Thursday, May 28, 2009

Berbaik Sangka Dengan Tuhan Yang Pengampun


Ngeri betul bila terbaca statistik bunuh diri di Jepun.

Menurut sumber yang saya baca(thestar.com) yang dipost oleh seorang forumer di al-Fikrah.net, pada bulan April saja, hampir 100 orang bunuh diri setiap hari!

Saya menggaru-garu kepala(yang tidak gatal), bagaimana mungkin di tengah-tengah negara yang serba canggih, taraf hidup yang begitu tinggi, dengan pelbagai kemudahan di sana-sini tiba-tiba terfikir untuk terjun daripada bangunan dan menggantung diri?

Sungguh pelik bin ajaib.

Saya bertanya sendiri, bukankah di sana masih ada peluang untuk menyelesaikan masalah dan meneruskan kehidupan? Berbaloikah sebuah tekanan hidup dibayar dengan harga yang begitu mahal? Dengan sebuah nyawa?!

Oh ya, mungkin ada yang berkata: senanglah berkata-kata kalau diri sendiri tidak merasa. Bak kata pepatah "berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul". Cuba kau yang kena baru rasa macam mana yang mereka rasa.

Benar sekali, saya bersetuju. Sebab saya tidak pernah mengalaminya, maka saya tiada autoriti untuk menghukum mereka.

Namun saya mengajak anda melihat perkara ini dari kacamata seorang yang beragama Islam. Tidak perlu bicara dari sudut hukum yang payah-payah. Lihatlah dulu dari sudut yang mudah seperti "mengapa sesuatu musibah melanda kita".

Adakah kerana Tuhan itu zalim, kejam lagi kuku besi?

Tak semena-mena, tiba-tiba mahu menghukum, mengazab kita dengan seribu masalah?

Mengapa aku saja yang ditimpa musibah, tetapi orang lain tidak?

Di sinilah kecerdikan orang-orang yang beriman memainkan peranan. Seorang mukmin yang beraqidah dengan aqidah yang sahih tidak mungkin memikirkan soalan-soalan yang sedemikian. Malah tiada ruang baginya untuk berburuk sangka dengan Allah. Hanya yang dia tahu bahawa Qada' dan Qadar itu mesti dihadapi dengan penuh redha dan penuh pengharapan kepada Tuhannya.

Seorang yang beriman mempercayai dengan sepenuh keyakinan akan sebuah firman Allah:

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam kitab (pengetahuan kami) sebelum Kami menjadikannya; Sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. . (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (al-Hadid : 22-23)

Nah, musibah yang melanda itu tidak semestinya hukuman Tuhan ke atas hambaNya. Boleh jadi suatu musibah itu melanda bertujuan sebagai 1) menguji kesabaran [2:155], 2) menguji keimanan [29:2], 3) menguji keikhlasan [2:214], atau mungkin ia adalah sebagai penghapus dosa sebagaimana yang dinukilkan dalam sebuah hadith sahih:

Dari Abi Hurairah r.a beliau berkata: "Sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap musibah yang di timpa ke atas orang-orang mukmin yang berupa sakit yang berterusan, sakit yang biasa dan kesedihan bahkan membawa kepada kebingungan dari musibah yang beliau alami, maka hal yang demikian merupakan penghapus bagi kesalahan-kesalahannya"(HR Muslim - diquote dari SINI)


Islam sentiasa meraikan perasaan manusia yang bersedih akibat ditimpa bencana dan musibah. Sebab itu ia mengajarkan kepada kita bagaimana untuk menguruskan perasaan itu agar ia selari dengan tuntutan yang dinginkan oleh Allah.

Ingatlah bahawa antara sifat Allah itu ialah Maha Pengampun lagi Maha Penerima Taubat. Jikalau diibaratkan dosa yang kita lakukan umpama seluruh bumi dan isinya, nescaya ampunan Allah itu lebih luas daripada itu. Allah, dengan rahmatNya bisa mengampunkan kepada sesiapa saja yang dikehendakiNya selagi seseorang tidak menyekutukanNya dengan suatu apa pun.

Dalam sebuah hadith sahih yang diriwayatkan oleh imam Bukhari dan Muslim, Rasulullah bersabda:

Seorang hamba Allah melakukan dosa, lalu berdoa: Wahai Tuhanku! Ampunkanlah dosaku. Allah s.w.t berfirman: Hamba-Ku telah melakukan dosa, tetapi dia tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampunkan dosa atau menghukumnya kerana melakukan dosa. Kemudian hamba Allah tersebut kembali melakukan dosa, lalu berdoa: Wahai Tuhanku! Ampunkanlah dosaku. Allah s.w.t berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa, tetapi dia tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampunkan dosa atau menghukumnya kerana melakukan dosa. Kemudian hamba Allah tersebut kembali melakukan dosa, lalu berdoa: Wahai Tuhanku! Ampunkanlah dosaku. Allah s.w.t berfirman: HambaKu melakukan dosa, tetapi dia tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampunkan dosa atau menghukumnya kerana melakukan dosa. Oleh itu buatlah sesuka hatimu, Aku akan ampunkan dosamu. Hamba tersebut berkata: Aku tidak tahu sehingga kali ketiga atau keempat aku meminta keampunan, tetapi Allah s.w.t tetap berfirman: Buatlah sesuka hatimu, Aku tetap akan mengampunkan dosamu

Hadith ini nampaknya bertepatan dengan sepotong ayat al-Quran yang masyhur:

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang Yang mempersekutukanNya Dengan sesuatu (Apa jua), dan akan mengampunkan Yang lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut peraturan hukum-hukumNya); dan sesiapa Yang mempersekutukan Allah Dengan sesuatu (Apa jua), maka Sesungguhnya ia telah sesat Dengan kesesatan Yang amat jauh. (al-Nisa: 116)

Oleh itu, umat Islam tidak diberi keizinan untuk membunuh diri akibat putus asa dengan kehidupan. Bahkan hukum bunuh diri itu adalah haram dan digolongkan dalam kategori dosa-dosa besar (al-Kabair). Ini sebagaimana firman Allah yang melarang kita mencampakkan diri ke dalam kebinasaan.

Justeru itu, istilah 'putus asa' terhadap kehidupan - atau lebih tepat rahmat Allah - sehingga menatijahkan tindakan membunuh diri tidak sekali-kali wujud dalam kamus hidup seorang muslim. Ini selaras dengan penggantungannya kepada Tuhan Yang Maha Pengampun semata-mata. Hanya yang perlu dilakukannya ialah sentiasa berdoa memohon rahmat Allah dan bersegera mencari jalan pulang apabila melakukan sebarang kesalahan dan dosa. Agar dengan itu dosanya bisa diampunkan oleh Allah seperti gugurnya daun-daun di pohonan.

Mari hayati firman Allah ini:

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu Yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana Sesungguhnya Allah mengampunkan Segala dosa; Sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


**gambar di atas diambil dari SINI

Wednesday, May 27, 2009

Tajdid Iman : Cari maslahat agung, elak mudarat lebih besar

Oleh Dr Juanda Jaya
SUMBER : BERITA HARIAN, 26.05.09


NEGARA ini mengamal demokrasi memilih wakil rakyat menerusi pilihan raya. - Gambar hiasan

Umat Islam terbabit politik elok bercermin pada sejarah cucunda Rasulullah

POLITIK sering dituduh sebagai dalang kejahatan dan kezaliman yang merosakkan umat manusia dari zaman berzaman. Hakikatnya, politik bersifat berkecuali, yang mengotorkannya adalah orang berdiri mewakilinya dengan sikap dan niat yang buruk.

Seperti sistem ekonomi, ia bergantung kepada mereka yang mengamalkan sistem pelbagai itu. Bagi sistem sosialis dan kapitalis, yang menjadikan ia zalim adalah kerakusan pejuangnya, maka ia mewujudkan ekonomi yang zalim.

Islam tetap menang walaupun tanpa taktik kotor, rasuah atau bahasa indahnya 'tawaran hadiah projek', caci maki dan fitnah, umpat serta mengaib sesama insan. Benarkah politik itu jahat, kejam, dan yang duduk di dalamnya adalah orang berdosa lagi zalim.

Bukankah Rasulullah SAW, sahabat, tabiin juga bergiat aktif dalam gelanggang politik? Jadi, jangan menuduh secara melulu, biarlah Allah menilai keikhlasan amalan masing-masing. Adalah silap dan berdosa memisahkan politik daripada Islam kerana politik sebahagian Islam yang syumul.

Masalahnya, sekali lagi adalah insan yang mewakili Islam itu, ada yang jahat dan berselindung di sebalik Islam serta tidak dinafikan ramai juga ikhlas semata-mata memperjuangkan agama serta keadilan kerana Allah.

