Wednesday, July 29, 2009

Honesty

Pelik. Sepatutnya saya belajar Assembly language dalam subjek Microprocessor. Tapi ini lain pula ceritanya.

Saya diajar apa itu 'honesty' ataupun 'kejujuran'.

Tadi adalah quiz pertama subjek ni. Di awal soalan student dihidangkan dengan satu kata hikmat:

"Today, I am going to give you two examinations, one in trigonometry and one in honesty. I hope you will pass them both, but if you must fail one, let it be trigonometry, for there are many good people in this world today who cannot pass an examination in trigonometry, but there are no good people in the world who cannot pass an examination in honesty."

Tapi nampaknya saya tengok kata2 hikmat ni langsung tidak meninggalkan kesan untuk sesetengah orang. Kalau dari awal sudah diajar meniru, sampai ke sudahlah dia akan terus meniru dan meniru. Kasihan.

Esok pula saya akan ambil 'Special Examination' subjek Complex Analysis and Partial Differential Equation. Mungkin saya akan praktikkan kata-kata hikmat ni insyaAllah.

Saya tak mahu gagal ujian matematik ni. Saya juga tak mahu gagal ujian kejujuran. Saya tak mahu gagal kedua-duanya atau salah satu daripadanya.

Semoga Allah membantu agar saya lulus kedua-dua ujian. Ameen.

No comments:

Post a Comment