Saturday, September 26, 2009

Berubah Atau Mati

Korang semua perasan tak, apa soalan yang akan ditanya pemberita setiap kali ada berita kematian atau kemalangan?

"Encik ada perasan tak apa2 perubahan pada diri arwah sejurus sebelum kemalangan?"

Ya, itulah soalannya. Ia wajib hukumnya. Tidak sah kalau tiada.

"Oh ya, baru saya perasan. Sejak akhir2 ni beliau banyak berubah sikap, semakin murung, pendiam, dan dia pernah bergurau mahu berpindah. Rupa-rupanya dia pergi buat selama-lamanya...sob2"

Itu pula jawapan standard orang yang diinterview.

Hari ni kita tertanya2 apa punca yang menyebabkan kemunduran bangsa Melayu.

Apa pula sebab bangsa kita yang tercinta ini terus 'melayu' dan terus layu.

Jawapannya ialah kita takut untuk berubah. Kita takut akan perubahan. Kita alergik dengan perkataan pembaharuan dan reformasi. Lebih dahsyat lagi kalau mendengar perkataan 'tajdid'.

Buktinya seperti di atas, kalau kita berubah, alamatnya ada sesuatu yang tidak kena menanti. Dalam erti kata lain, dah tak lama la tuh!

Khurafat yang berlegar di tengah2 masyarakat sesungguhnya membawa kesan yang teramat buruk kepada bangsa ini. Tidak keterlaluan dikatakan itulah punca utama kemunduran umat Melayu kita.

Kesan buruknya bukan saja kepada 'aqidah, bahkan juga kepada seluruh sistem kehidupan manusia.

Dan sekiranya kita mahu bangkit dan keluar daripada gejala kemunduran ini, tiada jalan lain melainkan kembalilah kita kepada 'aqidah tulen sebagaimana yang dibawa oleh Rasulullah dan para sahabat Baginda.

Ingatlah, dulunya arab merupakan bangsa yang hina, Allah telah memuliakan mereka dengan Islam. Sekiranya satu hari mereka mencabut Islam daripada diri mereka, nescaya mereka akan menjadi hina seperti binatang tunggangan bahkan lebih hina lagi.

Jika Melayu mencabut Islam daripada diri mereka, apakah lagi yang tinggal?

No comments:

Post a Comment