Kadang-kadang pada awal perjuangan, hati mereka suci daripada kepentingan diri tetapi berapa ramai berjaya mengekalkan kesucian hatinya dan keikhlasan perjuangannya kerana Allah. Akhirnya, antara orang yang kononnya mewakili Islam dengan parti lawannya, semuanya sama saja daripada sudut sikapnya yang rakus kepada kuasa, dua kali lima, lima kali dua.

Jika kuasa itu hilang, tidak hairan dengan serta-merta kedengaran ada orang politik yang bunuh diri seperti diberitakan media baru-baru ini. Bunuh diri menjadi pilihan orang kafir untuk menyatakan protes mereka terhadap keputusan takdir.

Yang takut mati pula mencuba pelbagai gaya untuk menyatakan ketidakpuasan hati terhadap keputusan diterima. Ada mencuba nasib dengan mogok lapar, membuat ritual menyalakan lilin sebagai tanda kematian politik demokrasi dibela setengah mati sampai mengalahkan usaha membela Tuhan mereka.

Menyalakan lilin serupa dengan amalan orang Nasrani dan Majusi. Apabila ada penganut Nasrani meninggal dunia maka agama mereka mengajarkan untuk membakar lilin sebagai tanda kematian. Orang Islam dilarang sama sekali mengikuti amalan jahiliah yang bertentangan dengan Islam dalam bentuk apapun seperti larangan umum dalam hadis haramnya tasyabbuh dengan orang musyrik.

Daripada Qais bin Abi Hazim beliau berkata: "Abu Bakar As-Siddiq masuk ke rumah seorang perempuan dari suku Ahmas yang bernama Zainab. Abu Bakar melihat perempuan itu tidak mahu bercakap kemudian Abu Bakar bertanya: Kenapa perempuan itu tidak mahu bercakap? Orang yang berada di situ berkata: Dia berhajat untuk berdiam diri (mogok bercakap). Kemudian Abu Bakar berkata kepadanya: Bercakaplah kamu, kerana perbuatan seperti itu tidak halal, ia termasuk perbuatan orang jahiliah. Kemudian perempuan itu pun bercakap." (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari)

Al-Khattabi mentafsirkan hadis ini bahawa diam atau puasa bercakap adalah salah satu perbuatan ritual jahiliah. Kemudian selepas Islam datang, ritual itu dilarang dan diperintahkan supaya berzikir atau bercakap yang baik. Jika puasa bercakap pun diharamkan, inikan pula perbuatan memudaratkan diri dengan melakukan perbuatan lebih berat lagi daripada itu seperti mogok lapar.

Rasulullah SAW tidaklah menjalani dakwahnya dengan kemenangan semata-mata bahkan bersilih ganti menang dan kalah ketika berhadapan kezaliman kuffar. Sekali lagi, Allah mahu mengajar manusia hanya Dia Yang Maha Mengetahui perkara ghaib.

Tugas manusia hanya berusaha dan serahkan baik buruknya kepada Allah. Bukan bermakna manusia disuruh menyerah kalah, tapi mereka disuruh untuk menerima kegagalan itu dengan mencari kesilapan sendiri, membina langkah baru yang lebih kreatif, dinamik dan gagah.

Islam sama sekali tidak membenci ahli politik, bahkan mereka diperlukan sebagai pejuang di jalan-Nya untuk menegak amar makruf nahi mungkar. Tidak semestinya ahli politik Muslim itu sempurna dan bersih tanpa silap.

Sikap mahu membela diri dan parti walaupun sedar ia suatu kesilapan adalah perbuatan bertentangan nilai Islam. Perbuatan sebegini adalah semangat asabiyah jahiliah. Semangat perkauman yang menafikan hak orang lain.

Sedangkan Islam melarang sekeras-kerasnya melakukan kezaliman kepada seluruh umat tidak kira suku bangsa dan kepercayaan. Baginda SAW bersabda yang bermaksud: "Barang siapa yang mengambil hak orang lain walaupun sekadar sejengkal tanah, nescaya dia akan diseksa dengan dibenamkan sejauh tujuh lapis bumi." (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Kecenderungan membela diri dan golongan secara membuta tuli sehingga menzalimi orang tidak sehaluan dengan mereka dirakamkan dalam ayat Allah sebagai amalan Bani Israil yang pernah berkuasa dulu.

Maksudnya: "Kemudian kamu (Bani Israil) membunuh dirimu (saudaramu sebangsa) dan mengusir segolongan daripada kamu dari kampung halamannya, kamu bantu membantu terhadap mereka dengan membuat dosa dan permusuhan; tetapi jika mereka datang kepadamu sebagai tawanan, kamu tebus mereka, padahal mengusir mereka itu (juga) terlarang bagimu. Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al-Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian daripada mu, melainkan kehinaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada seksa yang sangat berat. Allah tidak lengah dari apa yang kamu perbuat." (Surah Al-Baqarah, ayat 85)

Keadilan perlu ditegakkan tetapi mestilah digandingkan dengan keamanan. Jika menuntut keadilan dengan cara merobek keamanan, adakah ini berbaloi?

Umat Islam yang terbabit dengan politik eloklah bercermin pada sejarah agung cucunda Rasulullah SAW, al-Hasan yang memilih untuk mengalah demi menjaga darah dan kesatuan kaum muslimin yang hampir tumpah kerana perselisihan dengan kumpulan Saidina Muawiyah bin Abi Sufyan.

Dengan bersangka baik kepada keperibadian dan keimanan sahabat, Saidina Muawiyah atas peristiwa itu kerana ramainya golongan munafik yang memainkan isu di sebalik tabir, sepatutnya umat Islam mencari maslahat agung untuk kepentingan agama dan menghindari mudarat lebih besar lagi.

Berusaha dan cekal dengan idealisme adalah baik tetapi berapa ramai yang kecundang kerana menyangka langkah diambil itu betul padahal sebaliknya, disebabkan terburu nafsu dan tidak mengambil kira pandangan Islam, mereka mengorbankan maslahat umum umat yang lebih besar.

Allah berfirman yang bermaksud: "Katakanlah: Apakah akan kami beritahukan kepadamu mengenai orang yang paling merugi perbuatannya? Iaitu orang yang sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka mereka berbuat sebaik-baiknya." (Surah Al-Kahfi, ayat 103-104)

Jika setiap pemimpin politik memiliki sifat wali, maka tidak seronoklah gelanggangnya pada kaum munafikin dan kafirin kerana sunyi daripada huru-hara, tetapi pada zaman Umar al-Khattab, seluruh rakyat bebas bersuara sehingga beliau terpaksa menunggu seorang wanita yang lantang memberi nasihat dan bangkangan kepadanya: Wahai Umar, takutlah kepada Allah dalam urusan umatmu. Sehingga menitis air mata khalifah menerima teguran itu.

Maknanya, sifat wali dalam diri ahli politik bukanlah duduk diam dan taat, mengalah pada kezaliman dan reda dengan kejahatan manusia, tetapi menegakkan amar makruf nahi mungkar dengan cara lembut atau pun lantang mengikut keadaan serta situasi semasa.

Dia hendaklah berwaspada terhadap penasihat yang jahat dan mencari penasihat yang ikhlas dan suka mendengar teguran daripada orang tidak berkepentingan terhadap harta dan kuasanya.

Menceburi bidang politik adalah jihad dan berbaloilah dengan ganjaran akhirat bagi wali Allah, mereka tidak pernah gentar dengan tipu daya jahat penentangnya kerana sentiasa mengingati firman Allah dalam hadis qudsi yang bermaksud: "Sesiapa yang memusuhi wali-Ku, dia telah mengisytiharkan perang terhadap-Ku." (Hadis riwayat Al-Bukhari)

Semua pasti akan mengaku bahawa golongan merekalah yang membela Islam. Sebenarnya mereka tidak berhak mengaku bahkan Allah saja yang Maha Mengetahui siapa sebenarnya yang bersih hati daripada kepentingan dunia.

Tuesday, May 26, 2009

Dr Mohd Asri: ‘Mogok Lapar’ Ditolak Oleh Islam

Ditanya Dr. Mohd Asri mengenai mogok lapar yang sertai oleh seseorang muslim, apa hukumnya?

Jawapan: Dalam Islam matlamat tidak menghalalkan cara (the ends do not justify the means). Apa sekalipun hasrat baik tidak boleh dihalalkan dengan cara yang tidak diterima oleh syariat. Mogok lapar adalah satu penyeksaan diri sendiri yang mempunyai ‘nilai ketidakcerdikan’ yang amat sangat.

Memang, pada zaman Nabi ia pernah dibuat oleh ibubapa kuffar Quraish bagi membantah anak-anak mereka menganut Islam. Namun itu adalah kebodohan kaum Quraish. Para Nabi a.s. dan pengikut mereka telah menentang berbagai sistem dan kezaliman, tiada seorang pun di kalangan mereka yang melancarkan mogok lapar. Allah tidak pernah mensyariatkan hal itu sama sekali.

