Monday, August 30, 2010

Politikus

Entah berapa banyak kali aku nak ulang yang aku dah muak dengan politik parti kat negara ni. Hanya mahu memenangkan parti yang disokong, lalu menumbangkan parti lawan, agama menjadi mangsa. Mereka telah menyembelih agama dengan pisau politik mereka yang kotor lagi jijik.

Bermula dengan isu khutbah yang mendoakan LGE, sehinggalah isu amoi DAP kasi 'tazkirah' kat dalam masjid(surau?). Aku tak nampak lain melainkan hanya permainan politik.

Isu kecik je pun, tapi sengaja diperbesarkan!

Maka para ustaz dan mufti pun berbeza pendapat. Ada yang menyokong, ada yang membantah secara total. Tak apalah, masing-masing punya pendapat. Tapi aku nak katakan, kita telah pun membazirkan beberapa waktu kita yang lumayan itu untuk membincangkan perihal si kafir! Bukankah itu suatu yang agak kurang bijak, sebagai memenuhi bulan yang mulia ini?

Perhatikan orang politik ketika mereka berpolitik. Tabayyun(selidik kebenaran sesuatu perkara) ibarat sampah yang layak dibaling ke longkang. Tiada harga bagi mereka. Apa yang media bawa ditelannya bulat-bulat. Seperti ayat 6 Surah al-Hujuraat tu langsung tak berperanan bagi mereka. Ya ALLAH ya Tuhanku, lindungi kami daripada golongan yang membaca al-Quran, tetapi tidak melepasi kerongkong!

Banyak yang perlu dipersoalkan. Betul ke khatib tu mendoakan LGE secara personal? kalaupun benar, apakah doa itu berbentuk doa kesejahteraan atau mahu mendoakan agar dibuka pintu hidayah? Apakah hukum mendoakan nonmuslim? Haram secara totalkah atau ada ruang yang dibenarkan dalam Islam? Ahh, apa orang politik kesah, asalkan ada isu, putar belit agama apa salahnya?!

Isu amoi yang masuk masjid tu. Siapa yang haramkan nonmuslim masuk masjid? Allah? Rasulullah? atau Jais punya pengarah? Agak mengecewakan bila diqiyaskan nonmuslim dengan wanita haid. Jangan jauh sangat merapu sampai sanggup qiyaskan wanita kami dengan orang kafir! Hai, alangkah sedih bila ada konspirasi menjatuhkan Islam di negara Islam sendiri. Terlebih sedih jika ia didokong oleh jabatan agama sendiri!

Lagi satu, siapa kata amoi tu kasi tazkirah? Dia cakap dia terangkan pasal "skim pendidikan di Selangor". Tazkirah ke tu? Jika dihalau dari masjid kerana amoi tu tak tutup aurat, maka halau juga datin2, puteri2 UMNO, dan artis2 yang mendatangi masjid dengan pakaian seperti orang tak cukup kain. Itukan double standard namanya. Parti lawan buat tak boleh, kalau parti aku buat tak ape. Inilah realiti politik kepartian kita hari ni.

Ya ALLAH, di kesempatan 10 malam terakhir ini, kami berlindung denganMU daripada syaitan yang direjam. Lingdungi kami juga daripada politik dan kejelekannya. Hapuskan sentimen perkauman(asabiyah) antara kami. Bukakan hati pemimpin kami. Tetapkan mereka di jalanMU ya ALLAH. Ameen.

No comments:

Post a Comment