Monday, November 16, 2009

Pegawai Agama

Masuk hari ni sudah lebih kurang 3 minggu berlalu peristiwa penangkapan Dr Asri oleh pegawai-pegawai JAIS. Ya, saja guna jama' untuk perkataan pegawai tu, sebab yang menangkap beliau dikatakan lebih kurang 35 orang! Saya kira mungkin masa nak tangkap 'Rasul Melayu Kahar' di Kajang baru-baru ini pun tak seramai tu!

Saya tak mahulah ulas isu tangkap-menangkap ni sebab dah ramai sangat yang ulas. Cuma saya lihat dalam beberapa minggu ni banyak cerita menarik yang berlaku rentetan penangkapan Dr Asri ini. Atau lebih tepat lagi cerita lucu. Cerita yang dilakonkan oleh watak-watak lucu juga dari kalangan pegawai-pegawai Jabatan agama di negara kita ni.

Paling tidak cerita-cerita ini menunjukkan petanda yang sindrom 'WAHABI' di kalangan 'orang agama' di negeri Selangor yang kucintai ini sangat tebal lagi mendalam. Mungkin disebabkan terlalu cuak dan gabra dengan 'WAHABI', mereka berubah perangai menjadi lucu dan tak menentu. Perkataan yang keluar dari mulut mereka pun bercelaru.

SIJIL PALSU??

Kejadian yang tidak lama sejurus Dr Asri ditangkap ialah kisah seorang 'wakil' dari JAKIM yang mengajar di ILIM mengeluarkan kenyataan bahawa sijil degree Dr Asri adalah palsu. Dia kata mana mungkin sijil Bahasa disekalikan dengan Syariah. Universiti Jordan tak pernah sediakan course macam tu. Kalau nak mesti samada Bahasa saja atau Syariah saja. Mana boleh dua-dua.

Saya langsung tak terkejut dengan kenyataan ini. Sebab saya pernah baca dalam blog dia yang sarat dengan fitnah kepada ulama salaf tu dia tulis sebijik macam apa yang dia sebut tu. Alangkan al-Hafiz Ibn Taimiyyah dan al-Hafiz Ibn Qayyim pun dia berani kata, inikan pula Dr Asri. Lebih-lebih lagilah. Jangan risau kami (saya dan rakan-rakan) sudah save apa yang dia pernah post dulu. Mungkin sebagai bukti di masa hadapan.

Tapi agak mengejutkan (baca: melucukan) apabila tak lama dalam 2 hari lepas tu dia keluar kenyataan "saya tak pernah cakap macam tu, wartawan silap quote kata2 saya". Mungkin benar. Tapi agak menghairankan apabila kenyataan ni keluar agak lambat iaitu SELEPAS Dr Asri menunjukkan sijil degree beliau kepada media sebagai bukti. Kalau benar wartawan silap quote, kenapa tak deny awal2 lagi? Kenapa orang dah keluar bukti baru nak cakap? Kenapa? Ha, itu yang kita tak tau.

Oh ya, lupa nak bagitau. Bila lihat nama tuan pengadu ini saya teringat buku beliau yang sarat dengan fitnah terhadap ulama'2 salaf bertajuk "Salafiyah Wahabiyah: Satu Penilaian". Bukan saja fitnah, dia juga menipu rujukan, memalsu nota kaki, mewujudkan yang tiada, quote sini sikit quote sana sikit, salah terjemah, pendek kata betapa dahsyat jenayah ilmiah dalam buku tersebut. Anda boleh baca sendiri buku "Pembongkaran Jenayah Ilmiah Buku Salafiyah Wahabiah" karangan Hafiz Firdaus Abdullah.

Mudah-mudahan beliau bertaubat dan kembali ke pangkal jalan.

WAHABISME

Sejak penangkapan Dr Asri, orang ramai mula tertanya-tanya adakah penangkapan ini disebabkan merebaknya dakwah 'Wahabi' di Selangor? Pegawai-pegawai JAIS khususnya tuan pengarah sendiri dengan cepat menafikan. Dia kata mana ada sebab wahabi, ini semua sebab Dr Asri takda tauliah.

Saya bila mendengar alasan tu, terus nak tergelak. Tauliah apa yang encik mahu? Orang itu ada PhD, seorang pensyarah di universiti, malah pernah menjadi mufti! Apa lagi mahu? Tidak lain dan tidak bukan, ini hanyalah helah demi 'membendung' gelombang 'wahabism' yang semakin dahsyat menimpa negeri Selangor. Bak kata Prof Hamka rahimahullah, "Habis perkakas hujah, guna perkakas fitnah".

Lagi satu yang lawak pasal tauliah ni, sudah banyak ustaz-ustaz yang berkelayakan dan yang terlebih-lebih layak pun dinafikan tauliah ni. Apabila ditanya kenapa mereka tak dapat, mereka menjawab: "mereka salah isi borang". Aduh, kalau salah isi borang, suruhlah mereka betulkan, bukan dinafikan tauliah jika sudah layak. Tapi saya kira alasan selepas ini yang menjadi point utamanya.

"Lagipun mereka tak jawab dengan tepat beberapa soalan"

"Contohnya mereka cakap bid'ah ini hanya satu. Padahal kefahaman masyarakat tempatan bid'ah ini ada dua. Bid'ah hasanah dan bid'ah saiyi'ah". Lucu juga dia merujuk 'mazhab' tempatan untuk menetapkan hukum agama. Ingatkan sebagai interviewer mungkin mantaplah sikit dari segi rujukan kitab ke, kata ulama' ke. Quotelah apa kata Imam al-Shafi'e rahimahullah berkenaan bid'ah.

Ini jelas membuktikan kemandulan sistem pentauliahan itu sendiri. Di mana logiknya orang yang lebih rendah kelayakan akademik menginterview orang yang jauh lebih tinggi kelayakan mereka?

Lantas saya berkira-kira lepas daripada ni saya mahu kerja di bahagian pendaftaran mana-mana universiti. Manalah tahu, tiba-tiba dapat interview pensyarah-pensyarah saya sekarang!

NAK AJAR NGAJI KENA ADA SIJIL?

Kisah yang ini pulak berlaku semasa perbicaraan kes penangkapan seorang lagi pendakwah terkenal tanahair, Dr Abdullah Yassin. Pasal sorang pegawai agama yang menyertai operasi tangkap-menangkap tu. Khabarnya Dr Abdullah tengah deliver kuliah tentang sifat orang-orang munafiq.

Anda bacalah sendiri dialog antara dia dan peguam Dr Abdullah. Baca DI SINI.

Tak tau macam mana nak describe. Saya dapat bayangkan mubaligh-mubaligh kristian sedang bersorak gembira melihat kebodohan jabatan agama kita. Inilah orang-orang yang menghalang manusia dari jalan hidayah. Orang yang mengeksklusifkan urusan agama hanya pada waktu pejabat dan orang-orang tertentu.

Kamu jawab kat mahkamah pun dah terketar-ketar, tunggulah datangnya mahkamah mahsyar. Pandai-pandailah jawab nanti depan Tuhan.

Saya tidak suka pukul rata mana-mana pihak jika mereka ada lakukan kesalahan. Dan saya sedar, bukan semua orang-orang JAIS berperangai macam tu. Hanya segelintir kecil yang mempunyai penyakit dalam hati-hati mereka yang tidak senang bila agama ini semakin maju ke hadapan. Tapi kelompok kecil inilah yang membawa bau busuk dalam organisasi JAIS. Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga.

No comments:

Post a Comment