Tuesday, November 11, 2008

Keletihanmu Itu Bukan Percuma

Menjelang exam,ayat popular dikalangan student ialah:

"Sem ni tough gile. Minggu depan dah exam.Tapi assignment berlambak tak siap lagi.Bukan tu je, projek,tutor,lab report sume tak setel lagi!"

Dalam revision period(waktu ulangkaji) pula ramai yang akan merungut:

"Banyaknye nak kene study. Ni baru chapter 5. Ade 6 chapter lagi tak cover.Mati aku ni confirm tak sempat!"

Minggu exam pula bukan seorang yang akan mengungkap:

"Sape buat jadual ni?Ape cer buat exam 4 hari berturut-turut?!Kalau subjek BM ke takpe la.Ni Thermo ngan Material!Maut beb,maut..."

Bila dah habis exam,ingatkan dah setel. Masih ada yang bersuara:

"Exam s****.Soalan susah gile.Satu ape tak tau apa aku buat tadi. Kantoi tak ingat.Penat je stay up malam tadi!"

Inilah antara ungkapan yang biasa aku jumpa di dalam ruangan chat LAN Mahallah Uthman.

Kadangkala ungkapan itu ditambah dengan pelbagai alasan dan sebab untuk menenangkan hati. Exam umpama 'jurang neraka' yang tiada siapa mahu terjerumus ke dalamnya. Sebab itu lepas habis exam kebanyakan student akan melepaskan tension dengan pelbagai cara mengikut citarasa masing-masing. Ada yang meraung,melompat,melalak sambil melolong. Ada yang ok sikit pegi la memancing, bbq tepi kolam bawah jambatan,futsal sampai subuh atau layan movie sampai lebam. Walau apapun tindakan mereka,hanya satu sebab yang membawa mereka bersatu: "Merdekakan dirimu daripada exam!"

Bagi aku, lepas exam aku mesti kena cari penawar. Penawar yang betul-betul dapat menenangkan jiwa. Samada ia futsal, game, wayang, shopping, music atau apa saja yang dibuat untuk menghilangkan tension, mesti aku tidak lupa mengulang kembali mengenangkan akan sebuah hadith yang sangat menusuk kalbu:

Dari Abu Said dan Abu Hurairah radhiallahu 'anhuma dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Tidak suatupun yang mengenai seseorang muslim - sebagai mushibah - baik dari kelelahan, tidak pula sesuatu yang mengenainya yang berupa kesakitan, juga kesedihan yang akan datang ataupun yang lampau, tidak pula yang berupa hal yang menyakiti - yakni sesuatu yang tidak mencocoki kehendak hatinya, ataupun kesedihan - segala macam dan segala waktunya, sampaipun sebuah duri yang masuk dalam anggota tubuhnya, melainkan Allah menutupi kesalahan-kesalahannya dengan sebab apa-apa yang mengenainya-yakni sesuai dengan mushibah yang diperolehnya- itu." (Muttafaq 'alaih) -diambil daripada kitab Riyadhus Solihin, bab:Sabar

Ya. Kelelahan, keletihan, kesakitan dan dugaan yang menimpa itu bukannya datang dengan sengaja. Ia bermaksud untuk menjadi kaffarah(penghapus) dosa bagi sesiapa yang Allah kehendaki. Janganlah apabila kita ditimpa sebarang musibah - samada ia berbentuk kesakitan atau keletihan akibat bekerja atau selainnya - ia diikuti dengan rungutan dan carutan kepada sesuatu yang diturunkan oleh Yang Maha Pengampun itu.

Yang sebetulnya, terimalah dengang redha dan pasrah, sambil berdoa kepada Tuhan agar ditetapkan iman dan dimudahkan segala urusan. Tidak dinafikan apabila ditimba ujian seorang insan akan berasa tertekan dan tension lalu dicarinya penawar untuk menenangkan jiwa. Pelbagai cara diguna itu dan ini, tetapi dia takkan terlepas daripada fitrah insan yang penghujungnya mesti mencari Tuhan untuk meminta pertolongan.

Mari kita sama-sama menghayati ayat al-Quran di bawah untuk pedoman bersama:

"...dan jika mereka peroleh kebaikan, mereka mengatakan: "Ini adalah dari sisi Allah".dan jika mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: "Ini(datangnya) dari sisi kamu(wahai Muhammad)". Katakanlah: "Semuanya(datang) dari sisi Allah"...." (Sura An-Nisa':78)

5 comments:

  1. sape mkn cili die terasa pedasnye...haha..yg penting ko start cuti awal puad..xdpt mkn bbq

    ReplyDelete
  2. Bukan korang je
    Ramai lagi yang senasib
    budak biotek pon camtu
    4 hari stret+5 subjek
    Lagi maut maa...

    munsyi,hg ade join ke bbq ari tu?
    tak perasan la plak...

    ReplyDelete
  3. aku cek sehari 2 paper....
    lagi laaa....

    ekekeke.....

    ReplyDelete
  4. 2 paper sehari dh biase mal
    Yg problem straight 4-5 hari
    pancit woo...
    Klu nk bleh try...hehe

    ReplyDelete