Mungkin Gandhi pernah menjadi contoh dalam hal itu. Tetapi tidak para pejuang Islam. Jika ada pun seseorang berpuasa dengan cara yang diajar oleh Allah dan RasulNya. Bukan untuk membantah sesiapa, tetapi mendekatkan diri kepada Allah. Itupun dilarang ‘wisal’ dalam puasa, maksudnya berterusan tanpa buka setelah masuk waktu berbuka.

Malanglah, jika umat Islam terpengaruh dengan pendekatan yang bukan Islamic, bukan memperkenalkan kematangan pemikiran Islam. Jika seseorang mati dalam mogok lapar, ia termasuk dalam hukum membunuh diri. Ini seperti dalam hadis al-Bukhari, dalam sebuah peperangan, ada seorang pejuang telah berjuang dengan hebat sehingga dia dipuji oleh para sahabat. Nabi memberitahu mereka dia ahli nereka. Mereka hairan. Namun apabila diperiksa didapati dia membunuh diri kerana tidak sabar atas kecederaan yang dialaminya.

Dengan itu, bagi saya jika ‘pejuang mogok lapar’ mati dia termasuk dalam hadis ini. Orang politik mungkin menghalalkan apa sahaja untuk politik mereka, tetapi para pejuang prinsip hendaklah berpegang kepada prinsip tanpa mengira siapa pun”

– dr mohd asri zainul abidin, lampeter, UK.

Sumber:
Minda Tajdid

Monday, May 25, 2009

Mogok Lapar

Terbeliak biji mata aku mendengar komen seseorang.

"Tengok. Harussani haramkan mogok lapar. Itu la,ikut telunjuk sultan sangat..."

Orang yang sama pernah menyokong tindakan tuan mufti mengharamkan sure heboh. Aku katakan: "Abih tu, yang tu ikut sultan jugak ke?"

Malas aku nak gaduh. Gaduh pasal politik, buat apa?Langsung takde pekdah. Padahal kebiadapan beliau terhadap tuan mufti sewajarnya dihadiahkan pelempang sedas dua.

Politik, politik,

Haruskah skrip yang sama? Kalau boleh menangkan parti aku, mesti aku sokong. Kalau nampak macam tak kena dengan parti aku, aku mesti reject! Mestikah begitu?

Berbalik kepada isu mogok lapar.

Nampak macam ganas kalau kita sebut "mogok lapar". Macam banduan di penjara.

Cuba kalau tukar jadi "Puasa sunat". Ha, baru nampak 'islamik' sikit. Macam-macam helah kita untuk menghalalkan yang haram. Sehingga kalau helah itu perlu dikorek di lubang najis pun, kita masih sanggup meredahnya!

Ayuh. Kemudian dikaitkan pula puasa itu dengan puasa tiga hari pada setiap bulan. Nampak seperti ilmiah dan berdalil helah itu. Pokoknya, wujudkah "puasa sunat" yang dikhaskan untuk menunjuk perasaan, sebagai mogok lapar? Atau sebab parti kita, semuanya halal? Tambahan pula, ia diniatkan selain daripada kerana Allah. Wajarkah?

Nampak bengap apabila mereka meminta dalil pengharaman 'puasa sunat' versi parti mereka itu. Kalau korang yang buat, koranglah yang bawak bukti benda tu di'sunnat'kan! Maaflah ter'emo' sikit kali ni. Tapi kalau nak cakap benda tu sunnah, ayuh sila bawakan bukti dari al-Quran dan al-Sunnah.

Dengar cerita, 'puasa' itu ditujukan kepada pemimpin yang zalim sebagai protes. Dari mana mereka mengimport pemikiran yang sebegini? Sukar dikesan samada umat-umat terdahulu dari golongan tabi'in pernah berbuat sedemikian. Padahal pemerintah pada zaman tu pun zalim lagi fasiq. Ternyata mereka menipu apabila mereka kata mereka pakar politik Islam. Langsung.

Politik, politik...

Kalau masih berdegil dan mahu teruskan, maka silakan.

Aku hanya mampu berdoa agar kalian tidak mati kelaparan!

Friday, May 22, 2009

Matlamat Hidupnya Insan


Merenungi jauh di luar jendela, pernahkah kita terfikir wujudkah walau secebis jua kejadian Tuhan itu yang tidak mempunyai sebarang tujuan? Setiap ciptaan Tuhan terdiri daripada pohonan, haiwan, dan alam sekitar tidak mungkin dijadikan melainkan bersamanya beberapa manfaat dan tujuan penciptaannya. Kalau itu bisa diinsafi, wajarkah kemudiannya insan, sebagai ciptaan yang paling sempurna kejadiannya menurut al-Quran tiba-tiba diciptakan tanpa matlamat dan tujuan?

Sudah tentu setiap kita ini dijadikan Allah dengan tujuan-tujuan tertentu. Akal yang sihat lagi waras tidak mungkin dapat menerima bahawa insan ini dijadikan kosong tanpa apa-apa tujuan hidup. Tentula ia suatu pembaziran dan perkara sia-sia. Maha suci Allah yang Maha Bijaksana daripada menciptakan sesuatu dengan sia-sia. Hal ini diimani dengan sebenar-benar iman oleh mereka yang mempunyai akal(ulul albab). Allah berfirman dalam surah Ali 'Imran ayat 190:

"(Ulul albab itu berdoa)Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka"


Membuka lembaran naskhah-naskhah al-Quran, didapati di sana ada beberapa petunjuk(signal) daripada Allah tentang tujuan kejadian manusia. Tulisan ini cuba merungkai serba sedikit beberapa tujuan manusia dijadikan agar dengan itu ia menjadi panduan untuk kita sentiasa memperbaiki diri menyempurnakan tujuan dan matlamat kita dijadikan.

Secara umum, penulis kira sudah pasti kebanyakan kita mengetahui bahawa salah satu tujuan manusia dijadikan adalah sebagai khalifah di muka bumi. Ini sebagaimana firman Allah ta'ala dalam surah al-Baqarah ayat 30:

"dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu Dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih Dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa Yang kamu tidak mengetahuinya"

Demikian tegas Allah tentang kekhalifahan manusia. Dengan mengetahui bahawa kita ini dijadikan sebagai khalifah di muka bumiNya, maka satu persoalan yang perlu ditanya bahawa apakah pula tugas-tugas seorang khalifah? Soalan yang seperti inilah yang seringkali gagal dijawab oleh sebahagian manusia. Mungkin mereka maklum akan 'title' mereka sebagai khalifah, namun tidak tahu apakah peranan yang perlu dilakukan demi memenuhi gelaran tersebut.

Tugas sebagai seorang khalifah bukanlah satu tugas yang mudah. Ia menuntut pengorbanan dan perjuangan yang berterusan. Umumnya, manusia ini dipikulkan dengan bebanan wahyu yang diturunkan oleh Yang Maha Esa agar kedudukannya sebagai pedoman hidup sentiasa di tahap tertinggi melebihi segala perkara. Ini membawa kita kepada keinsafan bahawa tidak mungkin tugas ini dapat dilunaskan melainkan dengan kembalinya manusia itu kepada al-Quran dan al-Sunnah yang sahih.

Hal ini dapat dilunaskan dengan kewajipan menegakkan al-amr bi al-Maaruf wa al-Nahyu 'an al-Mungkar(menyuruh kepada kebaikan dan melarang daripada kemungkaran). Allah berfirman di dalam surah Ali 'Imran ayat 104:

"dan hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada Segala Yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang Yang berjaya"


Setelah diketahui bahawa manusia ini dijadikan sebagai khalifah di muka bumi, timbul pula satu persoalan baru, adakah ini bermaksud manusia berkuasa mentadbir dan mengurus alam ini dan segala keputusan di bumi ini tertakluk pada tangan mereka?

Demi Allah, hal itu sangat jauh dari kebenaran. Sebetulnya, manusia perlu mentadbir alam ini dengan menundukkan dan mengabdikan diri mereka seluruhnya kepada Allah semata. Ini diekspresikan dalam bentuk 'ibadah kepada Allah. Justeru, ia membawa kita kepada tujuan berikutnya manusia dijadikan iaitu untuk beribadah kepada Allah sahaja, tanpa mempersekutukanNya dengan suatu apa pun.

Hal ini dapat dirujuk melalui firman Allah yang berbunyi,

"dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu" [al-Zaariyat: 56]


Demikian manusia ini, setinggi manapun pangkatnya, semulia manapun keturunannya, tetap juga dia itu tertakluk kepada penghambaan diri kepada Allah Ta'ala. Tidak ada istilah 'lepas diri' daripada syariat ini walau seseorang itu keturunan nabi sekalipun. Andai tiada pengabdian kepada Allah dalam bentuk ibadah, seseorang yang memiliki semulia-mulia nama bisa menjadi sehina-hina manusia dan tiadalah tempat yang selayaknya bagi dirinya melainkan api neraka yang menyala - kita berlindung dengan Allah daripada semua ini.

Para 'ulama Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah telah menetapkan syarat- syarat penerimaan ibadah terbahagi kepada dua; iaitu 1)ikhlas dan 2) ittiba'. Adapun ikhlas bermaksud membulatkan niat bahawa ibadah yang dilakukan hanyalah untuk Allah semata sambil menyucikanNya daripada sebarang bentuk kesyirikan. Manakala ittiba' pula ialah perbuatan mengikuti (mencontohi) tatacara yang ditunjukkan oleh Rasulullah melalui sunnahnya.

Hal ini diterangkan melalui firman Allah:

"Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu, siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu) lagi Maha Pengampun (bagi orang-orang yang bertaubat)." [Surah al-Mulk: 2]


Menurut Fudhail bin ‘Iyaadh r.h: "Maksud 'amalan yang lebih baik' ialah yang paling ikhlas dan paling benar. Mereka bertanya: Wahai Ali (nama gelaran untuk Fudhail bin ‘Iyaadh)! Apakah yang dimaksudkan dengan paling benar dan yang paling ikhlas? Jawab Fudhail bin ‘Iyaadh: Sesungguhnya amal itu apabila dikerjakan dengan ikhlas tetapi tidak benar nescaya tidak akan diterima dan apabila amal itu dikerjakan dengan benar tetapi tidak ikhlas juga tidak akan diterima sehingga amal itu dikerjakan dengan ikhlas dan benar. Yang dimaksudkan dengan ikhlas ialah amal itu kerana Allah dan yang dimaksudkan dengan benar ialah amal itu di atas dasar sunnah.” [Kitab al-Masaa-il (Masalah-Masalah Agama), karya Abdul Hakim bin Amir Abdat, Darul Qalam, Jakarta 2002, jilid 2, ms. 258. Dinukil daripada artikel "Ittiba' Sebagai Bukti Kecintaan Kepada Nabi" oleh Mohd Yaakud Bin Mohd Yunus]

Demikian tujuan dijadikan manusia iaitu untuk 1)menjadi khalifah di muka bumi dan 2)mengabdikan diri beribadah kepada Allah Azza wa Jalla.

Kejelasan tentang tujuan hidup ini mendorong seseorang untuk sentiasa berusaha untuk memperbaiki amalan dan melakukan yang terbaik dalam segenap perkara samada dalam hal duniawi dan ukhrawi.

Dengan yang demikian juga, diharapkan agar kita sentiasa beringat bahawa kita ini hanyalah menjalankan tugas sebagai hambaNya di muka bumi. Semua yang dimiliki kini hanyalah pinjaman yang sementara, kelak akan dikembalikan kepada Yang Maha Pencipta. Mari renungi firman Allah yang menggentarkan jiwa:

"Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan Yang ada padanya) sanggup memikulnya. (ingatlah) Sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara Yang tidak patut dikerjakan" [al-Ahzaab: 72]

Wednesday, May 20, 2009

Selawat

Tentang nasyid lagi.

Tiba-tiba datang angin dari nusantara yang membawa mood untuk mendengar nasyid2 A capella(ejaan yang betul untuk perkataan 'acapella' - atau noninstrumental song). Tiada tempat yang lebih afdhal untuk mencari benda ni melainkan di youtube.

Saya search perkataan "nasyeed", kemudian sort mengikut video yang paling latest diuploadkan. Di situ boleh sort dengan menekan sort -> the newest.

Kalau anda search video nasyid di youtube, pasti anda akan jumpa beberapa tajuk selawat yang pelbagai. Lagi2 kalau versi A capella. Taip saja "nasyeed acapella".

Muzik? Bukan itu yang mahu dibincangkan. Itu semua dah settle. Pilihlah mana2 haluan dan pendapat. Terserah kepada si empunya badan mahu menerima atau menolak.

Yang menjadi perhatian sekarang ialah selawat itu sendiri.

Terlalu banyak versi selawat yang dapat ditemui di pasaran tempatan ini.

Kalau ia selawat yang diajar nabi, alangkah baiknya.

Namun sangat dikesali, kita dapati selawat-selawat ini kebanyakannya berasal daripada selawat tulisan tangan manusia. Kadang2 mereka yang mempunyai sedikit jua ilmu Bahasa Arab sudah bisa menulis dan menukil 'selawat' mereka sendiri.

Ia adalah selawat yang direka-reka dan kebanyakannya - na'uzubillah - menggugat keimanan si pembaca dan penulis.

Lebih parah apabila si pereka turut menyertakan kaifiat2 dan khasiat2 yang tertentu. Tidak dapat dipastikan apakah relevannya khasiat2 selawat yang direka ini, melainkan ia hanya mengundang kebebalan dan kemalasan kepada masyarakat.

Mari lihat beberapa contoh tajuk selawat tersebut:

1. Selawat syifa' (selawat penyembuh)

2. Selawat murah rezeki

3. Selawat pelingdung diri

4. Selawat menghindari masalah

5. Neo selawat (New selawat / selawat baru)

6. Selawat sembuh penyakit

7. Selawat maulidur Rasul

Ini pula saya quote daripada lirik salah satu lagu yang dimaksudkan:

ALLAHUMMA SALLI'ALA SAIYIDINA MUHAMMAD
SOLA-TAN TU'AS SI-'UBI HA ALAIY-NAL AR-ZAQ
WA TU HASSINU BIHAA, LA-NAL AKHLAQ
WA'ALA ALIYHI WASSOHBIHI WASSALLIM[sila rujuk liriknasyid.com]


Sila lihat maksudnya(diterjemah sendiri oleh penulis blog):

Wahai Allah Tuhan kami, selawat ke atas saidina Muhammad
Selawat yang dapat meluaskan ke atas kami rezeki
Dan juga dapat memperbaiki akhlak kami

Dan selawat dan salam juga ke atas keluarga dan para sahabat baginda


Sila lihat baris lirik yang dihighlightkan di atas.

Apakah benar selawat mampu memberi malah meluaskan rezeki seseorang? Bukan setakat itu, berupaya pula memperbaiki akhlak si pembaca. Aneh.

Saya tidak tahu pula kalau-kalau ada kemungkinan satu selawat diberi kuasa oleh Allah untuk memberi rezeki dan memperbaiki akhlak seseorang. Setakat ilmu saya yang cetek,yang difahami hanya Allah sahaja Pemberi rezeki dan Dialah pula yang berupaya melapangkan rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya.

Kalaulah begitu, ternyata penulis dan pereka selawat2 di atas kurang faham tentang tauhid dalam Islam. Ternyata perbuatan ini ada unsur menyamakan(tasybih) sifat Allah dengan sifat makhluk. Maha Suci Allah daripada kelemahan dan kekurangan makhluk.

Namun, sebaliknya kita dapati kebanyakan yang mengagungkan selawat2 rekaan di atas adalah orang yang paling lantang menuduh Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah sebagai musyabbihah dan mujassimah. Jelas kelihatan mereka di sini ibarat 'meludah kahak ke langit'.

Cuba pula kita perhati dan renungkan ayat al-Quran di bawah,

"(Allah berfirman)siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? dan (ingatlah), Allah jualah Yang menyempit dan Yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan" (Al-Baqarah: 245)

Lihat pula bagaimana Allah berfirman dalam Surah al-Ruum ayat 37,

"(Mengapa mereka bersikap demikian?) dan mengapa mereka tidak melihat (dengan hati mereka) Bahawa Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa Yang dikehendakiNya (sebagai cubaan Adakah orang itu bersyukur atau sebaliknya), dan ia juga Yang menyempitkannya (sebagai ujian sama ada diterima Dengan sabar atau tidak)? Sesungguhnya hal Yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang Yang beriman"

Kalau anda seorang yang lazim menyelak dan membaca ayat2 al-Quran, pasti akan berjumpa dengan terlalu banyak ayat2 yang seumpama dan mempunyai pattern serupa. Biar saya lampirkan sebahagian daripada ayat2 yang dimaksudkan. Diharap sahabat yang budiman sekalian dapat merujuk teks sebenar al-Quran untuk lebih jelas akan maksudnya.

Antaranya: (Ali 'Imran:27), (al-Isra':30), (Saba':24), (Saba':36), (Saba':39) (Al-Zumar:32), (al-Syura:12), (Al-'Ankabuut:17), (Al-'Ankabuut:62), (al-Nuur:38)

Kita juga boleh mengambil iktibar daripada kisah Maryam di dalam al-Quran (Surah Ali 'Imran:37) ketika ditanya oleh nabi Zakaria tentang buah-buahan di sisinya. Beliau menjawab, "Ialah dari Allah, sesungguhnya Allah memberikan rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak dikira".

Kalau kita ditanya soalan yang sama, apakah jawapan yang mahu kita berikan? Selawatkah yang telah mengurniakan rezeki itu? Kamu yang berselawat dengan selawat2 ini, silakan menjawabnya.

