Saturday, January 2, 2010

Kalimah ALLAH

Isu2 yang melanda umat Islam Malaysia terbahagi kepada dua. Satu isu yang benar2 boleh dikatakan isu dan satu lagi isu yang dibuat-buat dan sengaja ditimbulkan. Membazir masa memikirkan isu kategori kedua ini membawa kerugian yang maha dahsyat kepada umat.

Isu penggunaan kalimah ALLAH oleh puak kristian adalah isu terbaru.

Bagi sesetengah orang, kalimah ALLAH adalah eksklusif hak milik orang Islam saja, agama lain tak boleh guna. Maka di sana kita lihat orang UMNO (lebih tepat lagi pemuda UMNO) pun sudah petah mengalunkan takbir di media perdana demi menunjukkan bantahan kepada keputusan mahkamah yang membenarkan orang kristian menggunakan kalimah ALLAH.

* Off-topic: Orang yang membid'ahkan takbir ketika demontrasi ketika dilakukan oleh orang Pas perlu mempunyai pendirian yang sama apabila dilakukan oleh orang UMNO.

Hal perundangan biarlah ahli perundangan yang ulas.

Sambil tidak menafikan kepentingan perundangan, kita lihat dulu isu ini dari kaca mata agama iaitu berdasarkan nas dan dalil. Di zaman Rasulullah, para sahabat, dan keseluruhan generasi salaf adakah mereka melarang kaum agama lain menggunakan kalimah ALLAH?

Firman ALLAH:

Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. Padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa (Surah al-Maidah: 73).

Ayat di atas dan terlalu banyak lagi yang seumpama menunjukkan penggunaan kalimah ALLAH oleh orang kristian bukanlah suatu yang dilarang. Akan tetapi yang ditempelak ialah sikap mereka yang menyekutukan ALLAH dengan sembahan2 yang lain.

Isu semasa menyedarkan kita bahawa orang kafir pun mengaku bahawa Allah Tuhan sekalian alam. Akan tetapi, beza kita dan mereka ialah kita beribadah hanya kepada ALLAH semata sambil mengkufuri sembahan2 lain. Di sinilah konsep Tauhid Uluhiyyah diaplikasi.

Tauhid yang diajar oleh Rasulullah ialah tauhid yang mentauhidkan Allah dalam zatNya, ibadah kepadaNya dan sifat-sifatNya. Semuanya perlu bergerak seiringan, tidak boleh diambil secara berpisah-pisah. Beriman dengan sebahagian, kufur pula dengan sebahagian yang lain.

Tidak cukup jika hanya berkata ALLAH itu ada lawannya tiada. Mendengar lawannya pekak. Itu orang kafir pun buat. Malah mereka percaya bahawa ALLAH yang mencipta mereka. Lihatlah firman ALLAH:

Dan demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!” (Surah al-Zukhruf ayat 87-88).

Apakah mereka yang bersemangat 'mempertahan' maruah umat Islam Malaysia dengan membantah penggunaan kalimah ALLAH oleh agama lain ini faham akan hakikat tauhid ini? Kita cuak jika orang lain guna kalimah ALLAH takut2 boleh mengelirukan masyarakat. Keliru kita itu adakah kerana orang lain guna kalimah ALLAH atau kita sendiri yang kurang cerdik akan Akidah Islamiah?

Saya salah seorang yang berasa tiada keperluan yang besar untuk menghalang agama lain menggunakan kalimah ALLAH. ALLAH adalah ALLAH, Tuhan seluruh alam maya. ALLAH adalah untuk semua.

Saya juga berpendapat mudah-mudahan isu ini membawa kesan yang positif kepada perkembangan Islam di negara ini. Ini seperti akan terbuka luasnya ruang dialog antara Muslim dan Kristian dalam bidang perbandingan agama (comparative religion), semakin tuntas hujah kita apabila berdepan dengan mubaligh2 kristian apabila menukar kalimah 'father' kepada ALLAH, dan yang paling penting sekali agar umat Melayu Islam kembali membuka al-Quran dan menghayati isi kandungannya.

Usah kita tegar mempertahan penggunaan kalimah Tuhan kita, dalam masa yang sama lupa pula untuk mengikuti suruhan-suruhanNYA. Begitulah hakikat kita, Islam bukan hanya pada kalimah nama dan cop di kad pengenalan, ia terbukti dengan perhambaan kita yang hakiki kepada ALLAH. Setiap tindak tanduk kita berasa seperti ALLAH Melihat kita. Tentulah dunia ini akan selamat sejahtera.

Namun begitu, saya bersetuju dengan kenyataan Tun Mahathir agar syarat-syarat diperketatkan. Ini termasuklah hadkan keluaran buku/majalah tu untuk orang kristian sahaja (seperti yang dilakukan ke atas Harakah - untuk orang Pas sahaja). Dilarang memperguna ayat al-Quran/ hadith utk mengelirukan orang Islam. Jangan sampai kalimah ALLAH dipermain-mainkan, dibuat persendaan atau menghina orang lain.

Semoga ALLAH, dengan kesucian Nama-namaNYA Yang Baik, memelihara kita dalam setiap tindak tanduk kita.

3 comments:

  1. Takut menimbulkan kekeliruan dikalangan umat islam.sebab tu kena bantah keputusan mahkamah.

    ReplyDelete
  2. Keliru sebab orang lain guna name ALLAH atau keliru sbb tak faham 'aqidah? Tu yg menjadi persoalan sebenar...

    ReplyDelete
  3. saja nak pesan bgtau kat muslimin sekalian, khususnya yg namanya Melayu, fasal kita tak sangat endahkan pada tuhan, maka diizinkan bkn muslimin pakai nama Dia, MasyAllah

    ReplyDelete