Thursday, November 19, 2009

Not-So-1Aqidah


Malam tadi saya pergi Auditorium Dewan Bahasa dan Pustaka KL untuk menonton siaran LIVE al-Kuliyyah khas TV3 bertajuk '1 Aqidah'. Panel-panel terdiri daripada Dr Uthman el-Muhammady, Dr Mohd Asri Zainul Abidin, dan Dr Fauzi Deraman.

Mula-mula memang teruja sebab ni first time pergi siaran LIVE telecast kat TV. Tapi sampai kat sana hampa sebab beberapa minit sebelum program start pihak bertanggungjawab announce tak jadi live, hanya rakaman. Nampaknya berpeluang la diorang nak 'edit and cut' nanti. Bravo TV3.

Saya sedar ini ialah pertembungan dua hala antara so called 'kaum muda' vs 'kaum tua'. Ada yang tak suka dengan label ni, tapi saya tulis jugak sebab ia bukan benda rahsia atau benda baru. Hatta budak-budak sekolah pun dah pandai mewahabikan kawan-kawan yang tak sealiran. So, kasi crystal clear, tak perlu nak menyorok-menyorok. Depan cakap lain, belakang cakap lain.

Setelah kecewa sebab siaran ni bukan live, saya terlebih kecewa dengan perjalanan forum hari ni. Saya expect discussion hari ni mesti berkait terus dengan persoalan aqidah yang menjadi persoalan pokok, lebih2 lagi memang itulah tajuk program.

Tapi saya nampak moderator cuba mengalihkan persoalan daripada fokus yang betul.

MOD balik2 nak tanye bab khilafiah, menghormati ulama, adab dalam berkhilaf. Ingatkan nak la tanye kenape Dr Uthman cakap pembahagian tauhid 3 tu sesat. Kenape Ibn Taimiyah tu kafir. Kenape wahabi ni bercanggah dengan ASWJ. Takpun tanye pasal aqidah martabat tujuh yg sesat lg menyesatkn tu. Kecewa. Langsung takde soalan pasal aqidah dari MOD (seingat saya).

Apabila mod asyik bertanya soal adab dan akhlak, akhirnya Dr MAZA mengeluarkan pertanyaan. Adakah beradab jika seseorang apabila ada saja orang lain berbeza pendapat terus dituduhnya sesat, WAHABI! Adakah beradab juga seorang yang mengkafirkan al-Hafiz Ibn taimiyah seperti yang diwar-warkan di surat khabar? Beradabkah namanya tu?!

Beradabkah juga jika mengatakan Ibn Taimiyah itu WAHABI sedangkan Ibn Taimiyah meninggal dunia lebih awal sebelum lahirnya Muhammad Bin Abdul Wahab sendiri? Di mana logik orang yang hidup lebih awal mengikut fahaman orang yang terkemudian? Beradablah sedikit kalau nak fitnah pun!

Saya rasa Dr MAZA seakan sudah tau, benda ni bukan LIVE, konfem diorg edit kaw2 nye tak ingat. Sebab tu beliau dengan agak lantang mempertikai 'adab' sesetengah golongan agama di negara ini yg apabila berselisih pendapat sikit, terus dituduh WAHABI. Banyak jugak perkataan wahabi diulang. Saya tak percaya TV3 berani siarkan. Kalau mereka siarkan full version tanpa edit, saya tabik spring utk tv3.

Dr Fauzi pula saya nampak lebih cool. Kekadang beliau sinis dengan aqidah sifat 20. Kata beliau "para sahabat dulu belajar aqidah sikit je, tapi mereka hebat. Kita ni belajar aqidah macam-macam pastu campur dengan falsafahnya, lagi bercelaru. Ada lawannya tiada, tiada lawannya ada. Last2 takde terus!". Point ni memang saya setuju dari dulu, kini dan selamanya.

Lepas sesi rakaman, ada satu slot khas dibuka untuk audiens bertanya soalan. Kesianlah siapa tak hadir, slot ni memang tak dirakam. Time ni la dewan menjadi agak panas apabila audiens mula menunjukkan sokongan kepada panel yang mampu menjawab soalan dengan ilmiah dengan menepuk tangan.

Yang saya nampak, Dr Uthman and the gang dari dulu hingga kini memang tak dapat membezakan antara mengkritik ulama dan mengkritik pendapat ulama. Tindakan mereka yang membungkus kedua-duanya dalam satu bakul menjadikan mereka menjadi emosi, seolah-olah ulama sedang dikritik. Padahal pandangan ulama itu yang dikritik secara ilmiah. Sebab tu mereka selalu keluar dengan tagline "kami sayang ulama silam". Buat mereka, ketahuilah 'kaum muda' ini terjauh lebih sayang para ulama itu, sebab itu mereka menggali khazanah ilmu mereka secara ilmiah. Yang sahih diambil, yang kurang tepat diperbetulkan.

Malah Imam Shafie juga mengajar adab menuntut ilmu agar jangan bertaqlid buta kepadanya. Kalau jumpa hadith sahih yang menyalahi pendapat mana-mana tokoh, utamakan hadith sahih, tinggalkan pendapat tokoh. Itulah ajaran mazhab Shafie. Tapi hakikat inilah yang tidak dapat diterima sampai ke sudah oleh golongan yang mempunyai penyakit dalam hatinya yang tidak mahu menerima kebenaran. Kita hanya berdoa buat mereka dan kita juga agar dikurniakan hidayah.

Dalam sesi soal jawab. saya juga kecewa dengan sikap Presiden ABIM yang telah merendahkn kredibiliti beliau sendiri apabila mengajukan soalan (selepas rakaman). Boleh pulak dia quote kata budak2 bila bergaduh "ni persoalan siapa mula dulu!". Saya hampir tak percaya seorang presiden sebuah jemaah Islam boleh mengeluarkn perkataan yg langsung takde nilai macam tu. Saya nampak beliau menggelengkn kepala sepanjang Dr MAZA dan Dr Fauzi berucap. Kecewa agaknye. Tergamam juga saya bila moderator menyifatkan beliau sebagai 'pakar fiqh'. Sungguh, kitab fiqh manakah yang pernah beliau bedah sehingga ditabal sebagai pakar fiqh?

Memang benar dialog-dialog sebegini perlu selalu dilakukan. Tetapi lebih baik kalau format program diperkemaskan. Saya bercadang agar kedua-dua pihak dari 'kaum muda' dan 'kaum tua' mengupas satu isu yang lebih fokus. Contohnya seperti "Sifat 20", "aqidah Imam Shafie yang sebenar", "Siapakah Ahli Sunnah Yang Sebenar?", atau kalau mahu lebih hangat, "Siapakah (apakah) Itu Wahabi"....

Kali ni bukak kitab arab yang asli (turath) depan-depan. Kritik secara ilmiah. Bawak kitab yang dipersetuju oleh dua-dua belah pihak je seperti kitab al-Umm. Pastu kita bedah sama-sama. Time tu tak bolehlah nak pusing sana pusing sini, kona baring, off topic. Kalau nak kona-kona jugak, konfem kena tapau on the spot. Melainkan jika anda tak mampu berbahasa arab tapi mahu juga membedah kitab, saya ucapkan semoga berjaya saja la.

Nak tengok gambar2 menarik sepanjang program? add la arif ariffin di facebook.

1 comment: