Sunday, September 21, 2008

Satu Tembakan Maut Buat Bapuk2 Sekalian

Menyirap betul bila pikir balik. Ada satu hari tu, tak silap aku time nak gerak pegi semayang subuh kat surau. Tetiba lalu kat depan tasik kat mahallah Uthman tu. Tau apa aku nampak? Sekumpulan bapuk sedang menyanyi2 sambil menari2 secara comel!! Yang gemok ada, si Melor Itam ada, Misha ramping pon ada. Boleh kata semua komuniti bapuk cawangan Uthman ada la. Yang aku perasan diorang nyanyi lagu omputih mane entah. Celine Dion kot. Tak pun Mariah Carey. Dalam hati memang dah mencarut2 tak ingat. Last-last dah tak tahan sangat, aku sound je terus, "Korang senyap la bapuk!!!"

Ramai yang mengambil mudah masalah 'kebapukan' ni. Malah diterima secara meluas dalam masyarakat. Siap ada yang berpendapat diorang ni orang normal, cuma terlebih hormon je. Kat TV jangan cakap la. Ada je slot pasal bapuk ni kononnya untuk menegakkan 'hak asasi kaum lelaki lembut'. Kalau korang perasan cerita Gol & Gincu, Waris Jari Hantu, dan rancangan-rancangan interview selalu panggil budak2 bapuk ni. Selalu la kita dengar kononnya golongan ni disisihkan masyarakat la, ditidakkan hak untuk menukar nama kat kad pengenalan la, lagi parah dipandang serong oleh masyarakat sekeliling. Yang menjadi ketakutan aku, subjek bapuk ni diimport masuk ke dalam komuniti IPT. Malah mencemarkan nama baik UIA sendiri sampai ada yang menggelar UIA sebagai 'Universiti bapuk'!

Sungguh kebapukan ini adalah salah satu bala bencana akhir zaman. Sudah Allah nukilkan di dalam al-Quran bahawa Dia menjadikan manusia di kalangan lelaki dan perempuan. Tidak pula disebut satu jenis yang 'antara keduanya'. Maka dalam banyak nas al-Quran dan al-Sunnah yang mengharamkan wanita menyerupai lelaki dan lelaki menyerupai wanita. Antara dalil tersebut:

Dr Ibn Abbas ra, (sabda saw)
Terjemahan:"Rasulullah saw melaknat lelaki yg menyerupai perempuan dan perempuan yg menyerupai lelaki." [sahih al-Bukhari,5885]
Kata al-Nawawi, penyerupaan itu merangkumi pada perhiasan, persolekan dan pakaian (al-Majmu' (10:253)

Kalau mereka2 ini keluar hujah yang kebapukan ni satu fitrah, sungguh ia satu yang batil. Sudah menjadi satu fitrah seorang wanita berlemah lembut dan cenderung kepada perhiasan. Begitu juga sebaliknya lelaki dijadikan sebagai satu kaum yang kuat,kental, dan mempunyai suara yang 'garau'. Malah seperti sudah tertulis bahawa lelaki mempunyai ciri-ciri khas yang tidak mungkin dimiliki oleh kaum wanita. Begitu juga sebaliknya. Ini tidak. Cara berpakaian, cara bercakap, dan cara berjalan semuanya mahu diubah malah dibuat-buat agar dengan demikian dia mengharap identiti pun bakal berubah. Dalam mengulas isu ini, al-hafiz al Tabari menyebut di dalam al-Fath:

“Tidak boleh bagi laki-laki untuk menyerupai wanita dalam pakaian dan perhiasan yang khusus untuk wanita, demikian juga sebaliknya.”

Al-Hafiz berkata: “Demikian juga dalam berbicara dan berjalan, adapun dalam berpakaian, maka hal itu berbeza-beza sesuai dengan adat dari masing-masing negeri, kerana mungkin ada kaum yang tidak membezakan antara pakaian wanita dengan pakaian laki-laki. Akan tetapi wanita dibezakan dengan adanya hijab dan cadar. Adapun celaan menyerupai dalam hal berbicara dan berjalan, maka itu khusus pada orang yang melakukannya dengan sengaja. Sedangkan orang yang memang sudah pembawaannya begitu, maka ia diperintahkan memaksakan diri untuk meninggalkannya dan membiasakan terus menerus hal itu (perilaku yang sesuai jenis kelaminnya) secara bertahap. Jika seseorang tidak meninggalkan hal ini serta terus-menerus melakukannya, maka ia terkena celaan tersebut. Apalagi jika nampak darinya sesuatu yang menunjukkan bahawa ia redha dengan hal tersebut sehingga menjadi jelas, bahawa ia termasuk dalam golongan orang-orang yang bertasyabuh atau menyerupai sesuatu (yaitu menyerupai lawan jenisnya).”

Secara jelasnya, isu ini ada sangkut paut dengan kerapuhan iman dan aqidah. Bukanlah golongan bapuk ni tidak tahu menahu akan larangan Allah itu, atau tidak mengenali fitrah, tetapi sengaja ingin 'mencuba sesuatu yang lain' atau yang 'lebih hangat daripada biasa'. Mengikut pandangan mereka, kalau gincu itu dicipta untuk wanita, mengapa tidak kami dibenarkan mencuba? Jika suara wanita itu lembut, kami pun boleh tiru bahkan suara kami lebih menggoda dan seksi! Sepatutnya seorang hamba yang lemah tugasnya hanyalah menerima apa saja yang diberi oleh Allah kepadanya lantas bersyukur atas kurnia itu. Adapun golongan bapuk ini, mereka ini termasuk dalam golongan yang melampaui batas!

Pada pandangan aku, ini juga mungkin salah satu indikator yang menunjukkan bahawa umat sudah terlalu jauh dengan Sunnah Rasulullah s.a.w. Apabila sunnah diabaikan bermacam- macam bala menanti di sana-sini. Salah satu sunnah yang bersangkut paut dengan isu ini ialah sunnah janggut. Betapa Islam serius menegah penyerupaan lelaki dengan perempuan sehingga kaum lelaki disuruh untuk menyimpan janggut malah terdapat qaul yang kuat mengatakan haram mencukur janggut(bukan memotong). Walaupun terdapat perbezaan pendapat tentang kewajipannya, tetapi yang pasti menyimpan janggut telah disyariatkan malah ia salah satu syiar Islam. Maka satu pemandangan yang janggal apabila seorang lelaki Muslim mempunyai dagu yang licin dek telah dicantas oleh pisau Gilette Razor. Apabila seorang lelaki Muslim sudah berdagu licin, apakah yang membezakan beliau dengan Golongan Yahudi dan wanita?

Mari kita sama-sama laungkan "We are proud of our gender!".

6 comments:

  1. Betul ape yang cube disampaikan. Skang ni golongan bapuk2 dah berani nak luaskn pengaruh dorang.yang peliknye, napela ade yg sanggup terime/layan org2 camni?lagila dorang anggap pe yg dorang wat tu boley diterima org kn?
    Anti-bapok!

    ReplyDelete
  2. Kempen baru Pak Lah:

    "Say no to bapok"

    ReplyDelete
  3. bapok cwgn bilal pon byk...tlg aku sound..ko grg..aku cute..kang die ajak join skali..hihi...say no to bapok!!

    ReplyDelete
  4. ko bkan join diorg ke...?

    men volleyball sesame tu mende?

    ekeke...kantoi di ctu

    ReplyDelete
  5. YERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

    ReplyDelete
  6. Ko yang buat blog ni pun bapuk gak....bapuk tak cukup sifat..

    ReplyDelete