Demikian serba sedikit ulasan yang dapat dibincangkan berkenaan satu rangkap selawat yang popular itu. Lihatlah, saya hanya memetik satu rangkap selawat dan ternyata ia jelas bertentangan dengan ayat-ayat al-Quran yang merupakan kalam Allah yang tidak sekali-kali terdapat keraguan padanya.

Justeru, jika bertembung kalam Allah dan kalam manusia, yang mana satukah yang butuh diunggulkan melebihi yang lain? Ya, anda tahu jawapannya. Tentulah kalam Tuhan. Lantas saya menyeru dengan sebenar-benar seruan agar kita semua meninggalkan selawat2 rekaan manusia yang langsung tiada contoh daripada baginda nabi Muhammad.

Adapun dengan pengetahuan jelas akan anjuran selawat ke atas nabi, marilah kita sama2 berselawat ke atas nabi dengan selawat yang telah baginda ajarkan kepada kita melalui hadith2 sahih. Dengan kadar yang sahih inipun sudah terlalu banyak untuk kita amalkan, apakah masih ada ruang untuk kita mencari selainnya? Semoga Allah memberi kita hidayah.

Mudah-mudahan dengan ini semua amalan selawat kita diterima oleh Allah jalla wa 'ala.

Wallahu'alam.

Untuk mendapatkan sebahagian selawat2 yang ma'thur, anda dicadangkan untuk mengunjungi LAMAN INI. Selamat berselawat!

Saturday, May 16, 2009


Bila tengok anak-anak buah belajar mengaji, teringat pulak kat kenangan lama.Kenangan yang tak mungkin dilupakan buat selama-lamanya.

Teringat sewaktu mahu mengenal kalam ilahi ini.

Masih ingat lagi tika bermula dengan berkenalan apa itu 'Aa Ba Ta'.

Kemudian beralih kepada buku kecil iqra' dan qiraati.Pastu skip ke Muqaddam.

Diteruskan dengan membaca surah-surah lazim. Diikuti dengan juz 'amma.

Setelah bacaan sudah sedikit ok, barulah diberi peluang memulakan bacaan dari depan. Mula membaca surah al-Baqarah, surah yang terpanjang dalam al-Quran.

Barulah kemudian mampu mengkhatamkan al-Quran keseluruhannya.

Guru al-Quran memang strict. Selagi tak lancar tak boleh proceed. Punyala pulun waktu tu nak baca elok-elok.Malu la kalau rakan yang lebih muda dapat potong kita kat kelas tu.hehe.

Waktu tu kalau gagap terus kena rotan. Tak pun kena berdiri sampai habis kelas. Fuh, lenguh tu. Tapi itulah yang mengajar aku jerit perih sebuah perjalanan menuntut ilmu.

Terima kasih yang tidak terhingga buat mereka(tidak ku ingat nama mereka.maaf):

1)Embok, ayah, kakak, abang yang mengajar di rumah
2)Ustazah talaqqi yang berniqab di taman perumahan
3)Ustaz di masjid UKM terutama Ustaz Hisham.Beliau masih lagi menjawat jawatan imam besar di situ.
4)Ustaz dan ustazah di Taski Muttaqin
5)Ustaz dan Ustazah di Sri Abim Kajang
6)Ustaz dan ustazah di SMKA Maahad Hamidiah Kajang
7)Ustaz dan ustazah di Darul Quran.Ketegasanmu penyejuk hatiku!

Oleh itu, ingin aku mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan jutaan terima kasih buat guru-guru al-Quran yang telah memberi tunjuk ajar dalam mengenal dan memperbaiki bacaan al-Quran. Tiadalah yang mampu membalas jasa kalian melainkan Allah juga. Semoga Allah merahmati kalian hendakNya.

Selamat Hari Guru!

Friday, May 15, 2009

Tak Boleh Kahwin Kalau Tak Fit

Selasa dan khamis lepas kali pertama aku beraksi semula di gelanggang futsal selepas berehat hampir 2 bulan. Semua gara-gara kesibukan study dan proses berhibernasi di atas katil akibat appendix.

Main seperti biasa, di tempat biasa, dengan teammate yang sama, waktu yang sama(petang atau malam).

Tapi kenapa aku rasa macam lain je?

Nak kejar bola tak larat. Tahan bola entah ke mana. Passing melilau. Shooting melalut off target.

Baru aku perasan bila ada seorang member tegur "eh, Hasan. Apsal ko tak dapat kejar long ball aku tadi? Nampak cam tak fit je".

Haha. Patutla. Badan tak fit. Stamina tak ada.

Dah la terus main. Tak stretching pulak tu. Warming up sikit-sikit je.

Letih. Penat. Cepat injured. Ni kesan biasa kalau perkara-perkara di atas tak diambil perhatian.

Teringat 'kata-kata hikmah' seorang member, "kalau badan tak fit, jangan mimpi nak kahwin awal!"

Oopss...

Monday, May 11, 2009

Bila Perbalahan Ini Akan Berakhir

Muak, mual, loya, atau 'duga' kata orang Ganu.

Itulah yang dirasai merujuk kepada peristiwa hitam di Perak yang sedang berlangsung itu. Kematangan sangat jauh daripada benak mereka. Kewarasan apatah lagi. Yang tinggal hanyalah perbalahan dan kebudak-budakan. Sehingga kita tertanya-tanya, sampai bilakah semua ini akan berakhir?

Ia mengingatkan kita kepada zaman kanak-kanak dulu.

"Mana boleh aku kalah! Takde, aku nak rematch!"

Itulah yang biasa dilakukan oleh budak-budak kampung kalau kalah sesuatu perlawanan. Aku juga berpengalaman menghadapi perkara yang sama. Kalau dah kalah tu macam-macam alasannya. Nak rematch lah, nak second leg lah. Sehingga kalau lepas rematch pun masih kalah lagi, alamatnya pelbagai tohmahan yang direka demi menjatuhkan maruah lawan.

Kejadian di atas mungkin normal kalau dilakukan oleh budak-budak kampung yang tak berpelajaran. Tapi kalau skrip yang sama dikongsi oleh mereka yang berpelajaran dan memegang jawatan dalam kerajaan, nescaya ia satu kepelikan.

Pertamanya pelik disebabkan sikap mereka itu. Yang terlebih pelik ialah apabila sungguh ramai yang menaruh minat terhadap peristiwa ini. Lalu yang kurang berilmu atau yang memang langsung tiada ilmu pun mahu mengulas. Akibatnya jadilah apa yang sudah terjadi. Pelik.

Apakah ini bahana perjuangan yang tidak berprinsip?

Atau adakah terlalu kegilaan dengan pangkat dan jawatan menbuat mereka buta?

Aku pun kelu tiada jawapan.

Yang menjadikan kita lebih gusar dan hairan adalah kerana mereka ini merupakan produk keluaran jemaah-jemaah Islam juga. Melihat profil dan latarbelakang mereka membuktikan hakikat ini. Sekali lagi kita bertanya, dimanakah tarbiah dakwah yang selama ini digembar-gemburkan? Apakah hanya tinggal slogan? Atau segalanya sudah dibakulsampahkan?

Terlalu banyak soalan yang mahu ditanya.

Aku yang melihat dari luar tidak mampu berkata apa-apa. Nak ulas panjang-penjang pun rasa tak sedap hati. Aku bukannya pandai sangat dengan sepak terajang politik. Silap-silap kalau ulas lebih-lebih penerajang yang aku dapat!

Hanya yang mampu aku lakukan ialah mendoakan kebaikan kepada pemerintah tidak kira beliau itu dari parti mana sekalipun. Kerana itulah yang dilakukan oleh ulama'-ulama' salaf satu ketika dahulu. Sehingga salah seorang daripada mereka pernah berkata:

“Jika aku mempunyai doa yang baik yang makbul, maka semuanya akan aku persembahkan (pohonkan) untuk pemerintah.” (Dikeluarkan oleh Abu Nu’aim dalam “al-Hilyah” (8/91) dari jalan Mardawaih as-Shabigh dan sanad Abu Nu’aim adalah sahih. Disalin terus dari an-nawawi.blogspot.com. Alim yang dimaksudkan ialah Fudhail Bin 'Iyad)

Demikian sepatutnya sikap kita dalam perkara-perkara seperti ini. Jangan tersilap, kita bukannya pengampu atau 'pengipas' pihak pemerintah. Bukan juga kita ini pencela mereka seakan kebaikan itu tiada langsung berada di pihak mereka. Yang benar ialah sikap pertengahan. Sesungguhnya kemuliaan itu berada pada ahl al-Sunnah wa al-Jamaah yang selamat daripada menjadi pengampu dan pencela.

