikan dakwah, jangan kita pula yang kesasaran.

Dengarkan nasihat dan teguran daripada Sheikhuna Abdul Aziz Bin Baz, Mufti Saudi Arabia terhadap golongan yang terlalu keras dan terburu-buru menyesatkan segolongan para pendakwah dan para ulama umat Islam terutamanya yang mendapat tarbiyyah ikhwanul muslimin.

Ya, pentaklid Sheikh Rabee'. Ini hadiah untukmu!



Type rest of the post here

Sunday, April 5, 2009

Intellectual Discourse

Alhamdulillah, UIA masih belum ketandusan ilmuan dalam bidang agama.

Semalam, seusai solat isyak, seorang hamba Allah berbangsa Arab bangun untuk memberi sedikit tazkirah. Di surau Mahallah Uthman di UIA, ia memang satu perkara biasa apabila ada sesuatu yang ingin ditegur atau sekadar peringatan buat jemaah yang hadir. Hamba Allah tadi menyentuh sedikit berkenaan method-method yang perlu dipegang oleh seseorang yang mahu menjadi imam. Sungguh ia peringatan yang sangat berguna buat aku.

Pertama, beliau menegur sesetengah imam yang sering mengimami solat fardhu. Katanya, tidak wajar seseorang imam memulakan bacaan al-Quran dari tengah atau penhujung surah. Kata beliau lagi, sunnah yang dilakukan oleh nabi ialah memulakan bacaan dari awal surah sedang petunjuk nabi itu adalah sebaik-baik petunjuk. Beliau juga menambah selama 8 tahun beliau solat di belakang sheikh 'uthaimin, tidak pernah sekali pun sheikh memulakan bacaan samada dari pertengahan atau pengakhiran sesebuah surah. Cumanya, pengecualian terhadap solat yang memang dianjurkan untuk membaca dari pertengahan surah seperti dalam solat sunat qabliyyah Maghrib.

Kedua, beliau turut mengingatkan agar imam yang mengimami solat isya' khususnya, agar tidak sentiasa membaca bacaan yang panjang-panjang berterusan. Apa yang sewajarnya dilakukan ialah membuat sistem 'rotation', di mana bacaan yang panjang diselangselikan dengan bacaan yang pendek dan ringan pada hari yang lain. "Inilah sunnah" atau "hazihi min sunnah", katanya. Ini berbeza dengan solat subuh yang memang dianjurkan untuk membaca bacaan yang panjang. Itupun kalau tidak membebankan jemaah yang hadir.

Ketiga, beliau menyentuh kecenderungan imam di Mahallah Uthman yang selalu membaca dengan qiraat yang tidak biasa dibaca oleh majoriti jemaah. Contohnya, di Malaysia kita membaca dengan qiraat Hafs al-Asim, sedang imam pula membaca dengan menggunakan qiraat warash. Ini katanya, menyebabkan kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh imam sukar dikesan oleh jemaah dibelakang kerana kekadang kita mendengar juga kesalahan dalam hafalan imam tetapi tidak berani menegur kerana menyangka bahawa itu memang sebahagian daripada qiraat yang dibaca.

Beberapa hari sebelum ini, bangun seorang hamba Allah yang lain menegur agar imam dipilih berdasarkan kriteria yang betul sepertimana yang digariskan oleh Rasulullah sendiri. Katanya, imam perlulah mempunyai hafalan dan bacaan yang bagus. "Ini wajib, bukan lagi mustahab(sunat)!" katanya dengan tegas. Cumanya, ada seorang jemaah mengatakan bahawa sesiapa yang merasakan dirinya cukup layak untuk menjadi imam, maka dia perlu segera menawarkan diri untuk menjadi imam. Masalah yang sering terjadi apabila semuanya malu-malu kucing untuk bergerak kehadapan.

Demikian, sedikit catatan daripada pengalaman seharian. Semoga berguna buat semua, terutama kepada bakal-bakal imam yang kalaupun tidak menjadi imam di masjid, sudah pasti mereka 'cukup layak' untuk menjadi imam di rumah sendiri.Wallahua'lam.

p/s:Sebenarnya aku saja curi-curi tulis kat blog ni, padahal exam hanya beberapa jam dari sekarang! Kepada siapa saja yang membaca, sila doakan aku agar mendapat result yang gempak dalam exam kali ni.Ameen...

Type rest of the post here

Saturday, April 4, 2009

Khutbah Jumaat: Hakikat Syukur

Seperti biasa, Jumaat lepas aku bersolat di Masjid UIA. Alangkah gembira bila melihat Sheikh Abd Razak al-Saadi naik ke mimbar. Ya, beliau merupakan salah seorang peyampai khutbah yang aku tunggu-tunggu,walaupun beliau berbahasa dengan bahasa yang aku sendiri kurang menguasai, iaitu bahasa Arab.

