Sunday, December 6, 2009

Hikmah

Bila cakap pasal dakwah, semua orang wajib berdakwah.

Tak kisah dalam skala kecil atau besar, yang penting dakwah mesti jalan. Dakwah kepada diri, keluarga, rakan sebaya, masyarakat setempat.

Tak kisah juga dakwah itu bergerak dalam kumpulan (jamaah) atau secara sendirian berhad.

Kalau ada yang claim dakwah itu milik kumpulan, parti, atau jamaahnya saja, maka ia telah tersilap. Tiada siapa yang mengehadkan dakwah hanya boleh melalui jamaah atau hanya boleh dilakukan sekiranya ada jamaah, melainkan dia jahil tentang konsep dakwah dalam Islam yang syumul.

Apabila sudah mengetahui semua orang wajib menjalankan dakwah, maka tentulah dakwah itu tertakluk kepada method dan strategi2 tertentu. Cara berjamaah adalah cara terbaik dalam menggerakkan dakwah secara sistematik lagi teratur. Cuma satu perkara yang sangat penting untuk sentiasa diingati bersama, jamaah itu hanyalah wasilah dalam mencapai tujuan, bukannya destinasi yang ingin dituju.

Sebab itu perlu dipastikan dakwah itu adalah bersifat 'Ummah centric' dan bukan 'Jamaah centric'. Elakkan daripada sifat taksub kepada mana2 parti, aliran, atau tokoh pemikiran tertentu.

Bercakap perihal dakwah, satu perkara yang tidak mungkin terlepas ialah dakwah perlu dilaksanakan dengan HIKMAH. Hikmah ini satu perkataan yang ringan apabila dikata, tapi amat payah untuk dilaksana.

"Kita kalau nak dakwah kepada masyarakat perlu berhikmah iaitu dengan cara lemah lembut"

Pernyataan di atas bagi saya separuh betul dan separuh salah. Manakan tidak, hikmah itu bukan semestinya berlembut. Dalam keadaan2 tertentu, boleh jadi tindakan yang paling berhikmah sekali ialah dengan method penegasan.

Dalam sejarah, kita melihat contoh ketegasan para sahabat dalam berdakwah. Abdullah bin Mas'ud ialah seorang sahabat yang sangat tegas dalam memerangi bid'ah. Ini dapat diperkatikan tikamana beliau memarahi halaqah yang melakukan zikir secara berkumpulan sambil diketuai oleh seorang tekong. Ini tidak dilakukan oleh nabi yang mulia, maka Ibn Mas'ud memeranginya.

Ternyata, jika hikmah mahu ditafsirkan sebagai lemah lembut saja, maka Abdullah bin Mas'ud radhialluanh adalah seorang yang langsung tak berhikmah!

Dalam kesedaran masyarakat kita tentang bahaya bid'ah yang boleh mengubah syariat yang telah ditentukan ALLAH, maka ada yang menggunakan method keras untuk menanganinya. Mereka berdalilkan perbuatan Ibn Mas'ud untuk menjustifikasikan tindakan mereka.

Mereka seharusnya beringat, bahawa sifat umat Melayu dengan penduduk Saudi tidaklah sama. Bahkan sangat berbeza seperti langit dan bumi. Mereka berjiwa kental dan bersifat satu hala, masyarakat kita pula penuh dengan kesenian, sopan santun, dan budi pekerti. Bertutur dengan mereka tidak boleh terlalu straight dan rigid, akan tetapi perlu perlu berlapik dengan bahasa yang penuh HIKMAH.

Ibarat menarik rambut daripada tepung. Rambut tidak putus, tepung pula tidak bertaburan.

Sambil membanteras bid'ah yang keji lagi hina, kita juga dapat memastikan ukhuwah islamiah akan tetap terjaga.

Dukacita ada dikalangan pendakwah tidak memahami perkara ini.

Saya pernah mendapat laporan seorang Muslimah yang mempunyai kesedaran sunnah bangkit ketika imam (muslimah) sedang berdoa jama'i dan terus memarahi si imam. Alangkah terburu-buru tindakan yang semacam ini! Tidak bolehkah tunggu sehingga selesai doa dibaca, kemudian berbicara dengan tenang kepada mad'u yang ingin didakwah? Kadang2 kependekan akal menjadi musuh kepada diri sendiri.

Jangan kerana sikap kita yang ceroboh itu akhirnya memalitkan fitnah ke atas imej dakwah.

Kekadang kita perlu juga mengkritik dari dalam agar kita sentiasa dapat bermuhasabah lantas boleh memperbaiki dan mempersiap diri untuk masa hadapan. Dakwahlah dengan hikmah dan mau'izoh hasanah. Ia tidak mungkin dicapai melainkan kita menyandarkan dakwah kita kepada al-Quran dan al-Sunnah yang sahih.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment