Friday, November 28, 2008

Kelesuan Fatwa di Malaysia: Salah Siapa?

Baru-baru ini, Majlis Fatwa Kebangsaan(MFK) telah mengeluarkan dua fatwa yang kontroversial secara back-to-back- Penkid dan yoga. Situasi nampaknya seperti tidak terkawal apabila semua pihak campurtangan, membuat spekulasi sendiri, termasuk mereka yang tidak faham walau sebutir daripada kandungan fatwa tersebut. Dilihat juga di sana wujud sedikit pertelingkahan antara beberapa pihak yang berlainan pandangan, sehingga kita bertanya, mengapakah semua ini berlaku? Adakah disebabkan kepincangan MFK sendiri dalam mewartakan fatwa yang dikemukakan?

Soalan itu tidak terjawab, namun kita dapat mengenal pasti terdapat beberapa masalah seputar isu ini:

MFK bukan satu institusi yang dihormati

Tidak seperti di Arab Saudi, di mana Lajnah Fatwa mereka setaraf dengan level parlimen, MFK hanya bertindak pada masa-masa tertentu dan dianggap sebagai 'institusi kelas kedua' oleh sesetengah pihak. Dengan tiadanya immuniti itu, maka ia mudah dipandang sinis oleh pihak yang tidak berpuas hati dengan fatwa yang dikeluarkan - kebiasaannya terdiri daripada golongan feminis dan liberalis. Sehingga mereka mentertawakan MFK di media secara terbuka pun masih tiada tindakan diambil.

MFK terikat dengan kerajaan


Ini sesuatu yang tidak sihat. Pernah terjadi bukan sekali beberapa fatwa ditangguh pengumumannya. Contoh terbaru adalah fatwa berkenaan yoga. Seakan ia menunggu 'green light' daripada orang-orang tertentu sebelum ia boleh dikeluarkan. Jika benar ia melanggari syara', cepat-cepatlah keluarkan statement, tidak perlu tangguh-tangguh. Apakah yang mereka takutkan sangat? Adakah kerusi-kerusi empuk mufti kerajaan itu lebih tuntas untuk dijaga berbanding prinsip dan akidah umat?

Mungkin sebab inilah juga kita tidak banyak melihat tokoh-tokoh hebat umat Islam yang berjawatankan mufti kerajaan, melainkan sangat sedikit!

Fatwa tidak dikuatkuasakan

Saya bagi contoh mudah, seperti fatwa pengharaman rokok di Selangor(1994). Ia sudah lama, tapi tiada langsung nampak tanda-tanda ia mahu dikuatkuasakan. Di kampung saya di Sungai Besar, fatwa itu digantung di dalam masjid (saya pun terkejut lihat buat kali pertama), bila melangkah keluar kita tengok mereka yang berkopiah dan berserban dengan selamba menghembus asap rokok seperti tiada apa-apa yang berlaku!

Saya pasti,anda mempunyai puluhan lagi contoh yang boleh dikemukakan...

Fatwa tidak menyeluruh

Ini juga menyebabkan fatwa menjadi seperti kurang 'user friendly'. Jawapan dan hujah yang bernas tidak dapat disaksikan. Seperti fatwa yang dikeluarkan baru-baru ini, timbul beberapa persoalan dan perbincangan.

Adakah yoga itu diharamkan secara total atau ia diperbolehkan andai tiada mantera dan pemujaan?

Tentang penkid pula, mengapa hanya sasarkan golongan itu? Bagaimana dengan golongan lelaki lembut aka bapuk? Bukankah itu lebih signifikan? Macam mana boleh terlepas pandang?

Fatwa tanpa alternatif

Islam tidak mengharamkan sesuatu kepada umatnya melainkan disediakan pula alternatif bagi mereka.

Diharamkan arak, disediakan air kelapa, air sirap, teh tarik, kopi o, milo dan sebagainya.

Diharamkan babi, disediakan pula mee goreng, nasi lemak, roti canai, dan ayam golek.

Diharamkan zina, disediakan nikah untuk menyalurkan nafsu pada jalan yang hak.

Maka, kita bertanya, diharamkan penkid dan yoga, apakah alternatif yang diberikan?Umat bertanya,tapi soalan mereka tidak pernah berjawab.

Selagi beberapa masalah yang disebutkan di atas tidak diatasi, agak sukar untuk kita menjangka bilakah waktunya kita dapat melihat semula fungsi institusi Islam dalam menjadi solusi kepada masalah umat.

Dan selagi itulah pertelingkahan dan persengketaan itu akan terus berlaku. Kita seru pihak yang terbabit agar mengambil langkah bijak dengan memperbaiki kelemahan yang ada dan kembalikan umat ini ke arah keredhaan Allah.

Jika anda tidak mampu, berundurlah segera!

2 comments:

  1. ade betulnye tu cek....
    tapi, masalah problemnye....

    nape yang bukan islam lak yang lebih2??
    aduhai.....

    ReplyDelete
  2. Sbb tu majlis fatwa perlukan respect dr semua pihak

    Macam mana nak dpt respect sedang fatwa nampak kaku dan lesu

    Org Islam pun tak respect majlis fatwa,non-muslim apa lagi daa...

    ReplyDelete