Dalam beberapa khutbah beliau aku sudah nampak method(manhaj) yang beliau gunakan dalam berkhutbah. Mula-mula beliau akan menghuraikan tajuk dari segi bahasa(sebab beliau memang pakar bahasa Arab), kemudian kemukakan dalil al-Quran dan hadith yang akan dikaitkan antara satu sama lain, dan akhir sekali beliau akan meringkaskan fiqh-fiqh yang berkaitan dengan tajuk. Inilah antara sebab aku tak pernah merasa mengantuk bila berjumaat di UIA.

Jumaat lepas bersamaan 3 April 2009, beliau membawa tajuk yang agak ringan iaitu 'BERSYUKUR'. Sungguh aku jarang sekali mendapat ulasan yang menarik tentang hakikat syukur, lebih-lebih lagi tajuk ini selalu dicanang oleh golongan sufi yang tersasar. Bila ia diulas dari manhaj salaf yang betul, barulah ia kelihatan begitu indah dan praktikal.

Di bawah antara isi-isi khutbah yang masih melekat di minda:

Khutbah dimulakan dengan dibacakan kisah yang dikeluarkan dari sahihain (Sahih Bukhari dan Sahih Muslim) iaitu kisah 3 orang insan yang masing-masing berpenyakit sopak, botak dan buta. Aku yakin ramai yang tahu kisah ni. Mula-mula aku ingatkan kisah ini merupakan kisah palsu yang dipetik dari riwayat israiliyyat sebab terlalu popular dalam komuniti orang Melayu. Sehingga buku cerita kanak-kanak pun meriwayatkan kisah yang sama, cuma mungkin dengan penambahan dalam beberapa tempat. Melalui khutbah ini, baru aku tahu rupa-rupanya ia sebuah kisah yang sahih malah dimuatkan pula oleh dua imam yang mulia dalam kitab sahih mereka.

Beza antara 'Syukur' dan 'Pujian(Alhamdulillah)'

Keduanya dibezakan dengan perbezaan sebab ia dilakukan. Pujian kepada Allah tidak khusus dilakukan untuk sebab-sebab tertentu tetapi ia dilakukan sepanjang masa, samada ketika mendapat nikmat atau sebaliknya. Ini berbeza dengan syukur, dikhususkan sebabnya iaitu ketika mendapat nikmat daripada Allah.

Cara-cara Rasulullah Bersyukur

Antara perkara yang dilakukan oleh Rasulullah ketika mendapat nikmat daripada Allah ialah:

1)Terus sujud demi menunjukkan kesyukuran yang tidak terhingga.

2)Berpuasa. Contoh:- puasa pada hari asyura sebagai menunjukkan kesyukuran sempena kemenangan nabi Musa.

3)Bersyukur kepada manusia kerana bersyukur kepada manusia bererti bersyukur kepada Allah. Cumanya bersyukur kepada manusia terbahagi kepada dua iaitu baik dan buruk, sedang bersyukur kepada Allah tiada keraguan lagi tentang kebaikannya.

4)Bersedekah. Kemudian dia memetik sebuah hadith yang mengatakan bahawa setiap sendi tubuh perlu dikeluarkan sedekahnya setiap hari. Bila aku search kat bilik, terjumpa hadith ni:

Daripada Abu Dzar radiallahu'anh, daripada Nabi shallahu 'alaihi wasallam, baginda bersabda(maksudnya): "Bagi tiap-tiap ruas dari anggota tubuh salah seorang di antara kalian harus dikeluarkan sedekahnya setiap pagi hari. Setiap tasbih(Subhanallah) adalah sedekah, setiap tahmid(Alhamdulillah) adalah sedekah, setiap tahlil(Laa Ilaaha Illallah) adalah sedekah, setiap takbir(Allahu Akbar) adalah sedekah, menyuruh untuk berbuat baik juga sedekah, dan mencegah kemungkaran juga sedekah. Dan semua itu boleh diganti dengan dua rakaat solat Dhua" [Hadith riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musafiriin wa Qashruha, no:720, Lihat: Panduan Solat Sunat Cara Nabi, Mohd Yaakub Bin Mohd Yunus, ms 311)

5) Kemudian diceritakan pula kisah sahih Rasulullah bertahajjud dengan tekun. Apabila ditanya mengapa Rasulullah melakukan semua itu sedangkan baginda telah diampunkan dosanya, baginda bersabda: "Salahkah aku menjadi hamba yang bersyukur?"

Justeru, antara ciri orang beriman adalah sentiasa mensyukuri segala nikmat yang diberikan oleh Allah subhanahu wata'ala. Ini kerana tiadalah nikmat yang lebih besar dibandingkan dengan nikmat iman dan akidah yang sejahtera. Lalu, kesyukuran itu wajib diterjemahkan dalam bentuk amal perbuatan. Sedang amal perbuatan kita wajib pula mencontohi dan meniru amal perbuatan seorang insan yang terbaik, iaitu Rasulullah sallahu alaihi wasallam.

Akhir sekali, aku mendoakan agar khutbah di Malaysia mencontohi khutbah-khutbah yang hebat seperti ini, agar ia bisa meninggalkan kesan terhadap jemaah yang mendengar. Janganlah khutbah kita terus layu dan melayu hingga ke sudah...