Monday, December 21, 2009

Hidup Biar Beradab

Ada orang sangat suka cakap pasal 'adab'.

Bagus. Tapi kalau benda adab ini hanya dituju kepada satu pihak, sementara melupakan pihak lain, maka itu bukan adab.

Adab itu untuk semua. Jangan engkau suruh orang beradab dalam masa yang sama engkau sendiri yang biadab. Jangan kau menuding jari telunjuk sedang jemari yang lain mengacu ke batang hidung sendiri.

Ada orang yang menggelar sikap sesetengah pihak yang mengkritik pendapat ulama sebagai "Intellectual Barbarism" a.k.a "kebiadapan intelektual". Sedangkan bukan fenomena yang pelik jika pendapat seorang alim dinilai semula dengan hujah dan dalil.

Tapi orang yang darah tidak mengalir ke otaknya beranggapan ini sebagai biadap! Tak hormat ulama! menyalahi ijma'! Tak ikut arus perdana! dan macam2 slogan lain lagi yang lucu2.

Kalaulah mengkritik PENDAPAT para ulama' - semoga ALLAH merahmati mereka - dikira sebagai biadap, telah biadap pula ulama' besar kita yang terdahulu kerana ternyata ramai antara mereka yang mengkritik pendapat satu sama lain. Isu biadap tak timbul kerana minda mereka tidak beku lagi kaku untuk berfikir secara ilmiah dan bebas. Bebas daripada segala taqlid dan taksub buta kepada mana2 tokoh.

Sebenarnya, biar aku beritahu. "Intellectual barbarism" itu adalah apabila seseorang yang mencedok / plagiat karya orang lain lalu dikatakan itu adalah hasil karyanya. Itulah kebiadapan yang sebenar.

Biadap secara intelektual juga bila mana seseorang menipu nota kaki, menukilkan perkataan para ulama yang bercanggah dengan perkataan yang sebenar, membawa hadith palsu lalu diberitahu 'hadith sahih', dan membuang mana2 fakta yang tak selari dengan hawa nafsu lalu diganti dengan fakta ciptaan sendiri. Inilah biadap.

Maka, usahlah engkau meludah ke langit. Kelak mengena muka sendiri lalu engkau yang mendapat malu.

Untuk mengetahui lebih lanjut apa itu intellectual barbarism, anda dijemput untuk mendapatkan buku di bawah:


Untuk edisi ebook online, sila ke SINI.

No comments:

Post a Comment