Sunday, October 11, 2009

Sains VS Islam

TANDA MAHA PENCIPTA

Dalam salah satu siri drama HOUSE, Dr. House satu hari bertindak mencabar ‘tuhan’. Ditulisnya di atas sekeping whiteboard “House vs God”. Setelah beberapa kes ternyata beliau memperoleh lebih banyak markah daripada ‘tuhan’, dia pun berkata, “god has been defeated!”

Trend tidak percaya tuhan sangat berleluasa dalam siri-siri TV amerika. Sila senaraikan mereka; House, CSI, Grey’s anatomy, Heroes, semuanya membawa trend yang sama. Kata mereka; kami tidak percaya tuhan, kami hanya percayakan sains!

Malanglah kita, kalau saintis muslim atau student-student muslim terpengaruh dengan corak pemikiran yang sama. Teori bahawa alam ini semulajadi, terjadi dengan sendirinya adalah teori yang langsung tidak dapat diterima oleh akal yang sihat. Apatah lagi teori bodoh yang berkata kita ini berasal daripada monyet.

Setiap yang berlaku disekeliling kita adalah sains. Sebab itu, kita disuruh untuk memperhatikan alam ciptaanNya untuk mendekatkan diri kita kepada Si Pencipta. Jika kita benar-benar ikhlas mencari jawapan untuk sampai kepada Tuhan, nescaya kita akan ketemu. Kita tidak dapat melihat zat Tuhan, tapi dengan memperhatikan kejadian alam ciptaan Tuhan, kita pasti akan memperoleh ‘tanda-tanda’ Maha Pencipta seperti yang dijanjiNya.

Namun ia hanya buat orang-orang yang berakal. [al-Baqarah: 190]

TERBATAS

Sains sangat terhad. Kalau teorinya hanya dibahaskan oleh akal manusia yang sangat terbatas, nescaya kita akan terbabas.

Dunia ini terbahagi dua; fizik dan metafizik. Sains itu sekalipun sehebat mana tamadunnya, jangkauannya hanya berlegar di alam fizik. Sedang metafizik itu tidak mungkin dapat dijangkau melainkan dengan perantaraan wahyu.

Inilah dia ghaibat(perkara-perkara ghaib). Tiada seorang pun yang mengaku beriman melainkan dia beriman juga dengan perkara-perkara ghaib. Sedang kunci perkara ghaib terletak di sisi Tuhan. [al-An’am: 59]

Dan manusia tidak diberi ilmu pengetahuan melainkan sedikit.

SAINS DAN ISLAM

Dalam banyak sudut, sains sebenarnya sangat mendekati Islam. Paling tidak dalam sudut keilmuannya. Dari mana kita mencari data, mengumpulnya, lantas bagaimana cara terbaik mengekstraknya untuk dijadikan suatu teori.

Demikian Islam, ilmu agama bukanlah ilmu murahan yang dijaja sesuka hati dalam majalah picisan seperti mastika, atau rekaan mana-mana tokoh untuk dijadikan bahan jualan melariskan produk. Ia adalah ilmu yang tersusun, yang didalamnya terdiri pelbagai disiplin, demi menjadi panduan hidup manusia.

Melihat dari sudut praktikal pula lebih mendekatkan Islam dengan sains. Masakan tidak, suatu teori perlu dibuktikan kesahihannya sebelum dipraktikkan. Amal ibadah tidak boleh dilakukan melainkan diketahui teorinya. Setelah diketahui teorinya seperti yang diperkatakan oleh al-Quran dan al-Sunnah yang authentik, barulah ia boleh dipraktikkan.

Praktikalnya pula tidak boleh dibuat sesuka hati. Bagaimana yang dilakukan Rasulullah dan para sahabatnya itulah yang menjadi panduan. Kerana agama ini diwahyukan kepada baginda nabi sambil disaksikan oleh para sahabat secara ‘live’. Kita hanya mengikuti jejak langkah mereka, tidak menambah, tidak pula mengurangi.

Begitulah betapa sempurnanya Islam yang kita anuti. Maka benarlah kata Allah “Pada hari ini, telah Ku sempurnakan bagimu agamamu, dan Ku cukupkan bagimu nikmatKu, dan Aku reda Islam menjadi Agamamu” [surah al-Maidah: 3]

Islam adalah sistem dan cara hidup, sainslah yang bertanggungjawab menguruskannya.

No comments:

Post a Comment