Justeru, mari sama-sama kita doakan siapa jua pemerintah yang akan memegang jawatan itu. Tidak kiralah samada ia Dato Nizar mahupun Dato' Zambry. Mudah-mudahan mereka dilimpahi hidayah oleh Allah dan berkatnya tertumpah kepada rakyat jelata keseluruhannya.

Friday, May 8, 2009

A Song For Mama


By Boyz To Men

You taught me everything
And everything you've given me
I always keep it inside
You're the driving force in my life, yeah
There isn't anything
Or anyone that I can be
And it just wouldn't feel right
If I didn't have you by my side
You were there for me to love and care for me
When skies were grey
Whenever I was down
You were always there to comfort me
And no one else can be what you have been to me
You will always be you always will be the girl
In my life for all times

Chorus:
Mama, mama you know I love you
Oh you know I love you
Mama, mama you're the queen of my heart
Your love is like
Tears from the stars
Mama, I just want you to know
Lovin' you is like food to my soul
Yes it is (5x)

You're always down for me
Have always been around for me even when I was bad
You showed me right from my wrong
Yes you did
And you took up for me
When everyone was downin' me
You always did understand
You gave me strength to go on
There was so many times
Looking back when I was so afraid
And then you come to me
And say to me I can face anything
And no one else can do
What you have done for me
You'll always be
You will always be the girl in my life

Chorus

Never gonna go a day without you
Fills me up just thinking of you
I'll never go a day without my mama

Chorus

Yes you are

Tuesday, May 5, 2009

GET READY FOR CHAMPIONS LEAGUE SEMI FINAL KICK OFF!

Ini ialah review yang sempat ditulis menjelang perlawanan separuh akhir Liga Juara-Juara yang akan disepakmula pagi nanti 6 May 2009 [3.00 am waktu Malaysia].

ALL-ENGLISH SEMI FINAL

Kelompok peminat bolasepak sudah pasti ternanti-nantikan perlawanan ini dengan penuh debaran. Ini ditambah dengan status dua gergasi bola sepak yang tidak asing lagi di persada bola sepak antarabangsa. Ironinya, ini menjadi salah satu bukti bahawa Liga Perdana Inggeris (BPL) adalah liga paling kompetitif setelah 3 daripada 4 slot separuh akhir diisi dengan pasukan dari liga tersebut. Apakah kita akan melihat sekali lagi pertembungan 'all-english' di peringkat final nanti? Sama-sama kita tunggu...

BUDAK LAWAN PENGALAMAN

Tentu ramai yang sudah perasan perbezaan umur antara skuad Arsenal dan skuad Man Utd. Arsenal bolehlah digelar budak-budak yang menakjubkan (wonderkids) manakala Man Utd pula dibarisi world-class player. Ramai yang membidas polisi perpindahan Arsene Wenger sejak beberapa tahun kebelakangan ini, namun hasilnya sudah terlihat di depan mata. Mungkin di dalam hatinya dia boleh bermonolog dengan bangga "Kutuklah apa nak kutuk. Sekarang budak-budak aku dah melangkah ke separuh akhir!".

Namun secara jujur dan logik, faktor umur boleh menjadi penentu kepada satu-satu pertandingan. Selalunya orang akan banding 'kuda tua atau budak muda' yang akan menang. Apakah kepantasan pemain muda berbakat seperti Samir Nasri dan Theo Walcott akan mengalahkan kewibawaan Rio Ferdinand dan ketajaman Dimitar Berbatov yang berharga berpuluh juta pound itu?

TUAN RUMAH DAN ARSHAVIN

Menjelang perlawanan nanti, Arsenal mendapat dua berita yang sudah pasti mengundang dua reaksi berbeza. Berita baik buat mereka apabila beraksi di laman sendiri iaitu Emirates Stadium. Peminat fanatik sudah pasti berada di belakang mereka menyokong. Samir Nasri dalam petikan di Goal.com juga sudah menjangkakan sorakan ibarat 'gunung berapi' daripada para peminat di stadium. Berita baik ini sudah pasti menjadi igauan buruk United setelah melihat keputusan terkini The Gunners dalam beberapa perlawanan terdahulu di Emirates. Hakikatnya, tiada pasukan yang akan berseronok apabila bertandang ke sana.

Dalam keghairahan bermain di laman sendiri, Arsenal harus beringat bahawa mereka juga akan kehilangan pemain paling prolifik mereka iaitu Andrei Arshavin. Kegeniusan Wenger dalam bab-bab taktikal amat ditagih bagi menampung ketiadaan beliau ini. Apakah beliau akan menggunakan taktik ortodoks 4-4-2 atau mahu lebih mencabar dalam formasi 4-3-3. Ini kerana dalam beberapa siri perlawanan liga sebelum ini, kita melihat betapa Arshavin ibarat nadi buat pasukan Arsenal. Ketiadaan beliau membuatkan pemain seperti Gary Neville di sayap kanan tersenyum lega!

RIO KEMBALI!

Muka merah padam Sir Alex Ferguson mungkin sudah mulai reda dengan kepulangan tonggak pertahanan berpengalaman, Rio Ferdinand daripada kecederaan. Sejak dua musim yang lalu, kombinasi Rio-Vidic menjadi ramuan terbaik Sir Alex bagi mencatur strategi di bahagian pertahanan. Beberapa perlawanan menjadi bukti bahawa ketiadaan Rio menjadi punca kegoyahan pertahanan Man Utd musim ini. Pemain gantian seperti Johnny Evans masih belum bersedia untuk 'memakai kasut' Rio Ferdinand. Hakikat ini diakui sendiri oleh Patrice Evra baru-baru ini di media bahawa Rio Ferdinand berupaya membawa dimensi baru kepada barisan pertahanan United terutama dalam membawa ketenangan kepada rakan sepasukan.

PRESTASI SEMASA

Lima perlawanan sebelum perlawanan

Arsenal

02/05/09 Portsmouth 0-3 Arsenal - Prem
29/04/09 Man Utd 1-0 Arsenal - CL Semi 1st Leg
26/04/09 Arsenal 2-0 Middlesbrough - Prem
21/04/09 Liverpool 4-4 Arsenal - Prem
18/04/09 Arsenal 1-2 Chelsea - FA Cup Semi

Manchester United

02/05/09 Middlesbrough 0-2 Man Utd - Prem
29/04/09 Man Utd 1-0 Arsenal - CL Semi 1st Leg
25/04/09 Man Utd 5-2 Tottenham - Prem
22/04/09 Man Utd 2-0 Portsmouth - Prem
19/04/09 Man Utd 0-0P Everton - FA Cup Semi

BARISAN KEMUNGKINAN

Arsenal: (4-4-2) Almunia; Sagna, Toure, Djourou, Gibbs; Walcott, Fabregas, Diaby, Nasri, Van Persie, Adebayor.

ManU:(4-3-2-1) Van der Sar; O'Shea, Ferdinand, Vidic, Evra; Fletcher, Anderson, Carrick; Ronaldo, Rooney; Berbatov.

MATCH PREDICTION

Biarpun mempunyai kelebihan jaringan 1-0 di tempat sendiri, United sudah pasti tidak boleh tidur lena sejurus selepas perlawanan tersebut. Ketumpulan serangan bermakna United mempersia-siakan peluang untuk mendapatkan bekalan selesa di Old Trafford. Hakikat ini menggembirakan kem The Gunners. Menyedari hakikat United pernah tewas 2-0 di The Emirates pada awal musim, anak didik Wenger sudah pasti akan mempersembahkan aksi mempersona di hadapan penyokong sendiri. Jika barisan pertahanan mampu diperketatkan, tiada apa yang mustahil.

Arsenal 1-0 Manchester United

ESOK: CHELSEA VS BARCELONA

p/s: butir-butir sokongan diambil daripada Goal.com

Contoh Politik Yang Menggadaikan Aqidah

Macam-macam hal politik kat Malaysia ni.

Dulu liwat, gambar bogel, bom-mengebom. Sekarang apa? Bomoh pulak?!

Apa nak jadi, kalaupun tergila sangat dengan kerusi jawatan tu, janganlah sampai tergadai aqidah!

Link: 'Saya ada bukti bomoh ke DUN Perak'

Monday, May 4, 2009

MENYESAL DAHULU PENDAPATAN…














Oleh: Muhammad Asrie Sobrie
Sumber: http://bahayairan.wordpress.com

“Menyesal Dahulu Pendapatan, Menyesal Kemudian Tiada Gunanya”, inilah pepatah yang sangat sesuai kepada mereka yang enggan mendengar nasihat dan teguran ulama Ahli Sunnah wal Jamaah supaya menjauhi agama Syiah Rafidah dan pengikutnya demikian juga mereka yang tegar atas slogan ‘Taqrib’ atau mendekatkan mazhab antara Sunni dan Syiah.

