Saturday, January 3, 2009

[Palestin] Jangan Lupa Berqunut Nazilah

Kita di Malaysia sudah biasa dengan tatacara qunut ketika solat Subuh dan solat sunat Witir. Setiap kali bersolat subuh dan berwitir kita akan mengangkat tangan berdoa sejurus selepas bangkit dari ruku' dan beri'tidal.

Tahukah anda, qunut juga terdapat pada solat-solat wajib yang lain?

Ya,qunut juga terdapat pada solat-solat wajib yang lain seperti Zohor,Asar,Maghrib, dan Isya'. Inilah yang dinamakan sebagai qunut an-Nazilah.

Qunut Nazilah dilakukan sebagai usaha kita untuk memohon kepada Allah agar diberi keselamatan buat umat Islam dan ditimpakan kecelakaan buat golongan kuffar yang memerangi Islam.

Tatkala umat Islam khususnya di Palestin dan Iraq bergelut dengan peperangan menentang kezaliman kuffar dan musyrik, saya mencadangkan agar kita semua tanpa kecuali, agar kita mendoakan bagi mereka kesejahteraan dan keselamatan. Kita bisa saja berdoa bila-bila masa, namun qunut nazilah adalah salah satu cara yang ditunjukkan secara khusus oleh baginda Rasulullah terutama ketika menghadapi zaman kesukaran sebagaimana sekarang.

Justeru, ketika kita berqunut ketika solat subuh, maka jangan dilupakan untuk menambah bait-bait dari qunut an-Nazilah. Atau jika mahu baca terus qunut Nazilah dengan ditinggalkan qunut subuh yang selalu dibaca pun tidak mengapa. Bahkan itu lebih menepati tatacara qunut yan ditunjukkan Nabi. Dan petunjuk nabi itulah yang terbaik.

Dalil yang menjadi petunjuk qunut Nazilah:

Dari Ibnu Abbas, ia berkata: "Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah
qunut selama satu bulan secara terus-menerus pada shalat Zhuhur, ‘Ashar,
Maghrib, Isya dan Shubuh di akhir setiap shalat, (yaitu) apabila ia mengucap
Sami’Allahu liman hamidah di raka’at yang akhir, beliau mendo’akan
kebinasaan atas kabilah Ri’lin, Dzakwan dan ‘Ushayyah yang ada pada
perkampungan Bani Sulaim, dan orang-orang di belakang beliau mengucapkan
amin" (Irwaa-ul Ghalil II/163)

Antara lain adalah hadits Ibnu ‘Umar dan Abu Hu-rairah:

Dari Ibnu Umar, “Sesungguhnya ia pernah mendengar Rasulullah Shallallahu
'alaihi wa sallam ketika beliau mengangkat kepalanya dari ruku’ di raka’at
yang terakhir ketika shalat Shubuh, ia membaca: “Allahummal ‘an fulanan wa
fulanan wa fulanan (Ya Allah laknatlah si fulan dan si fulan dan si fulan) sesudah ia membaca Sami’allaahu liman hamidah. Kemudian Allah menurunkan ayat (yang artinya): ‘Sama sekali soal (mereka) itu bukan menjadi urusanmu, apakah Allah akan menyiksa mereka atau akan mengampuni mereka. Maka sesungguhnya mereka itu adalah orang-orang zhalim.’” [Ali ‘Imraan: 128](Hadits shahih riwayat Ahmad II/147)

Untuk melihat contoh doa qunut Nazilah, boleh lihat video di bawah:-



Adapun untuk teks qunut nazilah, boleh saja memilih doa-doa yang berkaitan. Antara yang thabit daripada nabi adalah seperti di bawah(dipetik daripada kitab "Hisnul Muslim Min Athkar al-Kitab Wa al-Sunnah" karangan Sheikh Sa'id al-Qahtani):

Semoga dengan mengamalkan qunut Nazilah ini, doa kita dimakbulkan Allah dan mendapat ganjaran mengikuti sunnah Rasulullah s.a.w. Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment