Saturday, September 20, 2008

Satu Minggu Yang Memeningkan!

Terlalu banyak perkara berlaku dalam bulan keberkatan ni. Terutamanya minggu lepas. Tak habis-habis pergolakan politik. Sepatutnya jadikanlah bulan Ramadhan ni medan untuk bertolak ansur dan berbaik sangka. Ini tidak. Virus prasangka dan api permusuhan sentiasa saja dimarakkan dengan kayu api hasutan dan minyak tanah ketakabburan. Tiada apa yang mampu dilakukan untuk golongan marhaen melainkan tidak lebih daripada 'tunggu dan lihat'.

Suka untuk aku mengulas sedikit kes durjana seorang penulis blog politik bernama RPK itu. Memang sejak dulu lagi aku dah menghidu betapa licikya dia ni. Melalui kebanyakan tulisan beliau, tidak sukar untuk menangkap 'typical pattern' gagasan Islam Liberal dan Anti-Hadith. Walaupun dia diagungkan oleh penganut agama politik, di sudut yang lain beliau begitu keras menghentam Islam secara halus dan terang-terangan. Tulisan di dalam blog beliau tentang isu tudung terlalu sukar untuk diterima. Malah ia ibarat menconteng arang ke muka setiap umat Islam di negara ini khususnya buat mereka yang jujur mempertahankan kalimah Allah itu. Mujur bangkit pejuang kebenaran seperti Ustaz Zaharuddin menjawab isu ini dengan begitu teliti dan ilmiah. Tulisan Ustaz Zaharuddin boleh dilayari di www.zaharuddin.net

Namun, mengapa harus ditahan di bawah ISA?? Walau siapapun dia, mestilah diberi ruang untuk dibicarakan secara adil dan saksama. Tiada sesiapa di dunia ini dapat menerima kezaliman ISA biarpun untuk menjaga kedaulatan negara kononnya. Heret sajalah ke mahkamah. Aku yakin si Petra tu mesti mendapat habuan atas kebiadapan yang diperlakukan. Bicarakan sekali keseluruhan blog beliau yang telah menjadi salah satu wadah yang menyuntik elemen fitnah dan sentimen hizbi di kalangan budak-budak melayu. Sehingga gejala taksub mazhab diganti oleh taksub parti yang bukan mudah untuk diubati.

Satu hal lagi yang semua orang tahu ialah pasal 16 September. Mana lagi kalau bukan kes Anwar Ibrahim(AI). Dalam dunia yang penuh dengan fitnah ni, aku tetap dengan pendirian berkecuali daripada menjadi penyokong atau menjadi pihak yang membantah. Dari kaca mata 1-D tentu perjuangan beliau ini disokong bermati-matian. Siap ada orang buat 'timeline' lagi. Tapi cuba tengok dari sudut 3-D. Apakah perubahan yang dibawa oleh saudara AI ini bakal membawa keuntungan untuk umat Islam? Atau kamu hanya menukar orang yang diatas sambil kamu mengekalkan dasar yang ditinggalkan orang yang sebelum ini? Kepemimpinan yang kami inginkan bukanlah hanya mampu menurunkan harga minyak dan barang runcit semata, atau yang akan menaikkan gaji dan elaun bulanan kami, tapi kami idamkan sebuah kerajaan yang mampu menjadikan negara ini makmur dan berada di bawah lindungan rahmat Allah seperti firmanNya:

"Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadaNya; (negeri kamu ini adalah) negeri yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan yang Maha Pengampun"(Surah al-Saba':15)

Demikian politik Islam itu sangat bergantung pada panduan wahyu. Politik itu kalau betul gayanya boleh dikira pahala disisi Allah. Sesungguhnya tuntutan 'Amar ma'ruf Nahi mungkar' itu sendiri adalah politik.Oleh itu, dalam kita mengharungi sepuluh malam terakhir Ramadhan ini, mari kita sama-sama mendoakan agar Allah mengurniakan yang terbaik untuk negara kita. Agar iklim politik menjadi kembali pulih dan tiada lagi keresahan untuk rakyat jelata. Kalaulah usaha AI itu benar dan terpuji maka kita doakan agar ia berjaya dan kalaulah ia satu kebatilan dan dibenci oleh Allah dan rasulNya, kita doakan agar dihancurkan segala perancangan mereka dan ditegakkan kebenaran sebenar yang diredhai Allah.

No comments:

Post a Comment