Pendedahan demi pendedahan berkenaan jenayah Syiah Rafidah terhadap negara-negara Sunni semakin jelas dan para pendakwah Taqrib terutamanya Ikhwanul Muslimin semakin kepanasan dan barangkali sudah terbakar di dalam. Apakan tidak, sejak peristiwa Syiah Saudi menginjak kubur para Sahabat Nabi sallallahu alaihi wa sallam, radiallahu anhum di al-Baqi’ al-Gharqad dan demonstrasi melaknat Saidina Umar bin al-Khattab radiallahu anhu di perkarangan Masjid al-Nabawi, segala akidah Syiah Rafidah yang keji dan najis itu telah tampak sejelas-jelasnya.

Jika dahulu pernah saya bedebat dengan seorang siswa yang terpengaruh dengan akidah Ikhwaniah, dia begitu berani dalam keadaan jahil menyatakan saya memfitnah Syiah bahawa mereka mencela Sahabat Nabi. Ungkapan bahawa ‘saya memfitanh Syiah’ merupakan ucapan yang menggelikan hati mana-mana pelajar jurusan agama yang mempelajari akidah Syiah ini. Demikianlah begitu beraninya seorang jahil ingin menegakkan ‘kebenaran’ menurut sangkaannya-semoga Allah memberinya hidayah-.

Namun, sekarang akidah Syiah sudah terang lagi bersulu, kebanyakan kita mungkin telah melihat sendiri rakaman demonstrasi Syiah di Masjid al-Nabawi dan tindakan mereka menginjak perkuburan Sahabat di al-Baqi’.

Kemaraan Syiah dalam negara Mesir dan Saudi Arabia amat membimbangkan dan negara-negara Islam perlu bersatu hati melawan kerajaan kafir majusi Iran yang telah banyak menyusahkan Umat Islam sejak ditubuhkan pada 1979. Ayat Syaitan Khomeini al-Iblisi memulakan kerajaannya dengan menghantar para pendemonstrasi Syiah yang melakukan pencemaran di al-Baqi’ al-Gharqad pada musim haji tahun tersebut kemudian kali ini demonstrasi datang daripada warga Saudi sendiri.

Apabila perang Gaza meletus, Hizbullah, parti yang dilahirkan secara haram antara Iran dan Syria ini enggan melancarkan walau sebutir peluru ke kawasan Isareli namun sekarang terbongkar rahsianya menyeludup pelbagai bahan letupan ke bumi Mesir untuk melakukan aktiviti kegansan di Sinai (Lembah Sina’).

Laman sesawang Difa’ anis Sunnah melaporkan pada 11 April 2009 bahawa agensi risikan Mesir berjaya menumpaskan aktiviti keganasan Hizbullah dalam Mesir melalui penahanan seorang Syiah Lubnan yang merupakan ahli Hizbullah, Sami Shihab yang telah memasuki negara Mesir menggunakan pas pelancong semenjak November tahun lepas.

Turut ditangkap adalah 6 orang lagi anak didiknya yang kesemuanya menerima latihan untuk melancarkan tindak teroris dalam bumi Mesir yang mensasarkan kapal-kapal dagang di terusan Suez dan kawasan pelancongan. Mereka turut merancang untuk melancarkan serangan pada 29 Januari lalu dan isyarat serangan terkandung dalam ucapan berapi-api pemimpin mereka yang kafir, Hasan Nasrallah, yang mengecam Mesir berhubung isu pembukaan sempadan Rafah.

Ini sekaligus membuktikan bahawa Hizbullah hanya beromong kosong semasa beriya-iya menyatakan sokongan kepada Hamas sedangkan segala senjata digunakan untuk melancarkan serangan ke atas negara Islam Mesir bukan ke atas negara kafir Yahudi.

Apa yang menyedihkan, antara ahli Hizbullah yang ditangkap ini adalah warga Palestin yang mana ketika para pejuang Palestin sedang mempertahankan tanah air mereka daripada pencerobohan Yahudi mereka pula sibuk merancang serangan ke atas negara Islam Mesir. [lihat berita di: http://www.dd-sunnah.net/news/view/action/view/id/931/ ].

Laman sesawang yang sama juga melaporkan bahawa Hasan Nasrallah telah mengaku bahawa Sami Shihab memang dihantar oleh beliau untuk kononnya menyeludup bekalan kepada pihak Hamas di Palestin bukan untuk membuat kekacauan dan menyebarkan Syiah. Namun, kenyataan Hasan Nasrallah ini menjadi habuk apabila pihak Hamas menafikan mempunyai apa-apa hubungan dengan pihak Hizbullah Mesir ini.

Pihak al-Ikhwan al-Muslimun melalui Musyrif Am Risalah Ikhwan Mesir, Ibrahim Munir mempertahankan penjenayah-penjenayah Hizbullah ini malah menuduh kerajaan Mesir memaksa mereka membuat pengakuan. Kenyataan yang senada disuarakan Dr. Isam Aryan yang berpendapat tindakan Hizbullah adalah demi Palestin dan keselamatan Mesir.

Namun, jurucakap Hamas, Fauzi Barhum menafikan Hamas mengetahui apa-apa mengenai perkara ini bahkan mereka hanya mendapat berita melalui media sahaja dan menegaskan Hamas tidak akan melatih tenteranya di luar bumi Palestin. [Lihat: http://www.dd-sunnah.net/news/view/action/view/id/933/ ].

Pada 12 April 2009, laman sesawang yang sama memetik daripada laman Mufakkiratul Islam bahawa tertuduh yang terlibat dalam rancangan tindak teroris di Mesir mengaku bahawa mereka menerima latihan daripada pegawai yang ada kaitan dengan pihak berkuasa Iran.

Dilaporkan bahawa amalan keganasan yang dirancang juga meliputi membunuh beberapa orang penting dalam kerajaan Mesir dan terdapat dua orang pegawai kerajaan Iran turut terlibat dalam rancangan teroris ini. Kerajaan Iran memang telah sedia dimaklumi merupakan pemilik sebenar Hizbullah kerana pemimpin utama Hizbullah adalah Ayatullah Ali Khamaeni, Pemimpin Tertinggi Iran.

Setiausaha Agung Hizbullah, Hasan Nasrallah dalam kenyataan balasnya menyatakan bahawa Hizbullah adalah rakan karib Iran dan mereka berbangga dengan hubungan tersebut. Hizbullah sebelum ini telah meletakkan garis panduan bahawa mereka adalah sebahagian daripada rakyat ‘Wilayatul Faqih’ Iran.

Pihak Diplomasi Mesir turut mengesan keterlibatan pihak Qatar, negara Arab yang menjadi sekutu rapat Iran dan Syria serta tidak dilupakan, Amerika Syarikat, dalam usaha menggugat keamanan Mesir ini berikutan pengesahan bahawa Sami Shihab memasuki Mesir melalui Qatar dan pihak Mesir tidak menolak kemungkinan hubungan diplomatik Mesir dan Qatar akan terputus jika perkara ini benar. [ http://www.dd-sunnah.net/news/view/action/view/id/938/ ].

Pada 15 April 2009, laporan menyatakan bahawa ketua pengganas Hizbullah Mesir, Sami Shihab telah menghantar permohonan maaf kepada Hasan Nasrallah di atas apa yang berlaku dan kebocoran maklumat mengenai kegiatan mereka di Mesir yang membawa kepada kegagalan terhadap segala rancangan.

Sami Shihab melalui peguamnya menyatakan bahawa mereka tetap setia dengan Hizbullah dan meminta maaf kerana gagal menjalankan tanggungjawab yang diberikan serta kesal atas kebocoran maklumat dan pengakuan yang dilakukan. [ http://www.dd-sunnah.net/news/view/action/view/id/950/ ].

Pada 19 April 2009, berita di laman sesawang yang sama memetik daripada Mufakkritul Islam, pihak al-Azhar al-Syarif mengumumkan menghentikan sebarang hubungan dengan Iran dan Hizbullah. Syed Tantawi, Syeikhul Azhar, ketika berucap di hadapan pelajar al-Azhar cawangan Asyut menyeru para pelajar menjauhi sebarang pertubuhan yang hendak menghancurkan Islam mengisyaratkan kepada Hizbullah.

Al-Azhar yang asalnya adalah sebuah Universiti Syiah telah ditukar menjadi institut Sunni oleh kerajaan Ayyubiah semasa Dinasti Abbasiah. Sultan Salahuddin pada permulaan pemerintahan baginda telah menutup al-Azhar kerana menyebar fahaman Syiah.

Syed Tantawi mengumumkan bahawa sebarang aktiviti Taqrib (Mendekatkan) antara Sunni dan Syiah yang dilaksanakan al-Azhar selama ini dihentikan dan sebarang permohonan Masyikhah daripada pihak Iran tidak akan diterima.

Sumber al-Azhar juga menegaskan bahawa mereka tidak akan menerima mana-mana pelajar Iran dalam bidang Master dan Ph.D di al-Azhar kerana dibimbangi mereka akan menjadi perisik bagi kerajaan Iran. [ http://www.dd-sunnah.net/news/view/action/view/id/971/ ].

Pada 27 April 2009, Pihak Ikhwan al-Muslimun tidak dapat lagi menahan bahang kejadian ini lalu Mursyidul Am Ikhwan, Mehdi Akif terpaksa mengeluarkan kenyataan bahawa apa-apa pandangan daripada pihak anggota Ikhwan yang menyokong Syiah adalah pandangan peribadi demikian juga pandangan yang mengkritik Syiah.

Berlaku polemik hebat antara dua tokoh Ikhwan, Nada dan Ghazlan apabila Nada sebelum ini menyatakan bahawa pemikiran Ikhwani berpendapat Syiah adalah kaum muslimin dan boleh beribadat dengan mazhab Syiah. Ghazlan, tokoh kanan Ikhwan juga mengkritik pandangan Nada ini dan menuduh Nada menyebarkan fahaman Syiah serta menyeru beliau supaya bertaubat.

Nada masih mempertahankan pandangannya dan melihat bahawa mereka yang menolak pandangan beliau terhadap Syiah sebagai orang yang melihat kepada kulit dan pelampau yang enggan memahami maksud sebenarnya.

Timbalan Mursyidul Am, Muhammad Habib pula enggan mengulas berhubung polemik dua tokoh utama parti itu dan menyatakan tidak perlu mengulasnya di media. [ http://www.dd-sunnah.net/news/view/action/view/id/1011/ ].

Demikianlah ringkasan rentetan peristiwa kekacauan yang ditimbulkan pihak kafir Syiah di Mesir. Peristiwa yang penuh hikmah ini membawa rahmat kepada Ahli Sunnah wal Jamaah Salafiah yang selama ini teguh dengan prinsip mereka menolak sebarang bentuk persahabatn dengan pihak Syiah dan Iran.

Lihatlah betapa dua pejuang utama pendekatan antara Sunni dan Syiah, al-Azhar dan Ikhwanul Muslimun menjadi tersepit dalam hal ini kerana kedegilan mereka menerima nasihat daripada Ulama Salafi sebelum ini.

Apa yang dapat kita katakan kepada dua kumpulan ini adalah, Sesal dahulu pendapatn sesal kemudian tiada gunanya. Maka eloklah mereka bertaubat sebelum keadaan menjadi lebih rumit dan kembalilah kepada Manhaj Ahli Sunnah wal Jamaah yang sebenar sesuai dengan kefahaman al-Salaf al-Soleh.

Mehdi Akif yang sebelum ini mengeluarkan kenyataan yang angkuh bahawa Ikhwan akan terus menyokong kewujudan Iran di Mesir dan menyatakan bahawa Syiah dan Sunni sama-sama menuju ke syurga hari ini telah sesak nafas dengan keadaan yang berlaku.

Mehdi juga sebelum ini pernah menyatakan bahawa Ikhwan Muslimin semenjak zaman al-Banna tidak pernah berganjak daripada prinsip pendekatan Sunni-Syiah mereka hari ini mula nampak betapa sesatnya manhaj yang dibawa olehnya yang secara tidak langsung akan membawa kehancuran pertubuhan itu sendiri.

Ingatlah firman Allah Taala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (118) هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (119)

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi “orang dalam” (yang dipercayai). mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. Awaslah! kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada Segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: “Kami beriman”, tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), Katakanlah (Wahai Muhammad): “Matilah kamu Dengan kemarahan kamu itu”. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan Segala (isi hati) yang ada di dalam dada.” [Ali Imran: 118 & 119].

Ayat ini jelas melarang kita menjadikan kaum kafir sebagai teman rapat terutama kaum munafiqin dan Syiah Rafidah merupakan kaum munafiqin yang Allah janjikan kepada mereka neraka yang paling bawah.

Janganlah kita lupa apa yang pernah dilakukan kaum ini sepanjang sejarah terutama pembunuhan Saidina Usman bin Affan radiallahu anhu dan peperanagn Jamal dan Siffin yang semaunya berpunca daripada rencana jahat kaum syaitan ini. Wallahiua’lam.



DITULIS OLEH:

MUHAMMAD ASRIE BIN SOBRI,

4 JUMADI AL-ULA 1430 H, 29 APRIL 2009.

Friday, May 1, 2009

Promosi Sunnah, Jangan Promosi Syiah!

Kewujudan dan percambahan blog-blog Islami memang satu pemandangan yang indah.Lagi-lagi yang bermanhajkan al-Quran dan al-Sunnah yang sahih.

Selain sebagai salah satu cabang daripada gerak kerja dakwah, ia juga sebagai salah satu usaha untuk mempromosikan Islam yang tampak semakin surut hari demi hari. Seakan pemilik-pemilik blog Islami ini menjadi agen untuk menyebarkan ilmu dan maklumat agama kepada masyarakat.

Demikian di sana, ada blog-blog yang berusaha menyedarkan umat akan kepentingan kemerdekaan Palestina dan mengutuk kedurjanaan zionis. Sekalung tahniah buat mereka, umat sudah mula membuka mata dan bangkit daripada lena yang panjang. Mereka sudah mula menghulurkan dana apa yang terdaya. Malah kita melihat program-program kesedaran Palestin pasti dibanjiri dengan ratusan bahkan ribuan orang. Tagline 'boikot' terpampang di mana-mana.

Di sebalik pemandangan yang indah ini, kita akur terdapat juga satu pencemaran yang wajib untuk dibersihkan dengan kadar segera. Kita bukanlah bercakap tentang pencemaran alam sekitar atau pencemaran air seperti yang selalu diwar-warkan oleh Karam Singh Walia. Ia lebih besar daripada itu. Ia adalah pencemaran aqidah, ibadah, dan akhlak di kalangan umat Islam. Nantinya kita akan melihat pelbagai penyakit yang muncul akibat kesan pencemaran-pencemaran tersebut.

Apakah pencemaran yang saya maksudkan itu?

Adakah ia lebih berbahaya daripada virus selesema babi(swine flu)?

Jawapannya ya,ia lebih berbahaya lagi. Ia adalah virus paling merbahaya di dunia. Tiada satu penyakit yang lebih berbahaya daripada rembesan racunnya. Ia adalah Syiah!

Saya berasa hairan, mengapa seorang blogger yang beragama Islam, jelas manhajnya, baik akhlaknya, berjuang habis-habisan untuk parti Islamnya dan kemerdekaan Palestina, tiba-tiba sanggup untuk mencemarkan blog mereka dengan debu-debu syiah. Saya cuba berbaik sangka. Boleh jadi mereka tidak sedar atau tidak tahu menahu akan hakikat Syiah. Namun saudaraku, biar aku mengingatkan diriku dan dirimu bahawa Syiah adalah racun bagi segala racun dan virus bagi segala virus kepada umat ini. Ia beribu kali lebih bahaya daripada virus selesema babi yang melanda dunia dewasa ini.

Amat sedih dan kecewa melihat blog sahabat-sahabat kita yang menempelkan link kepada tokoh-tokoh Syiah. Kita melihat link blog mereka sudah cukup cantik. Ada saifulislam.com, ada harakahdaily.net, ada juga link ke 'suara peduli Palestin' iaitu palestinkini.info. Di sebalik semua ini, dengan segala kekesalan, kita temui juga link ke blog Faisal Tehrani, seorang penulis novel popular yang seringkali menyuntik doktrin-doktrin Syiah ke dalam karyanya. Malah ada yang berbangga pula dapat bergambar dengan Faisal Tehrani.

Kepada yang masih tidak percayaakan kesyiahan Faisal Tehrani, bolehlah melayari DI SINI, DI SINI, DI SINI, DI SINI, DI SINI dan DI SINI.

Turut dikesali adalah mereka yang masih berbaik sangka dengan Syiah, kepada taqrib(usaha mendekatkan Sunnah dan Syiah). Seolah-olah mereka menyangka di sana ada kemungkinan untuk menyatupadukan antara golongan yang beriman dengan agama yang diamalkan oleh para sabahat nabi radiallahu'anhum dan mereka yang mengkafirkan mereka. Juga seakan mereka berpendapat masih ada ruang perbincangan antara orang yang beriman dengan sebenar-benarnya dengan kitab Allah(al-Quran) dengan mereka yang mengatakan al-Quran itu tidak lengkap dan sudah ditokok tambah. Demi Allah, sunnah adalah sunnah dan syiah adalah syiah. Mereka tidak mungkin bersatu!

Justeru, saya menyeru diri saya dan sekalian pembaca yang budiman agar kita berhati-hati dengan racun syiah terutama sekali di alam maya. Kita berduka dengan penjajahan Palestin dan berharap ia dibebaskan segera. Namun itu tidak bermakna kita sanggup pula menggadaikan aqidah kita yang syumul berpaksikan al-Quran dan al-Sunnah. Ayuh para bloggers, kita bersihkan pencemaran bawaan Syiah dengan kadar segera!