Tuesday, July 1, 2008

"Puak Wahabi ni tak paham!" - Ustaz

Sekadar berkongsi....

Sebentar tadi aku pergi surau nak solat Isyak seperti biasa...

Alih2 ada ceramah sebelum tu yang belum habis. So aku dengar la kejap

Aku terkejut beruk mendengar isi kuliahnya. Macam ku kenal penceramah ini, tapi di mana ya?

Isu lapuk yang dibawa...biasa la mana ada lain...."Wahabi, wahabi, wahabi"

Satu point yang langsung aku tak boleh terima :

"Kalau tuan2 nak bermazhab kena la ikut satu je. Kalau Shafie, Shafie la. Kalau Hanafi, Hanafi la. Mana boleh campur2. Macam rojak ( ketawa!!). Tgk macam puak2 Wahabi ni. Puak2 ni tak faham. Langsung kalau tak ikut die, bid'ah la, sesat la. Kalau puak2 Wahabi nak ikut sunnah sangat ikut betul2 macam Nabi buat. Ni karpet ni mane ade nabi guna, so bid'ah la( gelak lagi!!)"

Adakah ustaz faham apa itu Sunnah apa itu Bid'ah? Saya kira tidak. Sebab tu la karpet pun dikatakan bid'ah.

Pernah juga aku dengar pendapat dangkal yang cakap : "Oh, kalau yang nabi tak buat tu bid'ah, yang hang naik kereta tu bid'ah la. Ni plaster ciling semua ni, semua bid'ah ni"

Inilah akibatnya kalau seseorang bercakap mengenai agama tidak berlandaskan dalil. Kebanyakan jenayah ilmu itu dilakukan oleh seorang yang bergelar 'ustaz' atau 'tok sheikh' sendiri!

Allah lindungilah kami dari semua itu....

Bukankah Nabi bersabda antara 3 golongan awal yang dicampak ke neraka ialah golongan agama?

Maka beringatlah!

No comments:

Post a Comment