Friday, December 25, 2009

'Asyura

Hari ni 9 Muharram. Esok 10 Muharram adalah hari 'Asyura.

Hari 'Asyura mengingatkan kita kepada bubur asyura. Bubur yang dicampur segala macam rempah, buah-buahan, dan kekacang.

Ustaz kat sekolah dulu cakap bubur ni dahulunya dimasak oleh nabi Nuh ketika berada di atas bahtera. Oleh sebab masing2 bawa makanan dan rempah ratus sendiri, maka orang2 di atas bahtera campurkan saja semua makanan yang ada dalam satu masakan. Maka lahirlah bubur asyura.

Bila dah besar baru aku tahu rupa-rupanya cerita tu cerita palsu. Entah datang dari mana pun aku tak tahu. Mungkin israiliyyat atau mungkin juga mitos melayu purba. Tapi betapa popularnya cerita ni sampai dijaja dalam kuliah dan khutbah jumaat!

Islam bila disadur dengan kisah2 dongeng rakyat, maka tertutuplah kesuciannya.

Apakah mereka menyangka nabi Nuh diutus untuk menjadi seorang chef?

Untuk mengajarkan umatnya cara2 memasak resepi baru? masak bubur asyura?!

Bacalah surah Nuh. Betapa hebatnya dakwah para nabi terdahulu. Sehingga ada riwayat mengatakan selama 950 tahun hidup, hanya beberapa saja yang mengikuti. Firman ALLAH (maksudnya):

"Nabi Nuh berkata: "Wahai Tuhanku, Sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam (supaya mereka beriman); maka seruanku itu tidak menambahkan mereka apa-apa selain daripada mereka melarikan diri (dari kebenaran). Dan sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka (kepada beriman) agar Engkau mengampunkan dosa-dosa mereka, - mereka menyumbatkan jari ke dalam telinga mereka, dan berselubung dengan pakaian mereka, serta terus berdegil, dan sombong takbur dengan melampau. Kemudian aku telah seru mereka dengan terang-terang; selain dari itu, aku menyeru mereka secara terbuka, dan menyeru mereka lagi secara berseorangan dengan sembunyi" (Surah Nuh ayat 5-9).

Inilah kisah2 yang sepatutnya dijaja kepada masyarakat, bukannya kisah dongeng bubur asyura!

Selain bubur asyura yang sedap itu, hari 'Asyura juga mengingatkan kita kepada kelompok syiah yang akan menangisi dan meratap atas kematian cucunda nabi Husain radhiallahu'anh.

Mereka akan mencederakan diri masing2 dengan memukul2 badan, kepala, dan segala anggota yang boleh dipukul. Sehingga anak kecil juga dipukul agar berdarah anak itu, maka terbuktilah kecintaan mereka kepada ahlul bait!

Lihat betapa bodoh perilaku mereka ini!

Inilah dia syiah. Ajaran sesat yang tertua di dunia. Ia established sehingga boleh mendirikan sebuah republik. Semoga kita dilindungi daripada fitnah syiah di bumi Malaysia.

Adapun di hari 'Asyura, Rasulullah telah mengajar satu amalan yang sangat tinggi ganjarannya iaitu puasa pada 10 Muharram (hari 'Asyura). Namun yang lebih afdhal ialah dengan mengahwinkannya dengan hari sebelumnya iaitu pada 9 Muharram (hari tasu'a) demi menyelisihi amalan kaum yahudi yang berpuasa pada hari 'Asyura. Antara dalil2 sahih yang boleh didapati ialah:

عن ابن عباس رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ أن رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم صام يوم عاشوراء وأمر بصيامه. مُتَّفّقٌ عَلَيهِ

Daripada Ibn Abbas r.a.:“Bahawa Rasulullah s.a.w. berpuasa pada hari ‘asyura dan memerintahkan agar berpuasa padanya”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim dalam sahih mereka).

عن أبي قتادة رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ أن رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم سئل عن صيام يوم عاشوراء فقال: ((يكفر السنة الماضية)) رَوَاهُ مُسلِمٌ.

Daripada Abu Qatadah r.a. : bahawa Rasulullah s.a.w ditanya tentang puasa hari ‘asyura. Baginda menjawab, “(Puasa tersebut) Menghapuskan dosa satu tahun yang lalu”. (Riwayat Muslim)

وعن ابن عباس رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما قال، قال رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم: ((لئن بقيت إلى قابل لأصومن التاسع)) رَوَاهُ مُسلِمٌ.

Daripada Ibn Abbas r.a. beliau berkata: “Rasulullah s.a.w bersabda, “Sekiranya aku masih hidup sampai tahun depan, maka aku akan berpuasa pada (hari) kesembilan” (Riwayat. Muslim).

Untuk tahun ni, 9 dan 10 Muharram jatuh pada 26 dan 27 Disember iaitu hari Sabtu dan Ahad. Jom kita sambut hari yang penuh barakah ini dengan berpuasa. Sesiapa ada buat bubur asyura tu, harap boleh kongsi bersama.

Semoga amalan baik kita diterima oleh ALLAH.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment