Saturday, August 29, 2009

Ramadan Reflection

Aku pernah terfikir. Bagaimana rasanya pemain-pemain bolasepak muslim yang berpuasa di bulan Ramadhan ni. Larat ke nak main?

Tapi bila tengok balik; Anelka (Chelsea), Karim Benzema, Lassana Diarra (Real Madrid), Kanoute (Sevilla), Muntari (Inter Milan). Semuanya selamber je main time puasa. Siap ada yang skor lagi untuk kelab masing-masing.(Untuk pengetahuan Anelka gol untuk chelsea semalam. Chelsea menang 3-0...power2)

Aku pernah try sebenarnya. Bulan lepas, ada sekali aku puasa hari isnin. Dalam masa yang sama, tanpa pengetahuan aku, tetiba dipaksa main futsal wakil department Mechatronics untuk Engineering Sports Carnival(ESC). Aku punya la cuak ingatkan tak larat. Puasa kot.

Last-last main ok je. Siap menang lagi dengan team favourite (team MECSA kena sayur time tu...haha). So, bagi aku bersukan ketika puasa adalah suatu yang biasa dan dibolehkan. Malah digalakkan bagi yang mampu.

Tadi buka laman web favourite aku, Goal.com. Terjumpa artikel-artikel ni:

1) Ramadan Reflections: The Scientific View - Does Fasting Help Or Hinder Football?

2) Ramadan Reflections: Islamic Doctor Discusses Mourinho's Thoughts On Muntari

3) Exclusive: I Can Keep Fasting In Ramadan Even When I Am Playing – Fredi Kanoute

4)Ramadan Reflections: Understanding Ramadan And Its Role In Football

So,kepada yang asyik posting kat Facebook cakap bosan tak tahu nak buat apa time Ramadhan ni, apa kata korang pergi bersukan. Berlari ke, main bola ke, swimming ke. Sekurang-kurangnya tak adalah masa yang berharga dibuang begitu saja di atas katil tanpa buat apa-apa.

Wallahua'lam.

8 comments: