Saturday, December 20, 2008

Sombong Yang Dilaknat Insan Dan Tuhan

Beberapa hari lepas, terjadi perbualan antara aku dan seorang pakcik yang membantu dalam proses shipping barang-barang keperluan ke Sabah.

"Pakcik ada seorang kawan ni. Dia kerja bomba. So, time kejadian tanah runtuh hari tu dia terlibat la sama. Sebagai anggota penyelamat", dia membuka bicara.

"Oh, bagusla kalau macam tu. Saya tengok tv teruk juga tempat tu jadinya kan. Lega saya, sekurang-kurangnya masih ada orang yang prihatin dalam masyarakat kita", aku cuba meraikan beliau.

"Erm, pakcik memang respek dengan anggota2 penyelamat ni. Diorang sanggup kerja lebih masa sebab nak tolong penduduk2 kat situ. Yang problemnya, penduduk2 kat situ yang tak hargai pengorbanan diorang!", tiba2 suaranya meninggi. Seakan ada sesuatu yang buat pakcik ni tak puas hati.

Beliau meneruskan, "Ye la, kawan pakcik ni ada tanya seorang penduduk kat situ, "encik, boleh saya tolong angkat barang2 ni?". Kau tau apa yang dia jawab? "Apa encik2! Aku Tan Sri la, Tan Sri! Sedap kau je panggil aku encik. Lain kali panggil aku Tan Sri!". Dah nak mati tak sedar2 diri lagi tu. Selamat Tuhan tak cabut nyawa dia tau!".

Oh, begitu rupanya. Akhirnya keluar segala yang terbuku di hati. Sebenarnya banyak lagi yang diceritakan oleh pakcik ni. Kalau mahu dikarang boleh buat satu episod. Tapi cukuplah satu kisah ini untuk dikongsikan bersama.

Seluruh hidup aku, sebenarnya sudah banyak kali aku bertembung dengan orang2 yang sebegini. Mereka berbangga dengan title(pangkat) yang tak seberapa. Kadang2 (atau selalunya), title yang diberi itu langsung tidak melambangkan komitmen si penerima. Hanya sanya ada sedikit kemampuan dan skill untuk mengampu, maka anda ada peluang yang cerah untuk menerima anugerah datuk!

Di dalam al-Quran, terdapat terlalu banyak ayat yang mengingatkan kita tentang penyakit kesombongan ini. Bermula dengan kisah Adam dan Iblis, Firaun, Hamann sehinggalah kepada kisah Qarun yang ditelan bumi akibat ketamakan dan kesombongan. Malah dalam banyak tempat Allah mengistiharkan kebencian yang teramat sangat kepada orang yang berpenyakit dengan penyakit kesombongan. Firman Allah:

"...Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri" (Sura An-Nisa : 36)"

Kata orang, penyakit kesombongan adalah penyakit yang menimpa orang kaya. Ada juga betulnya. Sebab itulah yang diberitahu oleh Allah tentang Firaun dan konco-konconya. Firman Allah dalam surah al-'Ankabut:

"Dan (ingatkanlah juga peristiwa kebinasaan) Qarun dan Firaun serta Hamann. Dan demi sesungguhnya Nabi Musa telah datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan (mukjizat) yang jelas nyata, lalu mereka berlaku sombong takbur di bumi (mendustakannya), padahal mereka tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah)" (ayat 39)

Namun dalam pada itu, kita dapati bukan orang kaya saja terdedah dengan penyakit ini. Ini kerana orang miskin pun, kalau kena gayanya, boleh terjangkit dengan penyakit ini. Untuk mendapat sindrom penyakit sombong, anda tidak perlu kepada wang yang banyak atau pangkat yang tinggi. Cukuplah jika punya sedikit ilmu, atau amal ibadat yang dirasakan lebih sedikit daripada orang lain. Firman Allah tentang golongan munafik:

"Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap agama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang)" (Sura An-Nisa : 142)

Nah, betapa buruknya penyakit kesombongan ini sehingga dikategorikan sebagai antara sifat2 orang kafir, munafik, dan fasik. Malah iblis yang dilaknat itupun dulunya sombong kepada Allah kerana tidak mahu sujud kepada Adam. Apabila ditanyakan mengapa, dijawabnya kerana Adam itu dijadikan daripada tanah dan dia dijadikan daripada api. Kerana kesombongannya itu, iblis dilaknat sampai hari akhirat!

Justeru, tak kira siapapun kita, samada miskin atau kaya, orang berpangkat atau rakyat jelata, marilah kita sama-sama mengambil sikap merendah diri dan bersyukur dengan apa yang telah Allah kurniakan. Tiada kerugian buat mereka yang sentiasa bersyukur, bahkan akan ditambahi pula oleh Allah. Malah kerugian itu buat mereka yang sombong, yang akhirnya mengundang murka dan siksa Allah. Firman Allah:

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Sura Ibrahim : 7)

Ingatlah, tiada siapa pun yang menyukai orang yang sombong. Tiada redha daripada insan dan tiada juga daripada Tuhan. Maka, redha siapakah lagi yang kita harapkan selain daripada redha Tuhan?

Buat anggota-angota keselamatan yang membantu dalam operasi menyelamat mangsa tragedi tanah runtuh, aku sentiasa mendoakan kebaikan buat kalian. Semoga Allah memberi ganjaran yang setimpal buat kalian, hendakNya. Buat mangsa tragedi pula, bersabarlah dengan ujian yang menimpa. Setiap yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya. Janganlah kalian dukacita, teruskan berdoa kerana Allah sentiasa hampir dengan kalian. Bersama-samalah kita berdoa untuk kesejahteraan dan keamanan untuk negara kita yang tercinta ini.

Wallahua'lam.

2 comments:

  1. kalu lepak sane cek, makan free tu....
    macam2 ade....roti canai...nasi bungkus....
    macam2 ade....
    igt nak pi amik gambar aritu....
    sekali dapat info, tak leh masuk lak...
    tak jadi laa aku kesana....
    kang aku jalan lagi runtuh lak....ekekekek....

    kalu dalam tv aku suke tgk lori askar wat jambatan tu....
    tak sangka malaysia ade tranformers...ekekekek...

    ReplyDelete
  2. Power tu...bantai teh tarik 8 round pon takde hal...melepas ko mal

    aku lak suke van yg masuk kat umah org tuh...ekeke...cool kot

    ReplyDelete