Sunday, January 18, 2009

Kemenangan Pas Dari Perspektif Berbeza

Nampaknya berakhir sudah polemik PRK Kuala Terengganu yang berlanjutan selama beberapa minggu kebelakangan ini.

Calon Pas, Abdul Wahid Endut berjaya mengalahkan calon BN,Dato' Wan Ahmad Farid dan calon Bebas,Azharuddin Mamat. PAS mendapat 32,883 undi manakala BN 30,252, sementara undi calon Bebas adalah 193 undi, di mana PAS mendapat kelebihan majoriti 2,631 undi(rujuk harakahdaily.net).

Adalah diharapkan calon yang menang dapat melaksanakan tanggungjawab dan amanah kepimpinan untuk rakyat Terengganu khususnya. Dan tidak lupa janji-janji manifesto wajib pula dilangsaikan.

Buat anda yang kalah, muhasabahlah diri anda. Mengapakah rakyat jelata menolak anda dan adakah anda betul-betul layak untuk memegang jawatan itu. Apapun rakyat sudah sebulat suara untuk tidak memilih anda dan berusahalah untuk membantu ulil amri yang dilantik itu. Semuanya atas semangat ukhuwah Islamiah jua.

Sebagai tambahan, kemenangan Pas kali ini memberi satu perspektif berbeza buat diri aku. Khususnya apabila Pas berjaya buat turn around sebab sebelum ini Pas kalah pada PRU tahun lepas. Pelbagai spekulasi diberikan, tapi bagi aku ada satu 'main factor' yang menentukan keputusan kali ni. Persoalannya, adakah ini menjadi petunjuk bahawa puak-puak Syiah sudah ditunjukkan jalan keluar oleh pengundi-pengundi Pas yang sememangnya Sunnah? Barangkali aku adalah orang yang paling gembira andaikata tokoh-tokoh Syiah di dalam Pas dicantas serta-merta!

Justeru, terus tertegaklah Sunnah di bumi Ganu Kita....

No comments:

Post a Comment